Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av med Kral Ludvig Petersen i USA?

Elisabeth Lier
 Del

Recommended Posts

På 25.2.2025 den 21.03, Even Stormoen skrev:

Litt ‹drodling›:

Det kan se ut som Spin. «Spinster»? som er «en barnløs ugift kvinne over en viss alder». Men for det første er det nedlatende som «gammel jomfru» på norsk, for det andre kan vel neppe en pike på 24 bli kalt dét . . .

Har bare sett på bildet, er ikke abonnent på Ancestry.

Mvh

På 25.2.2025 den 23.03, Anton Hagelee skrev:

Ja, Even har rett. Hun er en spinster?? 🙂

Passasjerlista har også en 14-åring med den samme forkortelsen ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for hjelp;)

Men ble han gift på nytt? Hans ekskone i Norge ble gift på nytt. Så da ble de vel skilt på et tidspunkt.

Endret av Elisabeth Lier
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Passasjerlista har også en 14-åring med den samme forkortelsen ...

Da er vel uttrykket brukt slik det er definert under pt. 2 her:

"The 1828 and 1913 editions of Merriam Webster's Dictionary defined spinster in two ways:

1. A woman who spins, or whose occupation is to spin.
  2. Law: An unmarried or single woman."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja, dette var litt av en nøtt, men nøtter er til for å knekkes så jeg gjør et forsøk.

Jeg har laget en tidslinje for Karl Ludvig Petersen (KLP) som er illustrert under i to skjemaer.

1. skjema viser Census og 2. skjema viser Andre Hendelser. I begge er det lagt inn ulike data som fremkommer fra kildene slik at det er lett å sammenligne disse ift. om det handler om samme person.

Du finner mine kommentarer under skjemaene. Lenker og bilder av kilder legger jeg inn i en ny post etter denne. Det er også satt inn noen lenker i teksten i denne posten.

Så er vi så heldige at vi har hans underskrift på flere dokumenter i løpet av relativt kort tid og da kan man sammenligne. Jeg legger inn disse i en egen post til slutt.

Skjema 1 Census:

KLP - Tidslinje Census.PNG

Skjema 2 Andre Hendelser:

KLP - Tidslinje Andre Hendelser.PNG

28. april 1910 - Census, Port Arthur, Jefferson County, TX:

KLP bodde sammen med sin halvbror, Johan Gustav Olsen (John Olson) og hans kone Ragna. KLP brukte navnet Charles Peterson. Han står oppført med yrket Fireman (Hoisters). Han var enslig (single), 36 år gammel og ift. Naturalisering (statsborgerskap) så var det oppgitt "Papers", hvilket skulle tilsi at han hadde levert inn Declaration of Intention (DOI). Bostedsadressen var 638, Sixth Street, Port Arthur, Jefferson County, TX.

September 1918 - World War I Draft Registration Cards, 1917-1918:

Navnet som var ført inn på kortet var Karl Ludwig Pettersen, men han underskrev kortet med enkel v (Ludvig). F. dato og år var korrekt. Hans yrke var Oiler og arbeidsgiver W D Hayden. Adressen han oppga var en ℅ adresse (care of / ta vare på). Ift. Naturalisering så var det haket av under “Alien” og “Declarant”, noe som igjen skulle tilsi at han hadde levert inn DOI. Nærmeste slektning var Josephine Clark i Mobile, Alabama. Dette var søsteren hans, Josefine Marie Pettersen (Andreassen) f. 29. juni 1878. Hun emigrerte i 1906 og skulle da til sin halvbror, Johan Olsen i Sabine Pass, TX. Hun giftet seg 31. august 1907 i Jefferson County, TX med Stephen Francis Clark Sr. De bodde først i Port Arthur, TX (Census 1910) og flyttet så til Mobile, Alabama (Census 1920) for siden å flytte videre til Longview, Cowlitz, Washington hvor hun døde i 1939. På registreringskortet forøvrig så ble KLP beskrevet som kort av høyde, var medium bygget, hadde brunt hår og grå øyne.

Jeg finner ham ikke registrert i Census 1920. Så hvor var han?

16. november 1921 - Border Crossings from Mexico to United States:

Det ankom en mann med navn Charles L. Petersen. Skjemaet som ble brukt var Manifest, US Department of Labor, Immigration Service, Mexican Border District, Brownsville, TX

Alder var oppgitt til 50 år, høyden var  5′ 2″ (157,5 cm), hadde lysebrunt hår og grå øyne. Han var enslig. Han hadde et arr på venstre side av pannen og var rødmusset (ruddy). Oppgitt fødested var Drammen, Norge. Yrket hans var Oiler. Videre var det oppgitt at han hadde oppholdt seg i USA siden november 1899 og vært bosatt i New York og Christine (Atascosa County), TX. Han oppga at han skulle til venn M. E. Johnson i Christine, TX (M. E. Johnson finnes i census 1920 i Christine).

Var dette KLP? Her er det både likheter og avvik. Yrke, høyde, hår- og øyefarge stemmer svært godt med WW 1 Draft Reg. Navnet hans har klare likheter (se Census 1910) og ikke minst f. stedet Drammen. Tidligere bosatt i New York likeså. Men, det er også avvik. Alder (om enn ikke mye), arret som var innført var ikke nevnt i WW 1, men det kunne han selvsagt ha fått etter 1918. Videre avvik var tiden han hadde bodd i USA, fra november 1899 og frem til nåtid (present time) og bostedet Christine, TX.

20. desember 1921 - Declaration of Intention, US District Court, Beaumont, TX:

KLP leverte DOI for første gang (som jeg kjenner til), til tross for at han tidligere (Census 1910 og WW1) hadde oppgitt “Papers/Declarant” ift. Naturalisering. I DOI av 1921 så var KLP innført som Karl Ludwig Petersen alias Chas L. Petersen, 48 år, yrke Marine Fireman, rødmusset (red), 5' 3" (160 cm), veide 125 pounds (ca. 57 kg), brunt hår og grå øyne. Ingen distinkte kjennetegn (marks). Født i Drammen den 26. mai 1873 og oppga adresse 444-6th Street, Port Arthur, TX. Ankomst til USA i november 1893. Han var IKKE gift. Kort bemerkning; i den håndskrevne originalen så er det klusset med høyden hans. Det ser ut til at det først sto 5′ 2″, deretter innført 5' 3".

Sammenligner man DOI med grensekryssingen i november 1921 så er det igjen mange likheter, men også her avvik.

Jeg har tatt med en oppføring i City Directories (adressebok) for Port Arthur i 1923 (se skjema 2). Den gir ikke mye informasjon utenom navn, yrke og adresse (se skjema). Adressen er den samme som han oppga i WW1 (℅ adresse i 1918).

29. mai 1924 - Petition for Naturalization (PET), US District Court, Beaumont, TX:

PET (begjæring/anmodning om statsborgerskap). Det fremkommer ikke så mye nytt i denne ift. DOI, men noe er det verdt å legge merke til. Adressen var endret, nå var den 314-6th Street, P.O. Box 676, Port Arthur, TX. Videre at han hadde oppholdt seg i TX fra februar 1904. PET ble levert sammen med DOI (#1732) og Certificate of Arrival fra Department of Labor. Som vanlig i en PET så var det 2 vitner som skrev under. I dette tilfellet så var begge fra Port Arthur, en var inspektør fra samme arbeidsgiver som KLP (Hayden Dredge Company - W D Hayden) og en var frisør. Begge underskrev på at de personlig hadde kjent KLP siden 1. mai 1919 og at han hadde bodd i staten (TX) siden den nevnte datoen. Underskriften til KLP startet med Chas, deretter endret til Karl osv. Han var vel sannsynlig mest vant til å bruke Chas eller Charles! Han ble forøvrig innvilget statsborgerskap 7. april 1925.

11. april 1930 - Census, Christine, Atascosa, TX:

Her finner jeg en Chas Peterson, f. sted  Norge og 56 år gammel. Christine var et lite sted og Chas Peterson var den eneste fra Norge som bodde her. Du kan lese litt mer om Christine her (Lenke 1 - Lenke 2). Basert på opplysningene i Manifest, US Department of Labor, Immigration Service, Mexican Border District, Brownsville, TX fra 1921 hvor det er innført at han hadde bodd og skulle til Christine så er det naturlig å trekke frem denne kilden (Census 1930). Immigrasjonsåret var oppgitt til 1894, sivilstand var skilt (divorced), foreldrenes f. sted var Sverige og han eide stedet han bodde på. Yrket var Janitor (vaktmester), Public School. Ift. Naturalisering så var det oppgitt Papers og det avviker, han fikk jo statsborgerskap i 1925.

2. november 1931 - Death, R. B. Green Hospital, San Antonio, Bexar County, TX:

Han som døde denne dagen var C L Peterson, 58 år gammel (f. ca. 1873), født i Norge, sivilstand var enslig og lengden på oppholdet i USA var 35 år (siden ca. 1896). Når det gjelder yrke og bostedsadresse, så trenger jeg tydehjelp ( @Even Stormoen ). Han hadde vært i denne beskjeftigelsen (yrke) de siste 2 år. Botid i byen hvor dødsfallet inntraff var 10 år. Hadde han da bodd i San Antonio i 10 år? Det skulle man jo tro utifra beskrivelsen i dødsattesten. Men, ved pkt. 18Burial, Cremation or Removal” så er det innført Removal. Removal = Securing and transporting human remains from the place of death (LENKE) eller sagt på norsk: transport av liket fra stedet der personen døde til begravelsesbyrået, der liket klargjøres for begravelsen. I dette tilfellet til Christine, TX den 4. november og begravelsesagent (undertaker) Ricks (??) Undertaker Company, adresse 177 ?? - (hjelp @Even Stormoen - både begravelsesagentens navn og adresse). Så hvorfor skulle denne “nordmannen” flyttes til Christine? Det var jo kun en fra Norge som var bosatt i Christine i 1930 (ref. Census) og som da var innført som Chas Peterson.

Oppsummert:
KLP var mannen i 1910 Census, WW1 i 1918 og ved naturaliseringsprosessen fra 1921 til 1925, det kan det ikke herske noen tvil om.

Var mannen som er funnet i november 1921 (Manifest, US Department of Labor, Immigration Service, Mexican Border District, Brownsville, TX), Census 1930 og som døde i 1931 også KLP?

Hvor mange med det navnet (Charles L Petersen) var født i Drammen og bodde i TX?

Når det gjelder likhetstrekk så vil jeg fremheve grå øyne (sjelden forekomst, 1-3% av verdens befolkning), høyde og hårfarge. Navnelikhet, f. sted Drammen, skilt, svenske foreldre, tidligere bosted i New York og yrke (Oiler) er flere.

Det finnes også flere avvik, bl.a. antall år i USA, ikke naturalisert, enslig, yrker som varierer, et arr i panna, hadde oppholdt seg i TX fra 1. mai 1919 iflg. vitner PET (løy de, eller hadde de ikke oversikt?) og bostedsadresser.

Når det gjelder det siste så er det interessant at han både bruker en ℅ adresse og en postboks adresse. Kan det tenkes at han hadde kjøpt seg en eiendom i Christine (og evt. i San Antonio) og bodde der på fritiden sin og fikk posten sendt til arbeidsgiver / postboks? Les litt mer om ℅ her (LENKE). Det ville vært interessant om man kunne finne evt. kjøp av eiendom i Christine, Atascosa, TX (og San Antonio, Bexar, TX) rundt 1915 - 1930.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kilder og bilder fra kilder (kronologisk):

28. april 1910 - Census, Port Arthur, Jefferson County, TXhttps://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:M2S1-B1L?lang=en

September 1918 - World War I Draft Registration Cards, 1917-1918https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:71D4-LQ3Z?lang=en

16. november 1921 - Border Crossings from Mexico to United Stateshttps://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:8RRT-W26Z?lang=en

20. desember 1921 - Declaration of Intention, US District Court, Beaumont, TX

1921 DOI.jpg

U.S., City Directories, 1822-1995

Name Charles Peterson
Residence Year 1923
Street Address 1 W D Haden
Residence Place Port Arthur, Texas, USA
Occupation Firemn Dredge
Publication Title Port Arthur, Texas, City Directory, 1923

29. mai 1924 - Petition for Naturalization (PET), US District Court, Beaumont, TX

1924 PET 1.jpg

1924 PET 2.jpg

1925 Statsborgerskap (Certificate)

1925 NAT.jpg

11. april 1930 - Census, Christine, Atascosa, TXhttps://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:HGLR-BPZ?lang=en

2. november 1931 - Death, R. B. Green Hospital, San Antonio, Bexar County, TXhttps://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:K3SP-CTB?lang=en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Når det gjelder yrke og bostedsadresse, så trenger jeg tydehjelp

7 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Ricks (??) Undertaker Company, adresse 177 ?? - (hjelp

Hvor er lenkene til disse spørsmålene? Og selv om de prekeveres, er det langt fra sikkert jeg klarer å tyde. Ukjente navn og steder er veeeldig vrient, men . . .

Mvh

EDIT! Mens jeg skrev dette kom lenkene!

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Hvor er lenkene til disse spørsmålene?

Heisan Even! Hvis du hadde lest starten på posten min så ville du ha observert at jeg skriver at jeg legger lenker og bilder i en egen post - den er nå på plass (se over - siste lenke) 😉 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Even Stormoen skrev:

Men får bare opp blank side. . . .

Funker hos meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde annen nettleser, men er ikke medlem av FS og akter ikke bli det.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Underskrifter:

KLP - Underskrifter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Prøvde annen nettleser, men er ikke medlem av FS og akter ikke bli det.

Da har jeg klippet ut det aktuelle:

Bolig (Residence): 304 Li.....

1931 Residence.jpg

Occupation: Pro? Cafe?...

1931 Occ.jpg

Undertaker: 

1931 Undertaker.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som han er Prop. [Propietor, innehaver] av en Cafe. Adressen ser ut som Linares, og undertakeren klarer jeg ikke. Begynner på Ri . . .

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Adressen ser ut som Linares

Ja, det er iallefall noe som heter 304 Linares St. i San Antonio, TX - LENKE

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, Egil!

For en jobb du har gjort, jeg er helt imponert hva du har funnet ut. Hjertelig takk, da skal jeg studere dette nærmere.

Takk også til Even;)

MVH

Elisabeth

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider