Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Skifte etter Halvor Pedersen Holene, Halden 1763-64. Vanskelig å tyde!

Recommended Posts

Skiftet er å finne i skifteprotokoll for Halden 1753-66, sidene 806-810. Skiftet etter avdøde Halvor Pedersen Holene ble holdt i tidsrommet 1763-64 og er å finne på sidene 806-10.

Det var mange barn i familien : 8 barn etter kone nr. 1, som jeg tyder å være Ellen Halvorsdatter, deretter 4 barn fra annet ekteskap med Berthe Margrethe Jørgensdatter (også nevnt ved navnet Romedal senere i skiftet).

Holene er hva jeg kan se, et gårdsnavn i Idd,  og i annen kilde (Geni) har noen ført opp Halvor Pedersen som gårdbruker.
Barn nr. 2 i ekteskapet med Berthe Margrethe Jørgensdatter: Nicolai Halvorsen, er å finne som døpt i Halden 2.9. 1760, men farens dødsfall (som må ha skjedd i perioden 1760-63) er ikke å oppdrive hverken i kirkebøkene for Halden eller Idd.

Jeg ber selvfølgelig ikke om å få "oversatt" hele dette skiftet, men lurer på om noen "skriftlærde" kunne se om det her finnes svar på følgende: 
1) Hvor og når Halvor Pedersen Holene døde, og om annet er skrevet om mannen.
2) Om det står noe om gården Holene som da er i Idd.
3) Om han eide gård i Halden også?
4) Hvor mye boet ble gjort opp med i riksdaler. 

Jeg legger ved en kopi av første siden av skiftet. Prøver jeg meg på flere sider, får jeg beskjed om at en eller annen grense er oversteget. 

image.png.1c29d8fc93780f9a392694856c72a672.png

Her kommer 2 lenker (knyttet til skiftet etter Halvor Pedersen Holene). Håper jeg nå har gjort det riktig. 

https://www.digitalarkivet.no/sk20081103670409

https://www.digitalarkivet.no/sk20081103670410

• Liker 1
8 timer siden, Bjørn Piro skrev:

1) Hvor og når Halvor Pedersen Holene døde, og om annet er skrevet om mannen.

Skiftet påbegynt 8/7-1763 og sluttet 9/10 1764. Står bare at han er død, ikke når og hvor.

Skifteretten innfinner seg i Stærvboe-Huuset (-Gaarden) som er beliggende paa Nordre Frid: hald imellem Jørgen

Bishebergs Gaard paa den søndre og ??rich Bishebergs [??]

[??] paa den Nordre Side, med istaaende 3de jern Kak-

kelovne, og tilhørende Tomt. […]

2) Om det står noe om gården Holene som da er i Idd.

2 og 3 Klarer jeg ikke å finne ut av. Med store forbehold. Skriften/oppløsningen sliter på synet (og tålmodigheten) . . . 😉

4) Hvor mye boet ble gjort opp med i riksdaler. 

Med store ødeleggelser øverst til venstre på siden (808b?) er det vondt å vite, men på ca. linje 12 i v. kolonne står det i hvert fall:

Igjen 164-3-10[?]

Som blir til deling.

Mvh

Endret av Even Stormoen

5 minutter siden, Even Stormoen skrev:

2 og 3 Klarer jeg ikke å finne ut av.

Ved nærmere ettertanke har jeg kanskje funnet

‹gården› i Halden?:

6 minutter siden, Even Stormoen skrev:

(-Gaarden) som er beliggende paa Nordre Frid: hald

Etc.

Mvh

Og bare for riktig å ‹teppebombe› tråden med egne betraktninger: «Gård» i ‹urban› sammenheng er ikke nødvendigvis knyttet til landbruk . . . 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen

Mange takk for at dere brukte både tid og krefter på å hjelpe meg litt på vei. Ut fra navn og alder på barna skal jeg se om jeg kan finne noen av disse i kirkebøkene/folketellingene.  En av sønnene, Halvor Halvorsen Holene, (høker av yrke) fant jeg faktisk som boende i Halden ved folketellingen i 1801.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.