Gå til innhold
Arkivverket

Kvinnenavnet Follaug i Vest-Agder

Jørn Middelborg
 Del

Recommended Posts

Kvinnenavnet Follaug (Folli, Follu) dukker opp i Vest-Agder på 1600-tallet bl.a. på gårdene Nakkestad (Austad) og Gare (Spangereid). Bortsett fra disse og deres nærme slektninger har jeg ikke funnet navnet. Har andre sett navnet eller eventuelt variasjoner av det - spesielt i Agder og Rogaland? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jørn Middelborg skrev:

Follaug navnet er bl.a. nevnt under Nakkestad i bygdeboka,

https://www.nb.no/items/96ff8f93980a489b197e541cfc42326e?page=479

Nå har jeg sett det også ... håper du får respons fra andre. Skal sjekke Gare (min kone har slekt derfra), antar det står nevnt i disse lefsene som er laget om Spangereid, har disse hjemme.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sin bok "Norderlenske fyrenamn" oppfører Eivind Vågslid kvinnenavnet Foldheid, og han sted- og tidfester det til Dalar i Agdir (1403) og Hardanger (1439). Dette navnet kan jo meget vel ha gitt formen/uttalen Folli, som du nevner.

Navnet forklares slik: Ljos, ven kvinna som eig jord eller um ei med skaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Dag T. Hoelseth said:

Nå har jeg sett det også ... håper du får respons fra andre. Skal sjekke Gare (min kone har slekt derfra), antar det står nevnt i disse lefsene som er laget om Spangereid, har disse hjemme.

DTH

Datter til Karsten Persson vestre Gare het Follaug. Jeg holder på med forskning om Gare (og Njerve, Reme) og planlegger å publisere noe senere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Tore S. Falch said:

I sin bok "Norderlenske fyrenamn" oppfører Eivind Vågslid kvinnenavnet Foldheid, og han sted- og tidfester det til Dalar i Agdir (1403) og Hardanger (1439). Dette navnet kan jo meget vel ha gitt formen/uttalen Folli, som du nevner.

Navnet forklares slik: Ljos, ven kvinna som eig jord eller um ei med skaut.

Takk skal du ha, Tore! 🙂 Ja, en form i 1693 var skrevet Follj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Jørn Middelborg skrev:

Datter til Karsten Persson vestre Gare het Follaug. Jeg holder på med forskning om Gare (og Njerve, Reme) og planlegger å publisere noe senere. 

Ser frem til det! Kjedelig at Spangereid ikke har fått en skikkelig bygdebok (med unntak av den delen som ble overført til Lyngdal og fikk eget bind i bygdeboken der).

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Dag T. Hoelseth said:

Ser frem til det! Kjedelig at Spangereid ikke har fått en skikkelig bygdebok (med unntak av den delen som ble overført til Lyngdal og fikk eget bind i bygdeboken der).

DTH

Det er dessverre mange dårlige bygdebøker, bl.a. Spangereid og Sør-Audnedal. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jørn Middelborg skrev:

Det er dessverre mange dårlige bygdebøker, bl.a. Spangereid og Sør-Audnedal. 😕

Sant. Men selv Sør-Audnedal er noen hakk bedre enn Spangereid ... 🙂

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider