Gå til innhold
Arkivverket

Auksjons dokument fra 1865

Magnar Hjøllo
 Del

Recommended Posts

Hei Forum.   I søk etter historien til en rosemalt kiste fra 1794, er jeg på let i off arkiv etter det jeg tror var en auksjon etter en dame,  ANNA ANDERSON JELLE, fødd 1779 og død 1865.  Jeg tror det var en auksjon på gården Jelle, som i dag heter Hjøllo, Kvam, Hardanger, etter hennes død, trolig høsten 1865.

Mine søk på Arkivverket leder meg frem til to mulige dokument, men jeg vet ikke hvordan jeg får sett disse. Disse er:

Auksjonsdokument: Sti:  AV/SAB-A2501/7/7B/7Bb/L0004

Aukskonsprotokoll:  Sti:  AV/SAB-A-2501/7/7A/7Ad/L0008

Er det noen veteraner her som kan bistå, takk

Mvh

Magnar Hjøllo, 90836499, Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Magnar

Vel møtt i forumet!

Komplisérer litt at hvis man søker med referansene dine som fritekst i «finn kilde» får man ca. 10.000 treff. . . . 😉

Men etter et aldri så lite ‹dykk› i skifteregisteret for Hardanger og Voss Sorenskriveri, hvor det viste seg at Anna A.’s gårdsnavn er registrert som «Gille» . . .

https://www.digitalarkivet.no/db60084914000465

– fant jeg omsider frem til skiftet hennes, i hvert fall:

https://www.digitalarkivet.no/sk20081120610245 [h. side (236a) v. kolonne]

Og der står «Jelle». Rett dame. Jippi!

Skifteretten satt 10 Juli 1866.

Videre bl.a. at de fleste udlæg er, såvidt jeg kan se, i Auctionspengene. Altså ingen gjenstander (Kiste) å se her.

Må innrømme at jeg ikke vet hvordan søke videre etter selve auksjonen, men i og med at du allerede hadde noen referanser (om enn obskure) – er det mulig å knytte disse ‹funnene› til en lenke eller to? 🙂 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og – @Magnar Hjøllo – her må man (dessverre og uvisst av hvilken grunn) selv velge aktivt å ‹følge› sitt eget emne. (Lille blå «Følger»-boksen øverst til høyre på siden) Slik at man får varsler ved svar o. l.

Var ikke slik før, men alt skal jo visstnok utvikle seg til det bedre? 😉 Usikker . . .

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even, TUUUUUsen takk for all hjelp.  Dette var akkurat det jeg hadde behov for.  Og så har jeg lært, nok en gang, at det finnes kunnskapsrike venner der ute, det er bare å spørre.    

Mvh  Magnar Hjøllo

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider