Gå til innhold
Arkivverket

Militære og kirkelige kilder for musketer og kirketjener Ole Andersen (1825-1912)

Johan Stenslie
 Del

Recommended Posts

I år er det 200 år siden min forfar Ole Johannes Andersen Ullebust (1825-1912) ble født. Jeg er norsk-amerikaner bosatt i Bergen, og jeg forsker for tiden på Ole for å skrive og fullføre en biografi om ham innen 3. oktober, som er hans fødselsdag. Jeg har to forskningsspørsmål.

FØRSTE SPØRSMÅL:

Ole Andersen flyttet fra Førde til Bergen i 1845 og tjenestegjorde som musketer til 1861. Hvordan kan jeg finne militære arkiver som gjelder Ole?

ANDRE SPØRSMÅL:
Deretter arbeidet han som graver før han ble kirketjener ved Johanneskirken. Han ble ansatt på nyttårsdag i 1885. Har arkivet noen ansettelsesregistre, brev eller kirkemøtereferater som kan nevne ham? All hjelp vil bli satt stor pris på. Hvis dere er nysgjerrige, har jeg vedlagt et bilde av Ole Andersen.

image.png.90b5b13fd8e51df142e1c33d4736c2a8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt betydelig tid på å gjennomgå alle kilder knyttet til Ole Andersen Ullebust (1825-1912), har jeg laget en liste over alle soldatene som opptrer som faddere for hans barn. Jeg antar at disse soldatene var menn han tjenestegjorde med, noe som forhåpentligvis kan lede meg til å oppdage mer informasjon om hans tid som soldat fra omtrent 1845 til 1862. Nesten alle hans medsoldater i Bergen var opprinnelig fra Sogn og Fjordane, spesielt Førde, Askvoll og Jølster. Igjen, all informasjon eller hjelp knyttet til Oles tid i militæret vil bli svært verdsatt!

Christian Fasting (1799-1887)

• Kaptein og kompanisjef i Bergenske Brigade i 1842.

Herman Døscher (1825-1887)

• Sekondløytnant i Bergenske Infanteri-Brigade, Sognske Nationale Musketeerkorps fra 1851 til 1863.

Martin Rudolph Arneberg (1834-1911)

• Sekondløytnant i Bergenske Infanteri-Brigade fra 1854 til 1857.

Torger Olsen Erdal

• Musketer og visekorporal. Tjenestegjorde fra minst 1849 til 1855. Han var fra Førde.

Bernt Nils Madsen Ullebust (1821-1871)

• Visekorporal. Tjenestegjorde fra minst 1848 til 1859. Han var fra Førde.

Søren Nilsen Eikaas (1796-1863)

• Soldat. Tjenestegjorde fra minst 1851 til 1852. Han var fra Jølster.

Johannes Rasmussen Terve (1816-)

• Musketer. Tjenestegjorde fra minst 1840 til 1842. Han var fra Førde.

Halvor Thomassen Yttrefjord (1820-)

• Soldat. Tjenestegjorde fra minst 1847 til 1852. Han var fra Askvoll.

Johannes Gundersen Gjeldbrek (1824-1905)

• Soldat. Tjenestegjorde fra minst 1857 til 1861. Han var fra Jølster.

Jørgen Christian Nielsen (1841-)

• Musketer. Tjenestegjorde fra minst 1861 til 1864. Han var fra Førde.

Ole Andersen Næs (1826-)

• Soldat. Tjenestegjorde fra minst 1856 til 1863. Han var fra Askvoll.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et langskudd:

I Statsarkivet i Bergen finnes arkivet for Bergens krigskommissariat. Her er det en serie J - Sognske nasjonale musketerkorps 1832-1866. Her er lenke til katalogen: https://www.arkivportalen.no/entity/0088fb4d-2b69-4d15-9496-ec05193c95f1?ins=AV

Dessverre er det ikke mulig å se hva serien inneholder, men siden du bor i Bergen, så kanskje du har mulighet til å besøke statsarkivet? 

https://www.arkivverket.no/om-oss/besok-oss/statsarkivet-i-bergen 

Som sagt er dette et langskudd...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Grethe Flood said:

Et langskudd:

I Statsarkivet i Bergen finnes arkivet for Bergens krigskommissariat. Her er det en serie J - Sognske nasjonale musketerkorps 1832-1866. Her er lenke til katalogen: https://www.arkivportalen.no/entity/0088fb4d-2b69-4d15-9496-ec05193c95f1?ins=AV

Dessverre er det ikke mulig å se hva serien inneholder, men siden du bor i Bergen, så kanskje du har mulighet til å besøke statsarkivet? 

https://www.arkivverket.no/om-oss/besok-oss/statsarkivet-i-bergen 

Som sagt er dette et langskudd...

Det virker absolutt som et spor verdt å følge. Takk for forslaget! Jeg skal se nærmere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du kanskje allerede, men jeg fant en Graver Ole Andersen ansatt som kirketjener i Johannes menighet, referert i Stavanger Amtstidende og Adresseavis, onsdag 31. desember 1884- med referanse tilBergens Tid. https://www.nb.no/items/851ebbe97f513a7eacdff5b88de43a38?page=0&searchText="graver Ole Andersen"

Det står at han ble ansatt av stiftsdireksjonen. Siden de også  drev tilsyn med kirkebygg etc. er det ikke umulig at den skriftlige dokumentasjonen fortsatt finnes. Har du kontaktet domkirken og spurt om de fortsatt har stiftsdireksjonens arkiv?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Inger Hohler said:

Dette har du kanskje allerede, men jeg fant en Graver Ole Andersen ansatt som kirketjener i Johannes menighet, referert i Stavanger Amtstidende og Adresseavis, onsdag 31. desember 1884- med referanse tilBergens Tid. https://www.nb.no/items/851ebbe97f513a7eacdff5b88de43a38?page=0&searchText="graver Ole Andersen"

Det står at han ble ansatt av stiftsdireksjonen. Siden de også  drev tilsyn med kirkebygg etc. er det ikke umulig at den skriftlige dokumentasjonen fortsatt finnes. Har du kontaktet domkirken og spurt om de fortsatt har stiftsdireksjonens arkiv?

Jeg fant denne allerede denne, og jeg kontaktet Domkirken. De sa at alle arkivene deres er hos Byarkivet og Statsarkivet, så jeg tok kontakt med begge. Det er uansett et godt spor! Jeg håper å stikke innom Statsarkivet på mandag, så jeg ser frem til å se hva jeg kanskje kan finne. Takk for forslagene!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider