Gå til innhold
Arkivverket

Materiale etter forhør avholdt i Fredriksvern, 1807-1814

Recommended Posts

Hei, 

Jeg leser i T.K. Olafesens Postfarten mellem Norge og Danmark over sjøen i årene 1807 til 1814 (Link), samt hans Litt om justitsen ombord i gamle dage samt en kort oversikt over sjøfolkenes innsats under krigen 1807 til 1814 i form av de forhør som ble avholdt i Fredriksvern (Link), at det ble gjort 'forhør' med skippere hvis skip ble fanget av Britene under Napoleonskrigene. Er det noen som vet om arkivmateriale etter disse forhørene finnes, f.eks. her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2025 den 11.54, Sindre GV skrev:

Jeg leser i T.K. Olafesens Postfarten mellem Norge og Danmark over sjøen i årene 1807 til 1814 (Link), samt hans Litt om justitsen ombord i gamle dage samt en kort oversikt over sjøfolkenes innsats under krigen 1807 til 1814 i form av de forhør som ble avholdt i Fredriksvern (Link), at det ble gjort 'forhør' med skippere hvis skip ble fanget av Britene under Napoleonskrigene. Er det noen som vet om arkivmateriale etter disse forhørene finnes, f.eks. her?

Du har sikkert lest bøkene nøye og har dermed bedre oversikt enn meg, men ved rask gjennomgang finner jeg ingen kildelister som kan lede oss på rett vei.

I den ene boka skriver Olafsen at han baserer seg på "de bevarte straffeprotokoller på Marinemuseet" (https://www.nb.no/items/72e91c1ecfc9abc0ab3fe3251e2e8e19?page=9). Nå er dette skrevet i 1958, så arkivmateriale kan ha blitt overført til Arkivverket på et senere tidspunkt, men har du spurt Marinemuseet?

I samme bok skriver Olafsen at "den første sak fandt sted den 2den september 1793" og litt lenger nede "slik åpner justitsjournalen seg". Dette passer kronologisk med den justisprotokollen (1793-1813) som er stykke L0003 i serie Fma (justisprotokoller for Fredriksvern sjømilitære rett og Den permanente overkrigskommisjon) i arkivet AV/RA-RAFA-1899 Forsvaret, Fredriksvern verft (altså arkivet du selv foreslår). Et oppslag på denne protokollens første sider vil avklare om saken fra 2. september 1793 faktisk er hentet herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider