Gå til innhold
Arkivverket

Tydning av skjøde og obligation for Skivebakken 22 i Bergen (1858-1898)

Johan Stenslie
 Del

Recommended Posts

Min forfader Ole Andersen eide Skivebakken 22 fra 1858 til 1898. Jeg ville sette stor pris på om noen kunne transkribere de første fire delene av denne kilden som dekker de årene.

https://media.digitalarkivet.no/view/13236/191

Hvis det også er nevnt at huset ble revet og gjenoppbygd i samme dokument, ville jeg være interessert i å vite det. Jeg bor i Bergen og lurer på om den opprinnelige bygningen fortsatt står? Skivebakken 22 ser historisk ut, men jeg er usikker på om det ser ut som det ble bygget i 1858?

Med vennlig hilsen,
Johan Stenslie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å lese dette  siden linjene i arket forstyrrer inntrykket av bokstavformene. Her er et mangelfullt forsøk på de tre første.

1. Skjøde fra Ole Abelsen ...[?Beltestad?] til soldat Ole Andersen

2. paa 18 R ...[? Rode?] 167 for 44...[? 0?] Spd.[?] og B....t[?] .........[?]

3. .........[?], dat[forkortelse for datert] 30[? eller 20] Janr. thingl[forkortelse for tinglyst] 2.Febr 1858 | Pantebog  No. 38 Fol 492

1. Obligation fra Ole Andersen til Domkirkens Fattigskole med 1st Pat.[?]

2. i[?] 18 Rode[?]   167 ...[?] ...[?]Skivebakken, for Kr. 1,600 ...[?er?]

3. bet.[?] 25. Juni, thingl. 21 Juli 1885 ...[?] at. p...[?]

1.Skjöde fra Ole Andersen til B. L. Tefre paa Eiendom N 167 i 18 Rode (Skine-

2. bakken No 22) oprindelig[?] solgt til Martinus[?] ...[?Nilsen?] for Kr 7000, 00, men

3. af ...[?] til[?] ...[?] Tefre for Kr 19.000,00; ...[?] 2de ...[?], 4 Novbr. 1898.

4. (...[?] af M[?] Nielsen[?]). (IA.[?])

Den fjerde handler ikke egentlig om Ole Andersen, vil du likevel ha det transkribert?

Endret av Inger Hohler
nummer rettet x 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Inger! Transkripsjonen er utrolig hjelpsom, og navnet Ole Abelsen Beltestad må være korrekt, siden han er oppført på den adressen i folketellingen fra 1865, og han døde der i 1867. Den fjerde paragrafen er ikke nødvendig å transkribere. Kartene er også veldig nyttige. Jeg har sett det andre før, men det første fra 1830 er nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider