Gå til innhold
Arkivverket

Troms,Lyngen ,Mareth Olsdatter f.1829

Johnsen Anita
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan finne lenke til dåp og konfirmasjon der navnene til Mareths foreldre står? Der er flere med navn Mareth/Marit,med annet navn på far.

På vedlagte link er hennes fars navn oppgitt til Ole Pedersen og at hun er beregnet født 1829.

Mareth og Johannes ekteskap Kvalvika,Lyngen sokneprestembete, AV/SATØ-S-1289/H/He/Heb/L0002klokker: Klokkerbok nr. 2, 1839-1860, s. 240 - Skanna arkiver - Arkivverket.

Anita😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marith født i 1827, foreldre Ole Olsen Kvalvik og kone Malene Monsdatter.  En av fadderne er Ole Pedersen.

Marith konfirmert i 1847, og var da 22 år gammel (1825) og samme foreldre.  Hun giftet seg så i 1848, og var da bare 19 år gammel, som vel må være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dåpen  til Maren Johanna (nr.4)

Troms fylke, Lyngen i Lyngen, Ministerialbok nr. 4 (1839-1858), Fødte og døpte 1849, Side 57
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050310020599 

iflg. folketelling 1865 er faren Johannes født i Sverige.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038398000412

Vielse nr. 6 1848

Troms fylke, Lyngen i Lyngen, Klokkerbok nr. 2 (1839-1860), Viede 1848, Side 240
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070607620161 

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg Anita når du sier at du ikke finner ut av det.  Det er sparsomt med arkivmateriale fra Lyngen, og Kirkebøkene i aktuelle tidsrom er som de er!   Og jeg finner ingen skifter som gjelder for aktuelle personer.  Det nevnes bygda Kvalvik, men det ser ut som at både Kvalvik og Oksvik  nevnes noe om hverandre.  Men de var nabobygder som fløt noe over i hverandre.

Det var mange Ole Olsen som ikke er så lett å holde fra hverandre.  Men Malene (Malena) Monsdatter var et mer entydig navn som det neppe var så mange av i et relativt lite befolket område som  Lyngen var den gang.

Malena Monsdatter var født på Hatten (Hatteng) i 1794 av foreldre Mons Samuelsen og Marit Eriksdatter, og hun nevnes hjemme i 1801.  Hun ble konfirmert i 1819, hennes alder ble da angitt til 22 år, men må ha vært nærmere 25 år.  Hun giftet seg 30 år gammel i 1827 (svært uryddig i Kirkeboka, side 217)) med  enkemann Ole Olsen Lavangen fra Carlsøy sogn 30 år gammel.  De fikk datteren Marit i 1827 og sønnen Ole 19.mars i 1830, men han døde alt 27. mars samme året.  Faren Ole Olsen kalles da inders, og Oksvik står som bosted.  En inderst flyttet nok en del på seg.  Ole Olsen døde som inderst i Oksvik 17. mai i 1830, (kommer best frem i Klokkerboka)

Så dukker senere Ole Pedersen opp.  Jeg trodde først at han kunne være stefar til Marit, men jeg finner ikke Malena gift med en Ole Pedersen.  Men det kan ha skjedd utenfor Lyngen.  Malena Monsdatter født i 1797 er så død som enke i Oksvik i 1862.  Hva levde hun av i alle disse årene.  Og i årene 1830-1862 finner jeg egentlig ingen aktuelle Ole Pedersen død.  Er Ole Pedersen en skrivefeil??  Kan Marit ha noen etterslekt som vet noe?  Lykke til!

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Dette er dåpen  til Maren Johanna (nr.4)

Troms fylke, Lyngen i Lyngen, Ministerialbok nr. 4 (1839-1858), Fødte og døpte 1849, Side 57
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050310020599 

iflg. folketelling 1865 er faren Johannes født i Sverige.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038398000412

Vielse nr. 6 1848

Troms fylke, Lyngen i Lyngen, Klokkerbok nr. 2 (1839-1860), Viede 1848, Side 240
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070607620161 

Takk. Jeg har vendt mange sider i kirkebøkene når søk ikke ga resultat. Jeg vet nå hvor tippoldemor Maren kom fra. Hennes mor Marit Olsdatter bodde også i Kvalvika. Men hvorfor er det så vanskelig å finne Malene Monsdatter ?....som er mor til Marit Olsdatter. Klarer du å finne ut av det? Legger ved en link som viser at hun ble enke. Men hvor kom hun fra egentlig?

Malene Monsd enke,får uekte barn år 1836 Ministerialbok for Lyngen prestegjeld 1822-1838 (1938P) - Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Alvin Andreassen skrev:

Jeg forstår deg Anita når du sier at du ikke finner ut av det.  Det er sparsomt med arkivmateriale fra Lyngen, og Kirkebøkene i aktuelle tidsrom er som de er!   Og jeg finner ingen skifter som gjelder for aktuelle personer.  Det nevnes bygda Kvalvik, men det ser ut som at både Kvalvik og Oksvik  nevnes noe om hverandre.  Men de var nabobygder som fløt noe over i hverandre.

Det var mange Ole Olsen som ikke er så lett å holde fra hverandre.  Men Malene (Malena) Monsdatter var et mer entydig navn som det neppe var så mange av i et relativt lite befolket område som  Lyngen var den gang.

Malena Monsdatter var født på Hatten (Hatteng) i 1794 av foreldre Mons Samuelsen og Marit Eriksdatter, og hun nevnes hjemme i 1801.  Hun ble konfirmert i 1819, hennes alder ble da angitt til 22 år, men må ha vært nærmere 25 år.  Hun giftet seg 30 år gammel i 1827 (svært uryddig i Kirkeboka, side 217)) med  enkemann Ole Olsen Lavangen fra Carlsøy sogn 30 år gammel.  De fikk datteren Marit i 1827 og sønnen Ole 19.mars i 1830, men han døde alt 27. mars samme året.  Faren Ole Olsen kalles da inders, og Oksvik står som bosted.  En inderst flyttet nok en del på seg.  Ole Olsen døde som inderst i Oksvik 17. mai i 1830, (kommer best frem i Klokkerboka)

Så dukker senere Ole Pedersen opp.  Jeg trodde først at han kunne være stefar til Marit, men jeg finner ikke Malena gift med en Ole Pedersen.  Men det kan ha skjedd utenfor Lyngen.  Malena Monsdatter født i 1797 er så død som enke i Oksvik i 1862.  Hva levde hun av i alle disse årene.  Og i årene 1830-1862 finner jeg egentlig ingen aktuelle Ole Pedersen død.  Er Ole Pedersen en skrivefeil??  Kan Marit ha noen etterslekt som vet noe?  Lykke til!

Jeg kommenterte før jeg hadde lest innlegget ditt. Men kan du allikevel se på den lenken fra år 1836 nedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viser til innlegg tidligere angående Malene Monsdatters ekteskap i 1827.  Det er i Kirkeboka 1785-1840 og svært utydelig og mangler årsangivelse.  I Klokkerboka 1826-1838 er det klart og tydelig.  Året for ekteskapet er 1826, men da står det Malene Nielsdatter.  Studerer man nærmere det som står i Kirkeboka 1785-1840, så skal det nok også der være Nielsdatter.  Men samlet vurdert tro jeg at det er feil for Monsdatter.  Marit født i 1827 var således ektefødt.  Ole døde i 1830.  Malene var enke da hun fikk den uekte sønnen Isak i 1835 (hennes 2. l.mål), og hun døde som enke i 1862.  Som jeg har nevnt tidligere, må denne Ole Pedersen være en feilskrivning.

Malenes 1. l. mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider