Gå til innhold
Arkivverket

Øvre Eiker skifte 1783-84: Står det virkelig at Anders Amundsen er svigerfaren til enkemannen? Eller er han "ste"-svigerfar? Eller står det noe helt annet?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Skiftekortet: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224630839

Når kona er en Olsdatter burde vel svigerfaren hete Ola/Olaf/Olav/Olaus/Ole e.l. - men denne heter Anders...

Står det noe som forklarer i originalen (venstre side høyre kolonne synes jeg det ser ut som): https://www.digitalarkivet.no/sk20081028610413

Eller hadde "svigerfar" en annen betydning på 1780-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en dårlig/uklar føring av skiftekortet, altså at en navnløs svigerfar er nr. 1, Anders A. nr. 2 og svogeren nr. 3. Hver med sitt ‹beløp›?

Men originalen er så ufattelig dårlig fotografert/skannet, at jeg (les: øynene mine) ikke klarer finne ut hvor dette faktisk monne stå.

Beklager.

Så hvor leser du den formodete «svigerfar»?

Forsøkte streve meg gjennom h. kolonne – og måtte gi opp.  😞

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I midterste kolonne litt over det taksten på innbo:

.... imellem barnefaderen og (?) med hans afdøde hustru sammenaflede datter Malene Christophersdaater 3 aar gammel. (?) (?) tilstede? enkemandens svigerfader Anders Amundsen og svogeren Christen Olsen, foregifne blev frembragt følgende som (?) saaledes blev (?), så kommer takst/Vurdering av innbo

Kan det tenkes at Anders Amundsen er Kristoffer sin nye/blivende svigerfar?. Ser ut til at en Kristoffer skylder noe penger til en Amund Andersen

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Even Stormoen skrev:

Så hvor leser du den formodete «svigerfar»?

Beklager klønete formulering - det jeg prøvde å si var hvor jeg trodde skiftet begynte... TAKK for at du prøvde!

3 timer siden, Magne N.G Hagen-Pettersen skrev:

I midterste kolonne litt over det taksten på innbo:

.... imellem barnefaderen og (?) med hans afdøde hustru sammenaflede datter Malene Christophersdaater 3 aar gammel. (?) (?) tilstede? enkemandens svigerfader Anders Amundsen og svogeren Christen Olsen, foregifne blev frembragt følgende som (?) saaledes blev (?), så kommer takst/Vurdering av innbo

Utrolig at noen kan se noe som helst i orignalen. FANTASTISK!

Synd det ikke gir noe forklaring på svigerfarens "ulogiske" (for)navn.

Jeg har aldri sett "ste-svigerforeldre" nevnt før, men jeg får se om det dukker opp en ny kone med rett patronymicon...

TAKK for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Hokksund i 1765 tellingen for Eiker, finner du en Christen Olsen og Maren Olsdtr (om dette er din Maren/Marie vet jeg jo ikke), de er barn av Ole Amundsen og Kirsten Kristoffersdtr, kan det være skyldskap mellom Ole og Anders Amundsønner det menes ? Eller at han rett og slett har skrevet Anders i stedet for Ole, de gjorde jo feil i gamle dager også

Legger ved dette skiftekortet https://www.digitalarkivet.no/sk20100224630822 

Endret av Magne N.G Hagen-Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.