Gå til innhold
Arkivverket

Stiftelsesdokument for Trøndelag Teatertekniske Fagforening

Kristoffer Ringerike, nestleder FTS
 Del

Recommended Posts

Hei!

I anledning Fagforbundet Teater og Scene fyller 100 år i 2029, og et bokprosjekt vedrørende dette, ser jeg etter stiftelsesdokumentet til Trøndelag Teatertekniske Fagforening, stiftet 1929. Dette er en av våre forløpere. Mulig det ligger under NKF/Fagforbundet eller Film- og Teaterteknisk Forening, som vi het før 2018.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kristoffer Ringerike, nestleder FTS skrev:

I anledning Fagforbundet Teater og Scene fyller 100 år i 2029, og et bokprosjekt vedrørende dette, ser jeg etter stiftelsesdokumentet til Trøndelag Teatertekniske Fagforening, stiftet 1929. Dette er en av våre forløpere. Mulig det ligger under NKF/Fagforbundet eller Film- og Teaterteknisk Forening, som vi het før 2018.

Det ser ut til at fagforeningens arkiv er avlevert til og oppbevares i Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek. Arkivkatalog her: https://www.arkivportalen.no/entity/no-ARBARK_arkiv_000000352758

Det ser riktignok ut til at det eldste innholdet i arkivet er ei samling generalforsamlings- og årsmøteprotokoller som starter i 1938, så det er ikke gitt at det finnes noe stiftelsesdokument fra 1929 i arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Det ser ut til at fagforeningens arkiv er avlevert til og oppbevares i Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek. Arkivkatalog her: https://www.arkivportalen.no/entity/no-ARBARK_arkiv_000000352758

Det ser riktignok ut til at det eldste innholdet i arkivet er ei samling generalforsamlings- og årsmøteprotokoller som starter i 1938, så det er ikke gitt at det finnes noe stiftelsesdokument fra 1929 i arkivet.

Hei!

Takk for hjelpen!

Ja, de har jeg gått gjennom og til min skuffelse var det ikke noe stiftelsesdokument der.

Hvor er arkivet til NKF/Fagforbundet i Trøndelag/Trondheim lagret? Kanskje det finnes der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristoffer Ringerike, nestleder FTS skrev:

Hvor er arkivet til NKF/Fagforbundet i Trøndelag/Trondheim lagret?

Statsarkivet i Trondheim mottok i 2020 et arkiv Fagforbundet - Trøndelag. Dette arkivet er uordnet, slik at arkivkatalog med detaljert informasjon om innholdet ikke foreligger: https://www.arkivportalen.no/entity/72e7bc09-1672-40ac-82e7-76e2267b2dc0

Utover dette ser jeg ingen relevante treff i Arkivportalen, som inneholder arkivkatalogene til Arkivverket og mange andre norske arkivinstitusjoner. Du kan selv gjøre ytterligere søk: https://www.arkivportalen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! 

Jeg har gravd litt videre og oppdaget at Trøndelag Teatertekniske Fagforening har hatt (NKF) avdelingsnr 104, ved litt videre graving oppdaget jeg at det var Trondhjems Kinobetjenings Forening som originalt hadde dette nr., og at klubben ved Trøndelag Teater gikk inn i denne ila 60-tallet, da bytta foreninga navn til Trondheim Kino- og Teaterbetjenings Forening, har dere noe dokumenter liggende for denne foreninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Kristoffer Ringerike, nestleder FTS skrev:

Jeg har gravd litt videre og oppdaget at Trøndelag Teatertekniske Fagforening har hatt (NKF) avdelingsnr 104, ved litt videre graving oppdaget jeg at det var Trondhjems Kinobetjenings Forening som originalt hadde dette nr., og at klubben ved Trøndelag Teater gikk inn i denne ila 60-tallet, da bytta foreninga navn til Trondheim Kino- og Teaterbetjenings Forening, har dere noe dokumenter liggende for denne foreninga?

Jeg henviser igjen til Arkivportalen, hvor du også kan gjøre egne søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Det første treffet er korrekt, de endra navn til dette i 1965.

Da skal jeg se videre hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Søk på ordet "teaterbetjenings" gir ett treff, som neppe er relevant for deg: https://www.arkivportalen.no/search/1?text=teaterbetjenings

17 timer siden, Kristoffer Ringerike, nestleder FTS skrev:

Det første treffet er korrekt, de endra navn til dette i 1965.

Da skal jeg se videre hva jeg finner.

Da jeg skrev at treffet på Trondheim Kino- og teaterbetjenings forening neppe er relevant for deg, skyldes det dateringa (1989), og at det er snakk om korrespondanse i arkivet etter Norsk Kommuneforbund Trøndelag. Du finner ikke stiftelsesdokumentet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider