Gå til innhold
Arkivverket

Ekstraskattemanntall 1767-69 Ofoten

Recommended Posts

Jeg har i det gamle digitalarkivet lest fra overnevnt manntall! Dette manntall finner jeg ikke lenger?

Mvh Werner Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tidligere i det gamle Digitalarkiv leste jeg fra overnevnte manntall.

Dette manntall finner jeg ikke nå, hvorfor?

Mvh Werner Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofoten tilhørte på det aktuelle tidspunktet Salten fogderi, slik at det er dokumenter vedrørende ekstraskatten for Salten fogderi du etterlyser. For årene 1767-1769 finnes slike dokumenter i arkivboks nr. 4672 i arkivet AV/RA-EA-4092 - Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap (arkivkatalog her: https://www.arkivportalen.no/entity/8d9ffd9a-5850-46ae-9d41-dbf3997985ee).

Et oppslag i Digitalarkivets database viser meg at denne arkivboksen ikke har blitt skanna av Arkivverket. Kan den ha blitt digitalisert og tilgjengeliggjort gjennom et privat initiativ, som eventuelt har forsvunnet fra Internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for orientering. Jeg fikk tilgang fra historiker Aslaug Olsen, Evenes. Ut over det veit jeg ikke.

Er det mulig å få tilgang på nett for Evenes-området?

Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Werner Pedersen skrev:

Takk for orientering. Jeg fikk tilgang fra historiker Aslaug Olsen, Evenes. Ut over det veit jeg ikke.

Aslaug Olsen (som etter hva jeg erfarer var medlem av bygdeboknemnda i Evenes og døde i 2016) har ikke hatt med digitalisert arkivmateriale i Digitalarkivet å gjøre, så hvis hun har gitt deg tilgang til noe, har det ikke hatt med Digitalarkivet å gjøre.

2 timer siden, Werner Pedersen skrev:

Er det mulig å få tilgang på nett for Evenes-området?

Den aktuelle arkivboksen er som nevnt ikke digitalisert, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at mitt innlegg ble uttrykt klåsset. Jeg fikk tips henne om at foreldrene til lap(same) Aane Aanessøn skullframkomme der.

Er det mulig å få kjøpt arkivkopier fra området?

Mvh Werner

Ps. Beklager igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel framleis mange databasar som låg i "gamle" Digitalarkivet som ikkje finst i Digitalarkivet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det er vel framleis mange databasar som låg i "gamle" Digitalarkivet som ikkje finst i Digitalarkivet lenger.

Det er riktig, men man skulle likevel forvente at dette ekstraskattmanntallet ville være registrert som (upublisert) kilde i Digitalarkivets database. Det er det ikke. Jeg har dessuten søkt gjennom alle nyhetsmeldingene på Digitalarkivets forside mellom juli 2000 og oktober 2010 (https://web.archive.org/web/20100818024826/http://www.digitalarkivet.no/), men blant alle ekstraskattmanntallene som ble gjort søkbare i Digitalarkivet i denne perioden, var det ingen fra Salten fogderi eller mer spesifikt fra Ofoten.

Jeg heller derfor til at dette ekstraskattmanntallet må ha vært tilgjengeliggjort på et annet nettsted og ikke i Arkivverkets regi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo for mange år siden en privatperson som samlet en lenkeside med koblinger til avfotograferinger som ulike privatpersoner og historielag hadde gjort. Det var før Slektshistoriewiki og Lokalhistoriewiki sin tid. 

Googler litt - aha - https://slektskilder.blogspot.com/ - kan det være noe der?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider