Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Tillater meg å spørre dere som korrekturleser AMF:

For dåp er far og mor blitt byttet om.  Spørsmålet er hvordan jeg skal håndtere dette i HBR.

Fra Registreringsinstruks: "I tilfeller der far og mor er byttet om - personene flyttes til rett sted i excelfilen UTEN å ta med person-ID"

Hvis jeg forstår det riktig, skal her navn etc. for far og mor byttes om, men slik at id-en for hhv far/mor ikke endres.  I mitt tilfelle betyr det at pd00000021929411 (som viser far Helga Karlsen) vil endres til far Ole Bjerke.

Er det riktig?

Endret av Ellen Fakset
  • Ellen Fakset changed the title to Ønsker en klargjøring ang ombyttet far/mor for uekte barn

Det er riktig. Vi flytter ikke person-ID i hendelsen. Det er kun navnene som må byttes om. Eventuelt også kjønn hvis det også er feil.

mvh

Steinar Vasaasen

• Liker 1
  • Takk 1

Med andre ord: I Historisk befolkningsregister må posten "Helga Karlsen" i Hilda Lovises dåp kobles sammen med andre "Ole Bjerke"-poster, for etter korrektur og republisering vil posten "Helga Karlsen" ha blitt endret til "Ole Bjerke".

Ja slik må det nok bli for en AMF-korrektur skjer i et tabellformat der kolonnen heter "fars fornavn" eller noe i den duren. Da kan vi ikke bare bytte om rollene i hendelsen. Vi må korrigere selve navnet.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.