Gå til innhold
Arkivverket

Gården Sanvigen (Ørsvåg)

97744656
 Del

Recommended Posts

Tror kanskje jeg har funnet en "forsvunnet" forfar. John Andersen Søfting født i Vefsen i 1798. Se lenke: https://www.roysofting.com/Slekt/getperson.php?personID=I23822&tree=Roy

Tror det er samme mann som jeg har funnet på gården Sanvigen, se lenke: https://www.digitalarkivet.no/view/44/pp00000000228555

Er det noen som kjenner til gården? Har dere noen tips om hvordan jeg kan finne mer info om John Andersen? Han er bestefar til min oldefar.

Rigmor Jensen Nergård 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Andersson, f. 1798, flytta til Vågan 1829 -- er omtalt i Vefsn bygdebok. FLeirs stader, sidan dette var husmannsfolk som flytta omkring.

I hovudsak er han nemnt på s. 220 i Gardshistorie for Vefsn, særbind 8a, under gnr. 14 Vikdalen.

Du finn foreldra hans (Anders Jakobson og Sussanna Jonsdtr) omtalt i sb. 8c, s. 416 (under gnr. 126 Bjørkneset)  og farfar på s. 166 i særbind 7b (nder gnr. 191 Forsmoen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut. Tusen takk for info. Jeg har en del info om John og hans slekt i Vefsen. Men ingen har funnet ut hvor John "forsvant"etter at han dro til Helle i Vågan, i slutten av 1820 årene. Jeg hadde et håp om å finne ut mer, fra tiden hans i Lofoten.

Tigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Skorpen, du skriver at de var husmannsfolk som flyttet omkring. Hva betyr det? 

De bygde bøkene du nevner vil jeg høre med biblioteket om fjernlån.

Igjen, takk for at du svarte på innlegget mitt om John.

Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

På 15.2.2025 den 17.47, 97744656 skrev:

Knut Skorpen, du skriver at de var husmannsfolk som flyttet omkring. Hva betyr det? 

For å formulere meg litt meir presist:

Anders Jakobson, og Susanna Jonsdtr, foreldra til Jon, var innerstar og husmannsfolk fleire stader i Vefsn:

I Skalandssjøen fram til ca. 1792

I Vikdalen ca. 1792 - 1803

Punn Bergsnevet
På Skaland

På Storstrokmoen (under Bjørkneset) omkring 1809-1811.

Det vart fortalt at Anders (Spelmans-Anders) «svalt itur Bjørknesa» i nødsåra under napoleonskrigane; visstnok flytta han til Forsmoen i Drevja, og «heldt i lag med hølda» (hudra). Men det siste kan vere vanskeleg å dokumentere. Enka døydde i Korsvika i Vevelstad i 1820 - om det ikkje er ei namnesøster som lurar oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Knut Skorpen. Jeg drister meg til noen spørsmål til: "svalt itur Bjørnesa", betyr det at han ikke klarte å fø seg og familien og måtte flytte derfra? Og, hølda (hudra), menes det huldra? 

Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 25.2.2025 den 16.08, 97744656 skrev:

"svalt itur Bjørknesa" -

- ja, eg forstår det slik du skriv. 
Hudra er [min] skrivefeil for huldra -- eller hølda, hølta som det heiter på helgelending. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider