Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg vil gjøre dere oppmerksom på dere ikke har tilpasset nettsidene deres til de nye reglene pr. 01.01.22025 vedrørende sk. cookies/informasjonskapsler.

https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-2024/nye-cookie-regler-fra-1.-januar/

Sitat fra datatilsynets orientering:
"Kravene til et gyldig samtykke innebærer blant annet at det skal være like lett å si nei som å si ja til å samtykke. Dersom det er mer komplisert å si nei, eller nei-alternativet ikke gis sammenlignbar oppmerksomhet som ja-alternativet, får ikke brukeren et rettferdig valg."

Den løsningen dere bruker nå, gjør det vanskelig å si nei til bruk av cookies/informasjonskapsler, og er således ikke i tråd med de nye reglene. Jeg oppfordrer dere til å endre dette snarest. :-)

Jeg formidler følgende respons fra Arkivverkets avdeling som arbeider med utvikling av Digitalarkivet:

Takk for at du gjør oss oppmerksom på dette. Vi skal sørge for at kravet om frivillig samtykke blir tydelig og enkelt for brukerne våre.

• 2 måneder senere...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.