Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Halvor Pedersen Holene, Halden 1763-64. Vanskelig å tyde!

Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Skiftet er å finne i skifteprotokoll for Halden 1753-66, sidene 806-810. Skiftet etter avdøde Halvor Pedersen Holene ble holdt i tidsrommet 1763-64 og er å finne på sidene 806-10.

Det var mange barn i familien : 8 barn etter kone nr. 1, som jeg tyder å være Ellen Halvorsdatter, deretter 4 barn fra annet ekteskap med Berthe Margrethe Jørgensdatter (også nevnt ved navnet Romedal senere i skiftet).

Holene er hva jeg kan se, et gårdsnavn i Idd,  og i annen kilde (Geni) har noen ført opp Halvor Pedersen som gårdbruker.
Barn nr. 2 i ekteskapet med Berthe Margrethe Jørgensdatter: Nicolai Halvorsen, er å finne som døpt i Halden 2.9. 1760, men farens dødsfall (som må ha skjedd i perioden 1760-63) er ikke å oppdrive hverken i kirkebøkene for Halden eller Idd.

Jeg ber selvfølgelig ikke om å få "oversatt" hele dette skiftet, men lurer på om noen "skriftlærde" kunne se om det her finnes svar på følgende: 
1) Hvor og når Halvor Pedersen Holene døde, og om annet er skrevet om mannen.
2) Om det står noe om gården Holene som da er i Idd.
3) Om han eide gård i Halden også?
4) Hvor mye boet ble gjort opp med i riksdaler. 

Jeg legger ved en kopi av første siden av skiftet. Prøver jeg meg på flere sider, får jeg beskjed om at en eller annen grense er oversteget. 

image.png.1c29d8fc93780f9a392694856c72a672.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om du kunne legge lenke til skiftet i innlegget ditt.

Endret av Werner Kvalem Vesterås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg forsøkte det også, men fikk det ikke til - skal prøve på nytt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bjørn Piro skrev:

1) Hvor og når Halvor Pedersen Holene døde, og om annet er skrevet om mannen.

Skiftet påbegynt 8/7-1763 og sluttet 9/10 1764. Står bare at han er død, ikke når og hvor.

Skifteretten innfinner seg i Stærvboe-Huuset (-Gaarden) som er beliggende paa Nordre Frid: hald imellem Jørgen

Bishebergs Gaard paa den søndre og ??rich Bishebergs [??]

[??] paa den Nordre Side, med istaaende 3de jern Kak-

kelovne, og tilhørende Tomt. […]

2) Om det står noe om gården Holene som da er i Idd.

2 og 3 Klarer jeg ikke å finne ut av. Med store forbehold. Skriften/oppløsningen sliter på synet (og tålmodigheten) . . . 😉

4) Hvor mye boet ble gjort opp med i riksdaler. 

Med store ødeleggelser øverst til venstre på siden (808b?) er det vondt å vite, men på ca. linje 12 i v. kolonne står det i hvert fall:

Igjen 164-3-10[?]

Som blir til deling.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Even Stormoen skrev:

2 og 3 Klarer jeg ikke å finne ut av.

Ved nærmere ettertanke har jeg kanskje funnet

‹gården› i Halden?:

6 minutter siden, Even Stormoen skrev:

(-Gaarden) som er beliggende paa Nordre Frid: hald

Etc.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for riktig å ‹teppebombe› tråden med egne betraktninger: «Gård» i ‹urban› sammenheng er ikke nødvendigvis knyttet til landbruk . . . 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for at dere brukte både tid og krefter på å hjelpe meg litt på vei. Ut fra navn og alder på barna skal jeg se om jeg kan finne noen av disse i kirkebøkene/folketellingene.  En av sønnene, Halvor Halvorsen Holene, (høker av yrke) fant jeg faktisk som boende i Halden ved folketellingen i 1801.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider