Gå til innhold
Arkivverket

Et uløst slektsproblem som har vært oppe flere ganger før. Hvem var foreldrene til Anne (Marie) Olsdtr. Askøy/Bergen ca 1763 -1835?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har hatt flere tema angående Anne Marie og hennes opphav, og det er mange som har prøvd å hjelpe. Men den endelige løsningen på problemet er fremdeles ikke funnet.

Jeg har laget et dokument med de opplysningene jeg har som jeg laster opp. Mange av de gamle temaene har lenker som ikke fungere lengre.

Anne Marie skal være født rundt 1763 enten på Askøy eller i Bergen. Men dåpen er ikke funnet. Ole Monsen og Marthe Andersdtr. er det nærmeste jeg har kommet når det gjelder foreldre. I tillegg har jeg via forlovelse, barnedåper folketellinger etc kommet frem til at hun hadde tre søsken. Ingeborg og Cecilie født på Askøy og en bror Mons født i Bergen trolig 1768.

Alle søskene  samt Ole Monsen er blant fadderne, til dels flere ganger.

Hun ble gift med Carl Henrichsen i 1795. De to første sønnene er oppkalt ette bestefedrene på begge sider, og første datter er oppkalt etter Carls mor. Men der er ingen av de ti barna deres som er døpt Marthe etter mormor?. Enten har Marthe dødd etter de to første barnefødslene og Ole har giftet seg på nytt, eller så er Marthe også mor til Anne Marie, men døde da Anne Marie var liten. De to eneste døtrene jeg ikke finner noen fornuftig forklaring på hva angår valg av navn, er Anne Marie i 1795 og Karen Agnethe i 1812. Dvs Karen kan være oppkalt etter Carls farmor som døde da han var 3 år gammel.

Jeg tar denne saken opp igjen med et ørlite håp om at det skal være mulig å finne rett svar på hvem som var Anne Maries mor, og hvor hun evt kom fra.

Jeg er klar over at dette er en slektsnøtt som kanskje aldre blir løst, og at jeg sannsynligvis er den eneste som virkelig genuint er opptatt av å finne svar.

Så dersom ingen ikke har svar på det jeg spør om, men kanskje har en ide eller tanke om hvor eller hvordan jeg kan lete etter rett svar, så er jeg likevel svært interessert i å høre fra deg/dere.

Historien om tipp tipp oldemor Anne Marie Olsdtr..docx

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som har drevet på med slektsgranskning en stund, opplever at det er noen svar man aldri får, uansett hvor ofte eller hvem man spør. Og at slike uløste slektsgåter forblir uløste uten at det betyr så mye.

Jeg er kanskje ikke som alle andre, men det er takket være alle disse forfedrene i rett linje jeg kan takk for at jeg er her i dag, og for at jeg er den jeg er. Og jeg er full av respekt for dem alle med tanke på hvor vanskelig livet må ha vært for mange av dem. Jeg er mine foreldre, besteforeldre, oldeforeldre osv stor takk skyldig. Og det er derfor jeg svært gjerne vil vite mest mulig om disse menneskene, livet de levde, hvor og hvordan de bodde.

Men iblant må man bare innse at det er enkelte spørsmål man ikke får svar på, og at opphavet til Anne Marie Olsdtr. trolig er ett av de ubesvarte spørsmålene jeg etterlater meg den dagen jeg går ut av tiden.

Jeg vil benytte denne anledningen å takke alle som gjennom årenes løp har prøvd å hjelpe meg med denne gåten, og alle dem som har lest temaene om Anne Marie og hennes opphav, men som ikke har kunnet bidra med med noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune

Synd at denne Anne Marie ikke vil "vise seg".

Jeg ser at i 1801 folketelling så er hun feilskrevet som Malene Marie, dette vet du selvfølgelig. Mange av fadderne ved hennes barns dåp er også å finne blant de andre familiene som er innskrevet her. Ikke til mye hjelp dessverre.

Kan kartlegging av familier i samme området  være en liten mulighet?

Folketellinger: RA, Folketelling 1801 for 1247P Askøy prestegjeld, 1801, s. 479b-480a - Skanna arkiver - Arkivverket

Ha en fin kveld

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar og takk for innspillet.

Denne gåten har fulgt meg i minst 20 år, og jeg har for lengst mistet oversikten over vilke steiner som er snudd eller ikke. Men jeg mener bestemt at vi har sett nøye på folkene rundt dem, uten at det har ført oss nærmere enn at vi trolig har rimelig god oversikt over familie/ ikke familie.

Men det skader selvsagt ikke å se over det en gang til.

Ole Monsen og Marthe Andersdtr. fikk sitt første barn i Øyjorden/Erdal på Askøy. Om det bare er tilfeldigheter eller hva vet jeg ikke, men det var en Anne Olsdtr. som var kommunikant fra  Øyjorden 05.04 og 16.09.1787.

Om dette har noen sammenheng har jeg ikke fått sjekket ut.

Det jeg vet er at Anne Marie var bosatt i Kjøkkelvik ved vielsen i 1795. Øyjorden er på selve Askøy, mens Skålevik ligger på faslandssiden, det som den gangen ble kalt Søralandet.  Så om hun var født i Bergen og familien hennes oppholdt seg der, så har hun vendt tilbake til Askøy en eller annen gang før ekteskapet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Ole Monsen og Marthe Andersdtr. fikk sitt første barn i Øyjorden/Erdal på Askøy. Om det bare er tilfeldigheter eller hva vet jeg ikke, men det var en Anne Olsdtr. som var kommunikant fra  Øyjorden 05.04 og 16.09.1787.

Om dette har noen sammenheng har jeg ikke fått sjekket ut.

Det kan sikkert være fasit Rune.

Jeg har hatt noen tilsvarende problematikk med en av mine aner, om enn ikke så vanskelige som din Anne. Hun er ikke noen sted oppført med f. sted.  Jeg fant til slutt  min ane  utplassert i fosterhjem. Derav ikke oppgitt f. sted. Derfor tenkte jeg at Anne kanskje har vokst opp nær ved Carl, og muligens kunne finnes i nære naboforhold. 

Alternativ at hun er født  i nabolaget (Loddefjord, Godvik, Alvøen, Drotningsvik etc ) med far Ole. 

Men det blir mye Comme si comme sa.

Men her bør vel hver stein snus.

Har du tilgang til bygdeboka for Loddefjord? Jeg klarer ikke å finne den lenger

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg har avskrift av alle kirkebøkene for Askøy fra 1742-1927. Stedene du nevner tilhørte alle Askøy Prestegjeld, men lå på fastlandsdelen.

Og jeg finner dessverre heller ikke bygdeboka igjen.

Jeg skal prøve å se på nytt på folkene i kretsen rundt Anne Marie og Carl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et direkte innspill til meg om Ole Monsen Knappskog førte dessverre heller ikke til noe nytt. Han døde i 1785 og skiftet etter ham etterlater ingen tvil. Han hadde ikke noe med Anne Marie og søsknene og gjøre.

Men det er ofte nyttig å få fjernet mulige kandidater, da får man gradvis snevret inn antall kandidater.

Dersom man søker på O* Mo* ,rolle far, tidsrom 1762 - 1767 i Askøy, Fjell og Bergen får man jo opp en del kandidater. Legger man til mor begynner med Mart* blir det færre. . Slik sett skulle man tro det var mulig å komme frem til målet. Men ikke så langt.

Bare tre alternativer kommer opp. Det er Ingeborg i 1760,Anne Kirstine i 1765 og Mons i 1768.

Fjerner jeg mor og legger til i relatert person barn som begynner på An* får jeg 25 alternativer. 11 av alternativene faller utenfor tidsrammen 1762-1767. De er enten fra før 1760 eller etter 1775. 

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?no_alias=1&from=1762&to=1767&m[]=1247&m[]=1246&m[]=1301&firstname=Ol*&lastname=Mo*&roles[]=far&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=An*&related_last_name=&related_birth_year=&related_roles[]=barn&sort=rel

Så det ser ikke lyst ut. Men alle innspill, tanker og ideer mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ser i bygdeboken for Loddefjord sokn, side 169 under Skålevik gnr 44 bnr 1.  : Ole Monsen, f. 1731 død 1791, gift 19.08.1759 med Martha Andersdatter. Plassen. 

Barn: Sidselle, f. 01.01.1762 i Skålevik.

Det var ikke mye, men jeg gjør regning med at  du har disse opplysningene.

Mvh.

Arne

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står kaldet Anne Kierstine.

Det er ikke skifte i 1791.

Det er dokumentert at Anne Marie hadde tre søsken, Ingeborg, Cecilie og Mons. Disse er faddere flere ganger samt at Mons er forlover ved søsteren Ingeborgs vielse til enkemannen Hans Jørgensen i 1795.

Dersom Ole Monsen som døde 1791 hadde vært hennes far, kunne han ikke ha vært fadder i barnedåper etter 1795.

I en av de tidligere debattene om dette temaet ble Ole Monsen d.1791 luket bort.

Ole og Marthe fikk sin første datter Ingeborg i Øyjorden under Erdal, altså på selve øya Askøy. Dette har Loddefjordboka ikke fått med seg. Og det fødes kun to barn i den aktuelle perioden i Askøy Prestegjeld med foreldre Ole Monsen og Marthe Andersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Det er dokumentert at Anne Marie hadde tre søsken, Ingeborg, Cecilie og Mons.

Rune min venn, kan du legge ut  den dokumentasjon ?

Jeg liker slike utfordringer.

Vi må vel klare å løse denne gåten. Håper sjefs damene Grethe, Anne etc også hiver seg på her med sin analytiske evner og fantastiske instinkt når det gjelder "uløselige" oppgaver. 

Da tror jeg at dette vil ordne seg.

Mvh Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Ivar.

Gjennom 23 år har utallige dyktige slektsgranskere meg med denne slektsgåten, og alle har falt ned på at Ingeborg , Cecilie og Mons må ha vært søsken av Anne Marie. Som nevnt dukker de samme menneskene opp mange ganger blandt fadderne samt som forlover. Da Carl og Anne Marie døpte en datter Wendel Margrethe var Jørgen Hansen fadder. Han var sønn av Hans Jørgensen i hans første ekteskap før Hans giftet seg med Ingeborg Olsdtr.. Hans første kone het Wendel Margrethe. I tillegg var Mons Olsen forlover ved vielsen deres i 1795.

Carl Og Anne Marie bodde og levde på Nygård under Kjøkkelvik. Øvrige faddere var Carl familie og naboer.

Så hvorfor skulle Carl og Anne Marie hente faddere fra byen?

Jeg kan gjerne diskutere hvem som var Anne Maries mor, men ser ingen grunn til at jeg skal begynne å forkaste resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Anne Olsdatter ble konfirmert 18 år gammel i Nykirken 27. april 1783. Hun bodde hos Ole Monsen, som jeg tolker som hennes far. Dette bør være den Anne som ble døpt i samme kirke 16. juni 1765, med foreldre Ole Monsen og Marthe Andersdatter. Om denne Anne er din anemor mener jeg fortsatt er uklart.

Jeg ser at Anne Olsdatter og Carl Henriksen fikk 10 barn. Du har redegjort for noen av navnene på barna, men hvilke navn finner du ikke igjen i slekta til Carl Henriksen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe. takk for innlegget.

Jeg er nede for telling med virus, men skal prøve å svare. Jeg har notert den samme Anne Olsdtr. og konfirmasjonen med et stort ? bak. Men det passer godt inn i bildet.

Jeg har prøvd å redegjøre for navneoppkallingen. Der tre første barna er kalt opp etter farfar, farmor og morfar, Henrich , Gunnelde og Ole. Så følger Anne Marie, Peder, Nils og Lars. De tre sistnevnte kan knyttes til Carls familie da Carl hadde brødre med samme navn.. Så kommer en ny Gunille, da den første døde liten. Så følger Wendel Margrethe.

Hun er oppkalt etter ektemannen til søsteren Ingeborg  første hustru. Hans Jørgensen og Wendel Margrethe Monsdtr. hadde en sønn Jørgen. Og denne Jørgen er fadder i dåpen til Wendel Margrethe Carlsdtr. i 1807. Det siste barnet Karen Agnethe ble født i 1812. Hun kan være oppkalt etter Carls farmor. Men all den tid vi ikke kjenner opphavet til Marthe Andersdtr. er det vanskelig å vite om noen er oppkalt etter hennes familie.

Det jeg imidlertid har nevnt flere ganger er mangel på barn som ble døpt Marthe. Av 10 barn er altså tre oppkalt etter besteforeldre, men ingen etter Marthe Andersdtr.. Spørsmålet som plager meg er jo da om Marthe ikke var mor til Anne Marie, eller har dødd da Anne Marie var liten og hun hadde ingen erindring om sin mor.

Dette ble noe rotet, men det får viruset ta skylden for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2025 den 15.07, Rune Thorstensen skrev:

Men all den tid vi ikke kjenner opphavet til Marthe Andersdtr. er det vanskelig å vite om noen er oppkalt etter hennes familie.

Vites opphavet til Marthe Andersdatters mann, Ole Monsen Skålevik?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre.

Dersom det er rett mann som døde i Sandviken i Bergen i 1809, var han født i 1734 i Hamre Prestegjeld (Nordhordland). Men vi har sjekket ut alle med det navnet som ble født rundt den tiden, uten å finne svaret. Og vi er mange som har lett i årenes løp. De som kunne passe er alle sjekket ut av saken. Når det er sagt, så har Hamre Prestegjeld endret grenser mange ganger også på 1700 tallet. Så det kan godt være vi ikke har fått sjekket alle potensielle kandidater i f.eks Manger, Lindås, Hosanger, Alenfit og Osterøy.

Når det gjelder Manger så finnes det ikke kirkebøker før 1759.

Jeg ser nå at det er tre fra Lindås som har unngått minn oppmerksomhet.

Ole døpt 27.12.1733 på Waagsetter. Dito 1735 fra Hoopeland og fra Skauge 11.02.1736.

Jeg skal prøve å se nærmere på dem når jeg kommer litt ovenpå igjen og feberen slipper taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at både Marthe Andersdatter og Ole Monsen var innflyttere til Askøy, men de kan jo hatt slekt i området. Faddere brukt til barna kan være søskenbarn eller i slekt på annen måte, derfor kan en utredning av disse være nyttig.

Jeg finner Marthe Andersdatter i kommunikantlistene første gang 16. søndag etter Trinitatis 1757, dvs 25. sept. Dette er fire dager før Mikkelsmesse, som var flyttedagen for tjenestefolk, så hun var gjerne ny på Plassen. At hun var i tjeneste der kommer fram av neste innførsel 14. dager senere, da hun igjen gikk til nattverd: "Marthe Andersdatter Platze, tiener"

Hordaland fylke, Strusshamn (Askøy) i Askøy, Fjell, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Kommunikanter 1757, Side 36

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070319640464

Hordaland fylke, Strusshamn (Askøy) i Askøy, Fjell, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Kommunikanter 1757, Side 38

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070319640466

Ole Monsen nevnes første gang 19. søndag etter Trinitatis - 21. okt. 1759, da han gikk til nattverd med sin forlovede: "Ole Monsen Skaalevig og hans Fæste Pige Marthe". Det ser dermed ut som han kom til Askøy pga giftemålet.

Hordaland fylke, Strusshamn (Askøy) i Askøy, Fjell, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Kommunikanter 1760, Side 43
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070319640471

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Grete.

Det er de samme tankene  jeg har gjort meg, at de begge kom fra et annet område enn Askøy. Da de døpte sin første datter bodde de i Øyjorden (under Erdal) på selve Askøy.

Om det er samme paret som døper datteren Cecilia, så har de forflyttet seg tilbake til den delen av Askøy Prestegjeld som på den tiden lå på fastlandssiden (Søralandet).

Teorien er at de så forflyttet seg videre til Bergen. Jeg kan ikke finne Marthe død i Askøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Om det er samme paret som døper datteren Cecilia, så har de forflyttet seg tilbake til den delen av Askøy Prestegjeld som på den tiden lå på fastlandssiden (Søralandet).

Jeg er ganske sikker på at det er samme paret. I nattverdslistene for 1761 finner vi paret Ole Monsen Skaalevig og hustru, og som du selv har nevnt, forsvinner de i 1762. Det passer godt med dine funn i Nykirken i Bergen.

Og Marthe kan være oppkalt hvis hun selv var døpt Anne Marthe eller Marthe Marie e.l.

Hordaland fylke, Strusshamn (Askøy) i Askøy, Fjell, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Kommunikanter 1761, Side 47

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070319640475

Hordaland fylke, Strusshamn (Askøy) i Askøy, Fjell, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Kommunikanter 1762, Side 48

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070319640476

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kan utelukke Ole Monsen f. 1736 fra Skauge i Lindås. I følge bygdeboka en han nevnt født 1736, ingen ytterligere informasjon. Men Mons Ivarson døper en ny sønn Ola i 1740, han vokser opp og blir gift og bosatt i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen med at noen sies ved sin død å være født i Hamre prestegjeld er at det slettes ikke behøver å være sant. Ole Monsen kan være døpt annet steds, men vokst opp i Hamre. Her bør konfirmasjonslister sjekkes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er helt sikkert er at det ikke var den avdøde som fortalte hvor og når han var født. Det må trolig ha vært en pårørende. Det største problemet er at Hamre Prestegjeld var stort og med uklare grenser.

I tillegg til fødselsår og område han var født i ble også stedsnavnet Qvorvaag oppgitt. Vi fant aldri ut hvor det stedet var, til tross for mange ulike forslag. Det er dessuten den eneste gangen det stedsnavnet var nevnt.

Så om det var et sted han var født, oppvokst eller hadde bodd vet vi ikke. Jeg tenkte det kunne være Florvåg på Askøy, men fant aldri noe som kunne forklare det.

Konfirmasjonslistene i Hamre starter først 1750, og der er han ikke. Så da må jeg begynne å finlese de kronologiske listene, og det har jeg ikke hode til å gjøre akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi også kan utelukke den Ole Monsen som ble født på Waagsetter i Lindås i 1733. I alle fall finner jeg en mann med samme navn og fødselsår på gården i 1801.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058388002864

Da gjenstår karen fra Hoopeland født 1735. Jeg skal be om tilgang til bygdeboka i Nasjonalbiblioteket for å sjekke dette ut.

Da kan vi også utelukke Ole Monsen Hoopeland f. 1735. Han døde liten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange å velge i når det gjelder begravelsen til Ole Monsens kone i Bergen. Denne virker mest sannsynlig:

Marthe Andersdatter ble gravlagt på St Pauls kirkegård på Nordnes 29. juli 1779. Hun døde 50 år gammel 25. juli og var fra 5. Rode nr. 156.

Kanskje kan vi finne ut hvem som eide huset og leide ut husrom?

Bergen fylke, Nykirken i Nykirken, Klokkerbok nr. A 3 (1775-1820), Døde og begravede 1779, Side 9

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070416660333

Marthe Andersdatter - Klokkerbok for Nykirken prestegjeld 1775-1820 (1308M8) - Digitalarkivet

Edit:

Eieren av eiendom 5/156 var Georg Vedeler.

Bergen fylke, Bergen, Panteregister nr. A.d.A.1 (1732-1820), Realregisterside, Side 97
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070704640099

På samme adresse døde Siri Nilsdatter i 1775, 80 år gammel. Hvem vet, kanskje en slektning?

Sirie Nielsdtr - Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1759-1775 (1308M8) - Digitalarkivet

Endret av Grete Singstad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider