Truls Wiik Skrevet Februar 13 Del Skrevet Februar 13 Søker hjelp til å tyde festebrev fra 1796. Brevet er kun skannet på denne siden, hvor man muligens kan trenge innlogging; https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L9WN-F7VW?wc=M5LM-T36%3A333468101%2C333995801%2C333996301%26cc%3D2015318&cc=2015318&lang=en&i=290 Mitt bud på teksten er som følger; No. 4. - 7. — 24. 1769. Mads Olesen i Hundelev — — — Jeg Erich Wilsbeck av Seilstrup, Aastrupgaard Og Rønnovsholm, Deres Kongelige Kanes— JustitsRaad Tilstaar og hermed Vitterlig Gjør, at have — og — Ligesom jeg og hvermed henstæder og bortfæster eie Mads Oelesen fra Rachebye, den — gaard i Jelstrup sogn Hundelev bye, paa Sejlstrup gods som Jens Kok sidst beboende Og for— alderdom og skrøbelighed nu har afstaat Hvilken gaard som staar for hardtkorn 2– 7—, 3—. 2 alb. Med alt dens rette tilligende, bemeldte Mads Ollesen sin — — i fæster maan — brug og beholden, imod aarlig saavel Af for— 2— 7— 3— 2alb. Hartkorn som af sig — Familie Og tieneste folk eller andre hos sig hørende personer — — og — for — —, at — og betaler Alle Kongelige Skatter at Contributioner som anten — — — efter — —. — — — i aarlig — til hvert aars martsius 4de — — Rigsdaler, 1/2 gaas og 1 sviin, samt forretter Hoveri Til Seilstrup og betaler — og arbeids— efter Hoveri Kommisjonens Bestemmelse. — — hans Gamle Sviger fader Jens Kok, med fornøden og hold, husly Og — paa — til — . Gaardens — — — — og — — — — — — og — s.2. — — — — —, i en uforinqget til stand til — , eller og Erstatte de Mangler som der — — syn maatte Vorde — — — — og behandler gårdens tilliggende Eiendommer for hver lig og inder der af bort lover eller — —bruger i nogen maade. — Rætter fæsterne Sig efter hans Kongelige Maiestæts allernådigste lov og Og Underordning, ham — ser til behørlig agtelse og lydighed Mod sin hudbonde og samme Beskikkede alt — — Datter — —. Den forrige Fæster Jens — Kerstens 106 — er eftergivet, til Bekræftelse under min nådige hånd og Segel Sejlstrup den 30 Julii 1796. E.Wilebuch — — Orginal — med vedhæftet. Orginal —, — og — for Retning haver jeg imodtaget, hvilket jeg herved Fokynner mig til alle - ord og meninger at — og efterleve. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå