Gå til innhold
Arkivverket

Et uløst slektsproblem som har vært oppe flere ganger før. Hvem var foreldrene til Anne (Marie) Olsdtr. Askøy/Bergen ca 1763 -1835?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tatt et sted tilbake i denne saken, med god hjelp fra andre, men det ender til slutt opp med det vi allerede vet.

Når det gjelder Ingeborg Olsdtr., så har jeg forklart flere ganger hvorfor jeg er så sikker på henne. Hun hadde ikke egne barn, men en stesønn Jørgen Hansen. Hans avdøde mor het Wendel Margrethe som var et lite brukt navn på disse kanter. Den samme Jørgen Hansen er fadder da Carl og Anne Marie døper en datter med samme navn.

Jeg ser ingen fornuftig grunn til å hente faddere fra Bergen, om ikke det var nær familie. Det var nok av folk som kunne brukes som faddere både i Carls familie samt mengder av naboer og sikkert venner.

Jeg vet selvsagt ikke om den Mons som ble født i Bergen var hennes bror. Men er fortsatt overbevist om at hun hadde en bror som het Mons. Han var to ganger forlover og en gang fadder før han forsvinner. Alderen på den Mons Olsen som døde i 1798 stemmer på en prikk med 1768.

Uansett blir jeg fraværende i 4 uker fra i morgen formiddag, og i den perioden har jeg ikke tilgang til mine slektsdata. Jeg kommer nok til å stikke innom forumet en gang i blant, men de fire ukene blir fokuset på helsen og ikke slektsgranskning.

Takker for hjelpen så langt, og så får vi se når jeg er tilbake om jeg har overskudd til å gi meg i kast med denne nøtten igjen, eller om jeg bare slår meg til ro med at dette forblir en uløst slektsgåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Grete Singstad skrev:

Ved FT1801 ser jeg at hun er antatt født 1763 - ble alderen på henne oppgitt ved begravelsen? Hun kan jo være yngre enn før antatt, ser hun fikk siste barnet i oktober 1812.

"Ane Olsdatter Skaalviignæs" ble oppgitt å være 68 år da hun døde 27. mars 1835, noe som gir fødselsåret 1767.

Mannen hennes, Carl (f. 1766), levde fortsatt, og jeg regner med at han visste om hun var eldre eller yngre enn han selv. Derfor tror jeg vi kan stole mer på denne alderen enn den ved folketellingen.

Hordaland fylke, Strusshamn (Askøy), Fjell i Fjell, St. Jørgens hospital, Klokkerbok nr. A 2 (1815-1846), Døde og begravede 1834-1835, Side 144
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070319660184

God bedring til deg, Rune - håper det blir fire gode uker for helsa.

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Når jeg går på detaljert personsøk, rolle barn, navn begynner med Ann*, far Ol* Mon*  i tidsrommet 1763-1766 , Bergen, Hordaland (alle) samt Sogn og Fjordane (alle) får jeg kun to treff.

Har du sjekket ut denne husstanden Rune. Eller er denne Anne for ung- f. 1771

Ingeborg f. 1763

Mons f. 1765

Detaljert personsøk - Digitalarkivet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ivar Moe skrev:

Har du sjekket ut denne husstanden Rune. Eller er denne Anne for ung- f. 1771

Ingeborg f. 1763

Mons f. 1765

Jeg har sjekket dem ut av saken - feil familie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider