Gå til innhold
Arkivverket

Arv fra mor på 1700-tallet

Egil Fredheim
 Del

Recommended Posts

Skifteprotokoll nr 19 fra Trondheim finnes ikke, men jeg har fått tilsendt kopi av et skifte og alle papirer i forbindelse med skiftet etter en kvinne jeg trodde var en ane. Navnet er riktig og tiden passer, men jeg blir usikker. Den eneste som er nevnt blant arvingene er kvinnens niese. Hvis det er den riktige kvinnen, hadde hun to uekte barn, født 1751 og 1754. De er ikke nevnt i det hele tatt, så vidt jeg kan se. Jeg visste at de ikke kunne arve sin far, men kunne de heller ikke arve mor? Håper noen kan gjøre meg klokere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Vs Norske Lov 5-2-73:

"Slegfredbarn tager Arv efter Moder lige ved Egtebarn, hvad heller det er tinglyst, eller ej; Iligemaade efter Møderne Frænder. "

"Slegfredbarn" er uekte born fødde av ugifte foreldre (ikkje gifte med andre heller).

Dersom nokon av foreldra er gifte (med nokon annan) er det "hor". Slike barn får ikkje arv "efter den, som sig i Egteskab forseet haver," (5-2-72)

Dersom mor ikkje var gift då borna vart fødde, skulle dei ha fått arv - dersom det var noko å arve. 

Det er uklart kva du meiner med "et skifte og alle papirer" dersom ikkje skifteprotokollen finst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av vårt saksbehandlingssystem at Egil Fredheim har fått tilsendt kopi av de skiftedokumentene som finnes vedrørende skiftet etter Guru Nilsdatter, begynt 13. januar 1778 og sluttet 14. oktober 1778, i arkivenhet L0039 i Trondheim byfogds arkiv, første avlevering, serie 3F (skiftedokumenter): https://www.arkivportalen.no/entity/c5f7df5b-6d75-48a1-a9c7-efe25579063d

Av dokumentene framgår det at Guru Nilsdatters eneste arving var slegfredsbarnet Birte Henriksdatter, 12 år, hvis arvelodd på 18 rd 2 ort 2 skilling ble utlagt av auksjonspengene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ivar S. Ertesvåg for klargjøring av "siegfredsbarns" rettigheter. 

Min interesse for Guru Nilsdatter er at jeg fant henne som mor til min ane Elen Olsdatter i domkirken 28.5.1754 etter sitt andre leiermål, denne gangen med enkemann Ole Ingebrigtsen. Da hun fikk absolusjon 25.10.1754 omtales hun som Guru Nielsd. Steenkier. Via nb.no fant jeg en samtidig avis som fortalte at det skulle holdes skifte etter en Guru Nilsdatter i 1778. Det var skuffende å oppdage at skifteprotokollen for denne tiden ikke fantes, men min interesse ble vakt da jeg så at det i skifteregister for Trondheim byfogd 1740-1901 er lagt inn et "Register over skifter som ikke er ført inn i registeret for skifteprotokollene", https://media.digitalarkivet.no/view/25106/51. Der forekommer Guru Nielsdatter med skiftedato 14/10-1778 https://media.digitalarkivet.no/view/25106/61 . Jeg tolket dette som at det kunne finnes arkivmateriale om skiftet selv om protokollen manglet og kontaktet arkivet. Der fikk jeg rask og utmerket hjelp idet de sendte meg mye mer enn det som står i bare skiftet, bl.a. et sterkt brev fra Gurus svoger i Beitstad prestegjeld. Dette gir grunn til å tro at det faktisk kan dreie seg om samme kvinne ved alle disse leiermålene. Stor takk til Kristian Hunskaars kolleger som sendte meg det. 

Jeg har forsøkt å finne siegfredsbarnet Birte Henriksdatter i kirkebøkene for Trondheim ca. 1766, men uten hell hittil. For å se om det faktisk kan være samme Guru som i 1751 og 1754, ville det være nyttig å se hvordan kirkeboken omtaler det, om den sier f.eks. at det er hennes tredje leiermål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være dette barnet innført som Beret døpt 9/11 1766 Bakklandet/Strinda. Mor Gurru Nielsdr Woddan og utlagt far Henrich Povelsøn Biørnstad soldat. Hans 3 leiermåal hennes 1

Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet (Bakke) i Strinda, Ministerialbok nr. 606A01 /2 (1727-1779), Kronologisk liste 1767, Side 182-183
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070918640291

Fra klokkerbok

Sør-Trøndelag fylke, Lade (Strinda, Moholt) i Strinda, Klokkerbok nr. 606C01 (1757-1819), Uekte fødte og døpte 1762-1766, Side 124
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070918680272

Endret av Anne_Tonby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Anne Tonby!
Det kan vel ikke være tvil om at dette er den riktige barnefødselen. Barnets, morens og farens navn stemmer. Likeså alderen. Supert. Og siden det er morens første leiermål, kan jeg eliminere denne Guru fra mitt søk etter en dødsdato for min ane, som også heter Guru Nilsdatter.

Endret av Egil Fredheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2025 den 14.19, Egil Fredheim skrev:

Takk til Ivar S. Ertesvåg for klargjøring av "siegfredsbarns" rettigheter. 

(...)

Jeg har forsøkt å finne siegfredsbarnet Birte Henriksdatter i kirkebøkene for Trondheim ca. 1766, men uten hell hittil. For å se om det faktisk kan være samme Guru som i 1751 og 1754, ville det være nyttig å se hvordan kirkeboken omtaler det, om den sier f.eks. at det er hennes tredje leiermål. 

Egil,

La meg få presisere at termen er Sleg_fredsbarn, ikke *Siegfredsbarn. Dette med tanke på mulig fremtidig referanse til samme begrep. https://lokalhistoriewiki.no/Leksikon:Slegfredbarn

Mvh Are

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider