Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av ord i skjøte

Randi Johansen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har noen ord som jeg ikke har klart å tyde, har merket dem med rødt. Noen som kan hjelpe? 

og tilmuret paa Sidene, stor Sten over for en liden Myr nedover mod Ø.S.Ø til elven, hvor en Stenvarde blev opmuret 259 Alen mod S:Ø:?:S over et lidet Næs til Vandet, hvor Elven begynder 370 Alen, derfra langs Vandet til en stor Sten, som blev paamuret en Varde 203 Alen og endelig derfra langs Bakkelinnien til Udgangspunktet 405 Alen paa vedkommende Regjerings = Departements nærmere Aprobation herved Skjødet og overdraget bemeldte Edvard Andreas Johansen Brødstad til fuld Eiendom dog paa efternævnte Vilkår (se foreg: No)

Tromsø d 13de Febr. 1863

Nannestad

Foranstaaende Skjøde o.s.s (som foreg: No)

https://www.digitalarkivet.no/tl60220178000001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ene:

Foranstaaende Skjøde o.s.v. (som foreg: No)

... og så videre som foregående nummer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. . . en liden Myr nedover mod V:S:V: til Elven,

Ellers et forslag på det røde spørsmålstegnet:  «S:O: t. S:»

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart så fort man ser at det er det som er skrevet når man har svaret. Tusen takk til dere begge:-)

Det eneste jeg stusser på nå er om det er t eller v i S:O:?:S. Synes bokstaven ligner mistenkelig på v i o.s.v-setningen. Kan det være Sørøst, vestsør (selv om det høres rart ut, burde vært sørvest). Hva kan t stå for?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Randi Johansen skrev:

Hva kan t stå for?

Jeg tenkte Sørøst til Sør. Men er ikke bombesikker på «t».

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:-) Må antagelig se eiendommen på et kart for å bli helt sikker på svaret. Men TIL høres mer riktig ut enn vestsør..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider