Gå til innhold
Arkivverket

Hva Var Stilling Og Stand Til Johannes Svendsen?

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Han var far til konfirmant nr.6, Johan Jørgen Johannesen. Var han korporal? I så fall vil jeg gjerne ha kildetro staving.

Jeg har også problemer med å lese stilling og stand på fedrene til konfirmant 26 og 29, samt fødested for konfirmant 28. Mange takk for all hjelp jeg kan få med disse fire.

Glemmen prestekontor Kirkebøker, AV/SAO-A-10908/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1838-1852, s. 124

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060331031011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser Korporal på far til nr 6.

Far til nr 26 er Tienestedreng.

Far til nr 29 klarer jeg ikke å lese, men mor er iallefall Quindemenneske.

Fødested til nr 28 er Borre ???.

Endret av Werner Kvalem Vesterås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Jeg leser Korporal på far til nr 6.

Da klarte jeg i alle fall en, men takk for bekreftelse.

4 minutter siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

(Og mor er Quindemenneske)

Quindemenneske, ja. Heldigvis har vi kommet et stykke videre på 180 år. Tusen takk for disse tre, Werner.

Hadde du villet være snill og se på hvor konfirmant 28 ble født? Jeg ser det står Borre, men det står ikke sogn. Står det en variasjon av prg.? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Hadde du villet være snill og se på hvor konfirmant 28 ble født? Jeg ser det står Borre, men det står ikke sogn. Står det en variasjon av prg.? På forhånd takk.

Jeg sliter med å se hva som står etter Borre.  Søkte litt på andre med fødested som starter på Borre, og fikk opp noen treff med Borre Prgj, så det er vel en viss sjanse for at det er det som menes her, men jeg sliter med å se at det står Prgj.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Jeg sliter med å se hva som står etter Borre.  Søkte litt på andre med fødested som starter på Borre, og fikk opp noen treff med Borre Prgj, så det er vel en viss sjanse for at det er det som menes her, men jeg sliter med å se at det står Prgj.

Da får vi håpe Ivar eller Even kan se på det etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birger er flinkere enn meg til å tyde, men ad 6: Jeg mener det står Corporal, ikke Korporal:

(Jessen, 1800)

1800-1_gotisk.gif

Et par med samme navn gifter seg i 1834, da står han som soldat. https://www.digitalarkivet.no/kb20061016030681

Men ved Bernt  Antons dåp samme år kalles han corpororal. https://www.digitalarkivet.no/kb20061016030661

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Inger Hohler skrev:

Birger er flinkere enn meg til å tyde, men ad 6: Jeg mener det står Corporal, ikke Korporal:

Du har rett.  Jeg trodde streken som går gjennom bokstaven kom fra linja over, men nå ser jeg at det er en del av bokstaven, og da blir det en C, også etter plansjen jeg bruker: image.png.41a87785189d2e8317d8993ba82f0890.png

Endret av Werner Kvalem Vesterås
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Birger Carlsen skrev:

Jeg har også problemer med å lese stilling og stand på fedrene til konfirmant 26 og 29, samt fødested for konfirmant 28.

far til nr. 29 er "d. Slave".  Ved å nytte tjuvtrikset med å sjå på dåpen, nr. 20 her: https://www.digitalarkivet.no/kb20061018020173

kan vi lese (i merknadsfeltet): "Som Barnefader blev angivet dimitteret Slave Ole Pedersen i Forstaden"

Fødestad for nr. 28 kan vere "Borre Pstgield", men då med ein svært liten l og ikkje synleg prikk over i.  "Pstg...d" er greitt nok

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Inger Hohler skrev:

Birger er flinkere enn meg til å tyde

Takk for fagre ord, Inger. Du har nå hjulpet meg ut av mang en knipe, så jeg vet ikke hvor sant det er.

I og med at jeg har sett i alle fall syv skibscapt. og en Consul så ville det forundre meg om det ikke står Corporal. Jeg så likevel Korporal da jeg først stilte spørsmålet.

13 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Fødestad for nr. 28 kan vere "Borre Pstgield", men då med ein svært liten l og ikkje synleg prikk over i.  "Pstg...d" er greitt nok

Tusen takk for den, Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider