Gå til innhold
Arkivverket

Reisepass Trondheim 1842

Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

Er det mulig å tyde Anmerkningen på siste linje (altså nederst til høyre på siden), som gjelder Bagersvend Anthon Olaus Solem, som skal reise til Xania, 21 år gammel med "blaa øyne og brunt hår"?

Sør-Trøndelag fylke, Passprotokoll nr. 8 (1841-1845), Protokollside, Side 17b-18a

https://www.digitalarkivet.no/db60181667000019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i alle fall ein start:

Lærebrev af 26 Feb d.A.

2 Attester fra Kalberg? og

.................................. at

intet Fæster hæfter

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Richard,

En god start og litt å ta fatt i. Hvor fant du referansen til Bagermesteren, og hvor (Trondheim eller Xania/Oslo)?

Anton er min tippoldefar, født i Trondheim 1821 (hans far fra Solemdal, Skålahalvøya ved Molde), og flytter her altså (tilsynelatende) til Oslo (hvor jeg ikke finner ham), men dukker så opp i Mandal, Vest-Agder, året etter, for et års tid 1843/44. Deretter forsvinner han noen år, før han dukker opp i Tromsø i 1850. Derfra har jeg kontroll, og grunnen til at jeg eksisterer. Noen hull i tidslinjen altså (mellom Trondheim og Tromsø), jeg prøver å tette. Jeg har ventet på frigivelsen av denne protokollen (utgitt i DA for en uke siden), i håp om at jeg kunne lese denne anmerkningen og få noen svar/tips. (Protokollen har vært publisert i dårlig kvalitet på Google Picasa tidligere, men da fullstendig uleselig.)

Endret: Jeg ser du har tydet "attester fra Kolberg", altså Trondheim?

Endret av Jan-Thore Solem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Jan-Thore Solem skrev:

Hvor fant du referansen til Bagermesteren, og hvor (Trondheim eller Xania/Oslo)?

Eg søkte i Nasjonalbibliotekets avissamling (nb.no), på Kolberg, avgrensa til Trøndelag(saviser) 1840-1842, og raskt dukka "M. Kolberg, Bagermester" opp, og ettersom tippoldefar din var bagersvend tenkte eg at det må vera ein god kandidat til attestforfattaren. 

https://www.nb.no/search?q=kolberg&mediatype=aviser&fromDate=18400101&toDate=18441231&counties=Trøndelag

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Richard.

Foran ordene "at intet hæfter" må det stå et navn (en eller annen myndighetsperson?), som jeg også finner igjen i anmerkningskolonnen på siden foran (femte nederste linje). Noen som kan se eller vite hvem det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom i natt på "en revolusjonerende tanke" (i min besettelse over denne teksten):

Hva om det faktisk står akkurat det som det ser ut til å stå der?

Ganske riktig så gir det plutselig veldig god mening i sammenhengen: Det rare første ordet i tredje linjen (mener jeg) er: Oldgeselv

Det er (i mitt hode, etter diverse søking på nett) en 'feilskrevet' form av Oldgesell

https://snl.no/oldgesell

Plutselig gir det god mening:

Lærebrev af 26 Feb d.A.
2 Atester fra Kolberg og
Oldgeselv <navn?> at
intet hæfter

Protester gjerne heftig, om noen er uenig, eller har noe å tilføye!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lurt på om namnet er Brekkan, men 4. bokstaven , event. 4. og 5., er mildt sagt vanskeleg å tyda pga blekkklatt.

Men til ditt forslag om Oldgesell, dette fann eg i Trondhjems borgerlige Realskoles alene-priviligerede Adressecontoirs-Efterretninger, fredag 2. mai 1834

image.png.a4462976cf71ab1a049c7a4888881bbd.png
Så nå trur eg vi har rett, begge to:

Oldgeselv (merkeleg feilskriving) Breckan.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldeles glimrende funn der, Richard.

Jeg gjorde noen (dårlige) søk der, og fant ikke noe. (Jeg søkte på Brechan, Brekkan o.l. i Trondheim, i håp om å se Oldgesell "i nærheten".)

Jeg synes ikke feilskrivingen er så merkelig, siden skriveren av protokollen kanskje ikke var så bevandret innen håndverkeres fag, opplæring, personellstrukturer og titler. Han skrev vel (som mange andre) bare det han hørte; -sel, -sell => -selv

Jeg er nå i ferd med å søke i aviser for å finne Bagersvend Solem, Bager Solem, Bagermester Solem langs hele kysten i perioden 1842-1850 (mitt tidslinjehull). Heldigvis var det åpenbart vanlig å skrive notiser i avisene om "Passagerer med Dampskibene." i perioden! Jeg finner treff i Christiania, Holmestrand, Moss, Mandal, Stavanger, Bergen og tilbake i Trondheim. Jeg er definitivt på sporet her nå!!

Kanskje jeg kan finne et mønster og se i hvilke spesifikke kirkebøker jeg skal lete etter inn- og utflyttede.

Når Anton gifter seg i Tromsø i 1851, står det ved forlovelsen:

Døb.at. af L: Angell af 48. Att fra Andorsen i Mandal af 1846, hvor der omtales, at han communic. 184?. Ingen Att. om at han er ugift. Han siger at han har reist meget. Forloverne ere gjorte opmærks. paa Manglerne ved Attesterne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider