Gå til innhold
Arkivverket

Et uløst slektsproblem som har vært oppe flere ganger før. Hvem var foreldrene til Anne (Marie) Olsdtr. Askøy/Bergen ca 1763 -1835?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Hei Ivar.

Det var et interessant treff. Dersom de var 60 år 1796 gir det 1736 som fødselsår. På den andre siden stemmer det dårlig med at han var enkemann som kommunikant på den tiden. Men det er absolutt et interessant spor å følge videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld på forhånd for denne amatørhenvendelsen!

Hei. Jeg kom tilfeldigvis over denne tråden og leste det hele med interesse. Jeg begynte "seriøst" med slektsforsking i 2017 i jakten på min helt ukjente farfar (ingen skiftlige kilder om ham i Norge). Jeg ble "tvunget" til å prøve dna-testing som da med fulltidsinnsats i 3,5 år, bygging av over 300 trær av dna-matcher, utallige intervjuer av matcher mm mm endte i at jeg fant ham våren 2021. Så min far har en levende halvbror. 
Jeg fikk blod på tann og har siden brukt all min tid på å bekrefte mitt tre (tidligere bygget av en profesjonell slektsgransker) via dna-matchene. En meget høy prosent har vært riktig, en liten del har måttet endres og har igjen da åpnet opp for å kunne klikke inn enda flere matcher. 

Jeg forteller dette kun for å spørre om du har dna-testet? Det er er voldsomt arbeid å gå løs på listen over matchene sine, men det er så absolutt verdt det. Du kan "risikere" å få direkte svar på ditt spørsmål i noen andres tre, eller du kan få hint og idéer som leder deg på riktig vei, feks geografisk sett. 

Om du ikke er kjent med dna-testing kan jeg gjerne gi deg tips på tlf eller epost om hvordan du omgår de dyreste veiene. Der finnes smutthull 😄 

Min epost er trinebja@yahoo.no.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trine.

Jo jeg har tatt flere tester og fått mange treff og mange bekreftelser på at det jeg har arbeidet med i over 30 år stemmer.

Også på etterkommere av de dette temaet handler om.

Men så langt ingen treff som har gitt svar på det spørsmålet jeg stilte i dette og flere lignende temaer.

Problemet er ofte at den jeg får treff med ofte ikke har gjort noen egeninnsats. Og da får man meldinger som at treffet er i et tre med 5 personer. Det er ikke mye hjelp i når man leter etter folk på 1700 tallet.

Jeg har i mange tilfeller jobbet meg bakover på vedkommendes tre, men det er en stor jobb, særlig når den som administrerer treet ikke er interessert i å samarbeide .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ivar Moe skrev:

Interessant!

Denne Ole Monsen i 6. Rode døde i 1797, 61 år gammel:

Bergens Adressecontoirs Efterretninger, lørdag 4. mars 1797

Ved begravelsen har han hatt fått feil alder:

Ole Monsen - Klokkerbok for Nykirken prestegjeld 1775-1820 (1308M8) - Digitalarkivet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er samme mann som fylte 60 år i 1796, har de i så fall flyttet på seg mellom 1796-1797.

Er vi heldig finner vi Marthe på samme adresse enten som død 1796-1801 eller i folketellingen 1801.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058390004194

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det et lite problem. I 1801 er Marthe enke og har en datter som er 28 år, Anne Kristine, samt en datter Berthe. Jeg får ikke det til å stemme med folket "mitt". Det er såvidt jeg erindrer ingen Berthe Olsdtr. blant fadderne til Carl og Anne Marie. Dessuten var Ole Monsen Sandvigen fadder i 1798 til Gunelde Carlsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Der fant du nok riktig kone. Ole Monsen bodde i 6. Rode nr. 63 da han døde. Altså samme sted som enken Marthe Andersdatter bodde ved FT1801 med døtrene Anne Kirstine og Birthe.

Da er det vel ikke dine folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi bør ha i bakhodet at paret i rode 6 faktisk er de som fikk datteren Anne Kirstine i 1765. Alderen ved folketellingen kan være feil, noe som ikke var uvanlig.

Birthe kan være Annes datter, altså Marthes datterdatter. Det kan være hun som ble døpt i 1790, født utenfor ekteskap:

Berthe Marie - Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1668-1820 (1308M8) - Digitalarkivet

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dessverre tror jeg ikke det. Ole Monsen var altså fadder i 1798, bosatt i Sandviken. Da passer det bedre med denne enkemannen i 1801. 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058390020502

Datteren Ingeborg bor like i nærheten, og det stemmer da svært godt med enkemannen som døde i Sandviken i 1809.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058390020394

Rode 2 hus 30 og 43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Tror vi bør ha i bakhodet at paret i rode 6 faktisk er de som fikk datteren Anne Kirstine i 1765. Alderen ived folketellingen er dermed feil, men det er jo ikke uvanlig.

Birthe kan være Annes datter, altså Marthes datterdatter. Det kan være hun som ble døpt i 1790, født utenfor ekteskap:

Berthe Marie - Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1668-1820 (1308M8) - Digitalarkivet

I slektsgranskning er alt mulig inntil det motsatte er bevist 🙂

Det interessante her er fadderen Mons Olsen, som kan være Annes bror.

Men da har vi fortsatt problemet med at Ole Monsen var i live i 1798, og trolig også som enkemann i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er nyttig å tenke nytt. Vi vet jo ikke om den Ole Monsen som var fadder i 1798 var dåpsbarnets morfar. Det kan like gjerne være en navnebror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Der fant du nok riktig kone. Ole Monsen bodde i 6. Rode nr. 63 da han døde. Altså samme sted som enken Marthe Andersdatter bodde ved FT1801 med døtrene Anne Kirstine og Birthe.

12 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Tror vi bør ha i bakhodet at paret i rode 6 faktisk er de som fikk datteren Anne Kirstine i 1765. Alderen ved folketellingen kan være feil, noe som ikke var uvanlig.

Adressen til Berthe Maries far Ole Andersen er også 6. Rode nr. 63, altså samme sted som Ole Monsen og Marthe Andersdatter bodde!

Bergen fylke, Nykirken i Nykirken, Ministerialbok nr. A 1 (1668-1820), Uekte fødte og døpte 1789-1790, Side 82
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070323640428

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev er alt mulig inntil det er bevist eller motbevist.

Hvordan kan "min" Anne bo hjemme med sin mor og uektedatter i 1801, når hun giftet seg i 1795 med Carl Henriksen og befinner seg på Nygård under Kjøkkelvik i 1801

Det kan umulig være samme familie, selv om Anne Kierstines alder i 1801 er feil.

Jeg tror dessverre det må være snakk om to ulike familier. Jeg vet jo ikke om den Anne Kierstine som ble født i 1765 er min formoder. Vi har antatt at det kan være slik fordi foreldrene passer inn i bildet.

Men slektsgranskning er som å legge puslespill. Det er ikke nok at brikken nesten passer, det må være den rette brikken for at puslespillet skal bli korrekt.

Så her er det definitivt noe som ikke passer inn i dette puslespillet.

Jeg er 100% sikke på At Carl Henrichsen og Anne (Marie) Olsdtr. er mine tipp x 2 oldeforeldre. De fikk sønnen Ole Carlsen, som fikk sønnen Torsten Olai Olsen som fikk min farfar Andreas Johan Thorstensen.

Det som er uklart er hvem som er Annes foreldre.

Ole Monsen var fadder 2 ganger. Ingeborg og Cecilie Olsdtr. var faddere flere ganger. Mons Olsen var fadder en gang, forlover både ved Annes og Ingeborgs vielser i 1795 og det er ganske sikker at det er den samme Mons Olsen som døde som sjømann i 1798.

Ved hans dåp var det en fadder som het Anne Maria Friderichsdtr. som jeg ikke fant noe særlig om. Men interessant fordi Anne døpte en datter Anne Maria i 1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er selvsagt snakk om to familier. Dette er et viktig funn, fordi det peker på at Ingeborg og Cecilies foreldre kanskje aldri bodde i Bergen.

Jeg tror Ole Monsen Skålevik og Marthe Andersdatter Plassen gjerne var dine aner, i alle fall Ole Monsen. Han giftet seg kanskje på nytt og fikk Anne og Mons i det ekteskapet, men hvor ble de døpt?

Hva gjør deg sikker på at den Mons Olsen som var forlover og fadder er den samme som døde i 1798?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selvsagt ikke være sikker med så vanlige navn.

Men Mons Olsen af Bergen er altså forlover både ved Anne Marie og Ingeborgs vielser i 1795. Han er også fadder ved første barnedåpen  i 1795. Det er siste gang han er å se som fadder. Det passer med sjømannsprotokollen som viser at han er utenriks frem til 1798 da han døde enten i Frankrike eller på vei fra Frankrike.

Alderen ved død stemmer eksakt med den Mons Olsen som ble født i Bergen i 1768.

Anne Marie og Carl var forpaktere og gårdbrukere, helt vanlige folk.

De hadde Carls slekt i nærområde samt mye naboer å velge mellom som faddere til barna.

Jeg kan ikke se en eneste fornuftig forklaring på hvorfor de skulle hente forlovere /faddere fra Bergen om det ikke var nær familie.

Jeg finner alle de andre fadderne blant Carls søsken, deres ektefeller samt naboer, i tillegg til Jørgen Hansen som var fadder da de døpte en datter Wendel Margrethe.

Dette er ikke et mye brukt navn i området. Jørgen var Ingeborg Olsdtr.s stesønn, hans avdøde mor het nettopp Wendel Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Ingeborg, Cecilie (Sidsel) og Mons var Annes søsken og at de bodde i Bergen, det er ingen grunn til å tvile på det. Det jeg mener er usikkert er om deres foreldre fikk barn i Bergen, eller i det hele tatt bodde der.

Den Mons Olsen som ble døpt i Bergen 1768 behøver ikke være den rette, tross samme alder. Han kan være sønn av paret i 6-63, det er mer sannsynlig.

Jeg mener vi mangler vi dåpen til begge de to yngste barna - Anne og Mons.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er usikkerhet rundt hvem som er deres foreldre. Men er sikke på de tre søsknene. Det behøver selvsagt ikke vøre den samme Mons Olsen som var forlover/fadder, men det er hevet over en hver tvil at denne Mons Olsen ikke er å se i noen familie sammenheng etter 1795. Jeg velger da å tro at han må være død. Jeg finner heller ingen Mons Olsen i nærheten av Ole Monsen, Ingeborg og Cecilie i Sandviken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved trolovelsen mellom Anne Marie Olsdatter og Carl Henrichsen 30. okt. 1794 er det skrevet noe i margen som kan gi viktige spor. Jeg forstår ikke alt, kanskje andre kan klare flere ord.

Foreviist Skrifte Attest fra Hr Tuchsen af 25. Novembr 1793, og Brev Af 16. Octobr 1794 at intet for Pigens … af ….. er til hinder.

Copulerede d. 12 Januarii 1795.

Hr Tuchsen bør være Michael Sundt Tuchsen, sogneprest ved St. Jørgen Hospital i Bergen 1789-1808.

Skal vi forstå attesten fra Tuchsen slik at piken (Anne Marie) kan gifte seg, at hun ikke lenger er syk?

Hordaland fylke, Strusshamn (Askøy) i Askøy, Fjell, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Viede 1794-1795, Side 146

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070319640567

Hvis Anne Marie Olsdatter var innlagt en periode ved St Jørgens Hospital bør hun finnes i listene, kanskje denne?:

Anne Olsdtr - Pasienter ved St. Jørgen Hospital i Bergen 1687-1822 - Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete.

Jeg husker vi var borte i denne merknaden i ett av de tidligere temaene. Men den gangen besto uenigheten i om det var skrifte eller skiftebrev det sto. Men vi landet på skriftebrev. Om ikke hukommelsen min er helt borte tror jeg vi kom til at hun hadde dette skriftebrevet fordi hun giftet seg i et annet prestegjeld enn der hun var født.

Men når jeg nå ser på denne merknaden igjen, så klarer i alle fall ikke jeg å lese hva som egentlig står der. Det kan godt tenkes at du har rett forståelse av det. Jeg har vært borti en lignende sak i familietreet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går på detaljert personsøk, rolle barn, navn begynner med Ann*, far Ol* Mon*  i tidsrommet 1763-1766 , Bergen, Hordaland (alle) samt Sogn og Fjordane (alle) får jeg kun to treff.

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?no_alias=1&from=&to=&c[]=12&m[]=1301&c[]=14&firstname=Ann*&lastname=&roles[]=barn&birth_year_from=1763&birth_year_to=1766&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=Ol*&related_last_name=Mon*&related_birth_year=&related_roles[]=far&sort=rel

En i Lindås, samt Anne Kierstine i Nykirken.

Er det jeg som søker feil, eller er det faktisk bare to Ole Monsen* som døper en datter Anne* i det tidsrommet og det geografiske området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Grete Singstad skrev:

Ved trolovelsen mellom Anne Marie Olsdatter og Carl Henrichsen 30. okt. 1794 er det skrevet noe i margen som kan gi viktige spor. Jeg forstår ikke alt, kanskje andre kan klare flere ord.

Foreviist Skrifte Attest fra Hr Tuchsen af 25. Novembr 1793, og Brev Af 16. Octobr 1794 at intet for Pigens … af ….. er til hinder.

Copulerede d. 12 Januarii 1795.

Hr Tuchsen bør være Michael Sundt Tuchsen, sogneprest ved St. Jørgen Hospital i Bergen 1789-1808.

Skal vi forstå attesten fra Tuchsen slik at piken (Anne Marie) kan gifte seg, at hun ikke lenger er syk?

Eg les merknaden som

"Foreviist Skriftl. Attst fra Hr Tuchsen af 25. Novembr 1793, og Brev af 16. Octobr 1794 at intet for Pigens Side der af menigheden er til hinder.

Copulerede d. 12 Januarii 1795."

Ikkje rettar eg hugsar (men andre kan sikkert korrigere/stadfeste), var St. Jørgen også soknekyrkje for Årstad sokn utanom hospitalet; 

altså vanlege folk i tillegg til pasientane.

https://no.wikipedia.org/wiki/Sankt_Jørgen_kirke

Tilknytninga treng ikkje fortelje noko om helsetilstanden til Anne Marie.

Etter lova (Kristian Vs Norske lov 2-8-5)  skulle brudevigsle skje i soknet til bruda, eller etter avtale med soknepresten der.

(Dette var før prestane fekk fast løn, men etter "stykkprisordning; avgift for brudevigsle skulle altså normalt tilfalle presten der bruda heldt til.)

Eg les innførsla sånn at paret har lagt fram skriftleg attest på at vigsel der er avtala med Hr. Tuchsen som bruda sin sokneprest, og

brev om at kyrkjelyden der ikkje kjenner til noko som er til hinder for ekteskapet (t.d. at ho skulle vere trulova eller gift frå før).

(Det kan hende vi ville bytta om orda "brev" og "attest" her, men det er underordna.)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Ivar! Bra tips om Årstad sogn.

Den første datoen kan vel indikere når hun flyttet ut av menigheten, siden man måtte ha med seg en skriftlig attest fra presten, og den andre attesten (nesten ett år senere) fikk hun i forbindelse med trolovelsen.

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette samsvarer med det som har kommet frem i tidligere debatter.

Nå behøver ikke Årstad bety at Anne var født der, snarere vil jeg tro at hun hadde tjeneste der. Det er imidlertid interessant at da Cecilia var fadder på Peder Carlsen i februar 1801 er hun ført i kirkeboka som  Sidcila Olsdtr. Aarstad. Så søsteren har i alle fall vært i tjeneste der. I 1802 bor hun i Skuteviken i Bergen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Når jeg går på detaljert personsøk, rolle barn, navn begynner med Ann*, far Ol* Mon*  i tidsrommet 1763-1766 , Bergen, Hordaland (alle) samt Sogn og Fjordane (alle) får jeg kun to treff.

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?no_alias=1&from=&to=&c[]=12&m[]=1301&c[]=14&firstname=Ann*&lastname=&roles[]=barn&birth_year_from=1763&birth_year_to=1766&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=Ol*&related_last_name=Mon*&related_birth_year=&related_roles[]=far&sort=rel

En i Lindås, samt Anne Kierstine i Nykirken.

Er det jeg som søker feil, eller er det faktisk bare to Ole Monsen* som døper en datter Anne* i det tidsrommet og det geografiske området?

Kanskje vi skal ta et skritt tilbake å forkaste det vi tror er sant å prøve noe nytt?

Det som "plager" meg er Anne Maries valg av navn på sine sønner. Hun kaller naturlig nok opp sin far Ole, men ellers er det ingen Mons eller Anders blant de fem sønnene. Vi har antatt at Ingeborg, Cecilie og Mons var hennes søsken pga felles patronym, men tenk om de var hennes søskenbarn eller søsken til foreldre. Vi vet jo ikke en gang om Mons Olsen var bror til Ingeborg og Cecilie. At det er slektskap er trolig, men vi vet ikke sikkert hvordan.

Ved FT1801 ser jeg at hun er antatt født 1763 - ble alderen på henne oppgitt ved begravelsen? Hun kan jo være yngre enn før antatt, ser hun fikk siste barnet i oktober 1812.

Hvis man skal komme videre, med denne over 20 år gamle gåten, tror jeg det er lurt å prøve andre innfallsvinkler.

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider