Gå til innhold
Arkivverket

Husmand Jon Mattisen og Karen Knutsdtr Jordbrek i Skoger, fikk de 4 eller 5 barn i 1831?

Magne N.G Hagen-Pettersen
 Del

Recommended Posts

1831 må ha vært et hardt år for dette ekteparet, Jon Mattisen og Karen får døtrene Goren og Synne 04.11.1831 https://www.digitalarkivet.no/kb20070402610624, de dør før bekreftelsen i kirke. Men tidligere samme år får de dattera Goren Dorthea f. 08.02.1831 (no 3), men de får også 1 eller 2 sønner, og det er her jeg ikke kan bli enig med meg selv. Fødselen er notert mellom nr. 3 og 4 https://www.digitalarkivet.no/kb20070402610622 . Dødfødt drengebarn Peder, det ser ut som at Peder døde 5 timer etter fødselen, og noe som at det er morens 2 dødfødte barn (paret hadde et dødfødt barn i 1830 også). Et dødfødt barn ville vel ikke fått et navn ?, jeg har aldri vært borte i det, men jeg synes det er notert at ved Goren Dorthea sin hjemmedåp at det var tvillinger, noen som har noen synspunkter her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er notatet ved begravelsen til Goren Dorthea f. 08.02.1831 https://www.digitalarkivet.no/kb20070402620010
og Goren f. 4.11 samme år. Det står ikke noe om at flere barn av dette paret ble gravlagt i 1831, men Sÿrine (jeg leser det som i med prikk over, og ikke nn, dette støttes av samme navn brukt flere ganger på disse sidene) ble gravlagt i 1832, dødsdato 2/12 1831. https://www.digitalarkivet.no/kb20070402620011

Jeg klarer ikke se i denne boken at det står noe om dødfødt drengebarn Peder, og 5 timer etter fødsel mellom dåpsinnførsel 3 og 4. Derimot leser jeg Tvilling  utfor notatet om hjemmedåpen til Goren Dorthea f. 08.02, så kommer noen bokstaver jeg ikke klarer lese, deretter 84.

Utfor Sÿrines notat om hjemmedåp i november tipper jeg det dreier seg om en sidereferanse. Stammer opplysningene om Peder fra en annen kilde?

Slik jeg oppfatter innførselen fikk paret tvillinger både i februar og i november 1831, men bare ett barn hver gang ble  innført som (hjemme)døpt. Det burde tyder på at i  begge tilfellene døde den ene tvillingen udøpt.
Tvillingen til Goren Dorthea ser jeg ikke noe navn på, og ikke gravlagt. Min tolkning er at dette barnet var dødfødt.
Når Goren står oppførst som død 6. november, står det 3 døgn.  Det er ikke umulig at moren fikk Goren 3/11 og Sÿrine 4/11, men gitt omstendighetene med sannsynligvis for tidlig fødsel og tidligere tap av tvillinger, ville det nesten være rart om ikke Goren ble hjemmedøpt samtidig med Sÿrine. Min  tolkning er presten har glemt å føre opp hjemmedåpen til Goren f. november. Noe har i alle fall gått galt, for Sÿrine kunne ikke bli hjemmedøpt 2/11 når  hun ble født 4/11 i følge begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at navnet er Syrine og ikke Synne som jeg skrev ovenfor:

Angående Syrine og Goren 04.11.31, så er hjemmedåpen til Goren her no. 28 https://www.digitalarkivet.no/kb20070402610623

Det ser ut at at presten ikke noterte dødfødte blant de begravede 

Legger ved et utsnitt av den dødfødte/Peder

utsnitt dødfødtpeder.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, av en eller annen uforklarlig grunn lette jeg etter Peder på høyre blad... Og nå skjønner jeg  hvorfor du er forvirret. 
Jeg leser anmerkningen som
'Det var Tvillingbarn Moderens 2 det[hevet over den tenkte linjen] dödfödte

Barn',  så jeg tipper at det første dødfødte viser til dødfødselen i 1830. https://www.digitalarkivet.no/kb20070402610621
'5 Timer; Gjordmoderen var Sönnou Peders d. Jordbreck' er greit nok å lese, men hva som gjaldt de 5 timene er vanskeligere. Jeg lurer på om det står 'Levede 5 Timer'. Men det kan i så tilfelle ikke være det dødfødte barnet som levde i 5 timer.

Hvis jeg ikke kunne lese noe av det annet enn 5 Timer, ville jeg ha forventet at det gjaldt hvor lenge Goren Dorthea levde,  men ved Goren Dortheas begravelse står  det at hun levde 3 dager: 8. til 11. februar.

Tror det er meningen at skriften skal tolkes
'Det var Tvillingbarn Moderens 2 det[dvs. 2.]  dödfödte.

Barn Levede 5 Timer.'

Skjønner godt at du lurer på om det var en trillingfødsel, men jeg mener det står Tvilling og ikke Trilling begge steder (både ved Peders og Dorotheas fødsel.) Hvis et tredje barn  levde i 5 timer burde det uansett ha blitt begravet.

Siden det er såpass mye konflikterende informasjon rundt tidspunkt for dødsfall ved begge tvillingfødslene lurer jeg på om presten enten var usedvanlig rotete, eller om forklaringene han fikk fra foreldrene var forvirrende. Rent menneskelig sett forstår jeg det om presten  ikke ville spørre om igjen om usikkerheter etter å ha hørt en kanskje rotete historie om et traumatisk fødselsresultat for andre gang på under et år. At guttens navn ble tatt med kan skyldes at foreldrene hadde bestemt at han skulle hete Peder, og faren omtalte ham slik. Hvis han  skulle begraves fordi han faktisk hadde levd i 5 timer, ville det være enkelt å føye til 'hd' senere hvis han var hjemmedøpt.

For sikkerhetsskyld kan du prøve Tydeforumet med lenke til denne tråden for å få klarhet i hva det står i merknadene om den antatte Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider