Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter ukjent slekt etter at jeg oppdaget at faren var et adoptert Lebensborn barn

Recommended Posts

Etter at faren min døde for to år siden, oppdaget jeg at han var adoptert. Han var født på Lebensbornhjemmet i Hurdal noen måneder før krigen var over. Jeg har fått innsyn i Lebensbornarkivet, men ingen har klart å finne papirene hans. Det eneste jeg vet er hans fødselsdato og sted, og at han ble sendt til et barnehjem i Oslo etter at krigen var over. Jeg har forsøkt å finne arkiver fra barnehjemmet, men har ikke lykkes. Videre vet jeg mors navn og fødselsdato og fars navn, fødselsdato og noen veldig sparsomme opplysninger fra tyske arkiver. Jeg vet ikke hvor bestemoren min, eller bestefaren min, var født.

Jeg har søkt om informasjon om bestefaren min i tyske arkiver, og har fått informasjon om hvilke militære enheter han tilhørte. Ut fra de opplysningene er det stor sannsynlighet for at han tjenestegjorde på Sørvestlandet da faren min ble unnfanget. Jeg vet at han ble sendt til vestfronten i desember 1944 (om informasjonen om hvilke enheter han hørte til stemmer), og at jeg ikke finner noen informasjon om ham etter det. Jeg antar derfor at han døde der, men har tenkt å be om hjelp fra Røde kors for å se om de kan finne ytterligere informasjon.

Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan komme videre i letingen min? Jeg får ingen treff på bestemors eller bestefars navn noe sted, til tross for at begge har ganske sjeldne etternavn. Bestemoren min ble født i 1916, men hun dukker ikke opp når jeg søker etter henne i folketellingen fra 1920. Hadde jeg visst hvor de ble født hadde det vært enklere å lete. Jeg skulle gjerne vite hva som skjedde med bestemoren min etter krigen, og egentlig all informasjon om en slekt jeg ikke visste at jeg hadde.

Jeg blir veldig glad for alle tips, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i vårt saksbehandlingssystem at du tidligere har fått hjelp av en saksbehandler i Arkivverket, og at du har sendt en ny henvendelse tidligere i dag.

I dette forumet saksbehandler vi ikke, men vi kan gi noen generelle råd. Når det gjelder din bestemor og folketellinga 1920, kan det tenkes at hun der er oppført med et annet etternavn enn du kjenner henne med. En mulighet er å søke med kun fornavn, kombinert med fødselsår/fødselsdato, og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Jeg trodde i utgangspunktet at forumet var tips fra andre som leter etter slekt, og så først etterpå at det var for svar fra ansatte i Arkivverket. Beklager det! Henvendelsene jeg har hatt til Arkivverket tidligere har vært for informasjon om faren min, mens det jeg prøvde å formidle i innlegget mitt, er at jeg nå forsøker å finne informasjon om besteforeldrene mine. Jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne, og håpet på tips om hvor jeg kan lete. Om det faller inn under saksbehandling, kan dere kanskje tipse meg om hvordan jeg kan få hjelp til å komme i gang?

Igjen, takk for svar,

Vennlig hilsen

Susannew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Susannew skrev:

Takk for svar:) Jeg trodde i utgangspunktet at forumet var tips fra andre som leter etter slekt, og så først etterpå at det var for svar fra ansatte i Arkivverket.

Da kan du poste i brukernes eget forum: https://forum.arkivverket.no/forum/6-brukernes-eget-forum/

Når det gjelder din tyske farfar, ser jeg i vårt saksbehandlingssystem at du har fått tips om å kontakte et bestemt arkiv i Tyskland, som nok har de beste forutsetningene for å finne opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet har mange flinke brukarar, og om du legg ut namn og fødselsdato her (eller evt. opprettar ny tråd i brukernes eget forum) vil det vere mogeleg for desse å hjelpe til med å leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider