Gå til innhold
Arkivverket

Clarence Julius Larsen, 17.9.1898 - 6.6.1929. To "koner"

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Vel, jeg tror kanskje ikke han var bigamist, men det ser rart ut når jeg leser US census 1930.

1.  I Winnebago county, WI,  finner jeg i 1930  Viola Thelma Larsen Larson (25.7.1903 - 25.2.1998)  Hun bor sammen med to brødre, bl.a. Leonard Wilbur  Larson som senere ble hennes 2. mann. Hun oppgav å være enke etter en tredje bror:  Clarence Julius Larson som var død året før.  De skal ha gifta seg i 1928.

A.  Er det mulig å finne dette giftemålet. (Jeg har forgjeves lett i Wisconsin marriages?)

2  Men samtidig, i Bone Lake twsh,  Polk county, lenger nordvest i staten, bodde Myrtle Pauline Larson (1907 -1992). Hun oppgave også å være enke  Hun bodde sammen med sine foreldre Kari og Alex Hjalmar Swanson.  Og sammen med en sønn: Clarence (Gene) Larson, f. 28.10.1928.  Faren var avdøde Clarence Julius Larson.

B. Er det mulig å finne noe giftemål mellom Kari P Swanson og Clarence Julius Larson?   

C. Og, er det mulig å finne guttens  Birth Certificate?

Her er det så vidt jeg kan forstå to kvinner som oppgir å være enker etter samme mann?

Myrtle Pauline Larson gifta seg i 1932 med Oscar W Lindahl (1886 - 1974).  Sammen fikk de 3 barn.  Men også Myrtles sønn Clarence Gene brukte stefarens etternavn både under US census 1940 og senere....

D. Er det mulig å finne ut om han ble adoptert?

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to forskjellige Clarence Larsen.

"Din" Clarence: 

Wisconsin, U.S., Marriage Records, 1820-2004

Name Clarence J Larsen
Gender Male
Marriage Date 29 Sep 1928
Marriage County Winnebago, Wisconsin, USA
Spouse Viola T Larson

Den andre Clarence Larsen (Larson):

Name Clarence Larson
Marriage Date 3 Jan 1928
Marriage County Barron, Wisconsin, USA
Spouse Myrtle Swanson

Han døde senere i 1928 - FAG: https://www.findagrave.com/memorial/44086187/clarence-larson

Denne Clarence er registrert som Clarence P. på gravstenen og da er det vel mest sannsynlig han som døde 13. mai 1928:

Wisconsin, U.S., Death Records, 1872-2004

Name Clarence Philman Larson
Death Date 13 May 1928
Death County Barron, Wisconsin, USA

Han er i så fall også registrert i familiegrav i Barron, WI - FAG: https://www.findagrave.com/memorial/111697755/clarence-larson

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBIT etter "din" Clarence - The Oshkosh Northwestern from Oshkosh, Wisconsin • 7 June 1929, Page 19

A pioneer in the county aviation industry, Clarence Larson, aged 30. died Thursday morning at his home, Route 14, Larsen, following illness from heart affliction which he had suffered since last December. Clarence Larson, with his brother, Roy, established the first permanent airport in Winnebago county eight years ago. Clarence, while not a regular pilot, had long taken a keen interest in aviation, and aided his brother, a licensed pilot, in establishing the aviation business which included the sale of planes and courses of instruction in flying. The deceased was born in Barron county, but had lived in Larsen since he was 2 years old. He leaves a young wife, whom he married last September, and three brothers, Roy, Newell and Leonard, all of Larsen. Funeral service will be held at 3 o'clock Saturday afternoon at the home and at 3:30 o'clock at the Winchester church, the Rev. H. J. Madland conducting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Per Tore Solheim skrev:

Og, er det mulig å finne guttens  Birth Certificate?

Legger ved: (selv om det ikke har noe med "din" Clarence å gjøre)

U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007

Name Gene Lindahl[Clarence Gene Larson]
Gender Male
Race White
Birth Date 28 Oct 1928
Birth Place Frederic Pol, Wisconsin
Death Date Aug 1983
Father Clarence Larson
Mother Myrtle P Swanson
SSN 399246131
Notes Jun 1945: Name listed as GENE LINDAHL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Per Tore Solheim skrev:

Og sammen med en sønn: Clarence (Gene) Larson, f. 28.10.1928.  Faren var avdøde Clarence Julius Larson.

Hvor står det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklaring. 😃

Det er egentlig nr 2 av damene - Myrtle Pauline Swanson - som er hovedperson for meg.  Det er hennes foreldre og søsken jeg har forsøkt å følge i USA. Så hennes sønn Clarence Gene er også av interesse.

Clarence Pihlman Larson og Myrtle var dermed bare gift i vel 4 måneder, fra 3.1 - 13.5.1928.

Et av problemene  for meg var at på Family Search var Myrtle Swanson koblet sammen med Clarence Julius Larson, som også var koblet til Viola Larsen(noe som jo var riktig).

mvh Per Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Per Tore Solheim skrev:

Så hennes sønn Clarence Gene er også av interesse.

Registrert som Clarence Gene Larson ved:

U.S., World War II Draft Cards Young Men, 1940-1947

Name Clarence Gene Larson
Race White
Age 18
Birth Date 28 Oct 1928
Birth Place Polk County, Wisconsin
Residence Place Cushing, Polk, Wisconsin, USA
Registration Date 29 Oct 1946
Registration Place Polk, Wisconsin, USA
Employer None
Height 5''-7 1/2"
Weight 145
Complexion Ruddy
Hair Color Blonde
Eye Color Blue
Next of Kin Mrs Oscar Lindahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Da brukte han ikke alltid stefarens slektsnavn. Og hadde i 1946  sin mor som nærmeste pårørende selv om stefaren levde.

image.jpeg.2ea936cd5673395dda171f490e2eb28f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Per Tore Solheim skrev:

Myrtle Pauline Swanson - som er hovedperson for meg.

Vet ikke om du har dette, men legger inn:

Montana, U.S., Birth Records, 1897-1988 (Delayed Certificate of Birth)

Name Myrtle Paulina Ingeborg Swanson
Gender Female
Birth Date 26 Sep 1907
Birth Place Helena, Lewis and Clark, Montana, USA
Father Hjalmar Swanson
Mother Kari Christina Swanson

1961 Delayed COB.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Oddbjørn Johannessen nok en gang.

Jeg prøver å hjelpe bekjente her på Vegårshei som har slekt fra Fjell kommune, nå Øygarden i Vestland fylke.

Nei, fødselsattesten ovenfor har jeg ikke sett.  Men jeg visste at Myrtle, som den eneste av barna, var født i Montana i 1907.

Kari Pedersdtr Møvik/Movig f. 1873 fra Fjell  forlot Norge i 1898. Hun reiste til den eldre søstera Marta, som hadde reist til Montana (av alle steder)  ca 1896. (Har ikke funnet emigrasjonen)   Marta gifta seg i Montana i 1899 med John Eliassen, senere Helleseth,  og hennes familie ble der til 1910, da de vendte tilbake og overtok en gård i Fjaler.

Kari gifta seg også i Montana, i 1901. Hennes mann het Alex Hjalmar Swenson, var født i Iowa av svenske innvandrere.  Denne familien returnrte raskt til Iowa, der tre barn ble født, før de nok en gang reiste til Montana.

I 1906 kom den tredje søstera Ingeborg etter.   I Montana var derfor alle søstrene med sine menn samlet under US censusi 1910.  Det var jernbaneanlegg som gav inntektene.

Deretter returnerte som nevnt ovenfor eldste søster Marta og familien til Norge, mens Kari og Ingeborg med sine etter hvert store familier slo seg ned i nordvestre del av Wisconsin, i Polk County.  Så vidt jeg kan se har verken de to ekteparene eller deres barn noen gang deretter besøkt Norge.

Myrtle var 4. barn(søster) i søkenflokken på 6. Hun hadde ei eldre søster, Lillian Elisabeth Swanson, f 1904. Denne Lillian var først gift med Albert Bockorny.  Etter at han døde i 1950 må hun ha gifta seg opp igjen med en ....Peterson, jfr gravminnet nedenfor. 

Er det mulig å finne ut noe mer om dette giftemålet?

image.png.5be58a697482544265bed43f08983bc1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Per Tore Solheim skrev:

Er det mulig å finne ut noe mer om dette giftemålet?

Lillian, forvrig døpt Lillie Elisabeth:

U.S., Evangelical Lutheran Church in America, Swedish American Church Records, 1800-1947

Name Lillie Elisabeth Swanson
Baptism Age 0
Event Type Baptism
Birth Date 27 May 1904
Birth Place Coal Ville, Iowa
Baptism Date 28 Jun 1904
Baptism Place Grace Lutheran Church, Fort Dodge, Webster, Iowa, USA
Church Grace Lutheran Church
Father Hjalmar Swanson
Mother Kora Swanson

giftet seg i 1960 med August L (Lewis) Just - Lenke FS - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:VN9B-JCR?lang=en

Minnesota, U.S., Marriages from the Minnesota Official Marriage System, 1850-2022

Name Lillian Bockorny
Marriage Date 4 Oct 1960
Marriage Place Pine, Minnesota, USA
Spouse August L Just
Certificate Number W-324-1960

Det blir bekreftet i "Delayed Birth Certificate" fra 1966 hvor hun underskriver med Lillian Just:

Iowa, U.S., Births (series) 1880-1904, 1921-1944 and Delayed Births (series), 1856-1940

Name Lily Elizabeth Swanson
Gender Female
Race White
Birth Date 27 May 1904
Birth Place Coalville, Webster, Iowa, USA
Father Hjalmar A Swanson
Mother Kari Christina Peterson
Certificate Number 309104

1966 Lil Just.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må ha blitt skilt fra August L Just for hun giftet seg påny i 1968 med Howard Alfred Peterson:

Name Lillian Elizabeth Bockorny
Maiden Name Swanson
Gender Female
Marriage Date 21 Dec 1968
Marriage County Polk, Wisconsin, USA
Spouse Howard Alfred Peterson

August L Just døde forøvrig i 1993 - FAG - https://www.findagrave.com/memorial/31773865/august-lewis-just

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med dødsregistreringen hennes:

Wisconsin, U.S., Death Records, 1872-2004

Name Lillian Elisebeth Peterson
Death Date 21 Jun 1980
Death County Polk, Wisconsin, USA

Sannsynlig Howard A Peterson død i 1978 - FAG: https://www.findagrave.com/memorial/80389667/howard-a-peterson

Wisconsin, U.S., Death Index, 1959-1997

Name Howard A Peterson
Age 82
Sex M (Male)
Birth Date abt 1896
Death Date 26 Aug 1978
Location Stcr
Certificate 020540

U.S., Social Security Death Index, 1935-2014

Name Howard Peterson
Social Security Number 399-10-8230
Birth Date 26 Aug 1896
Issue year Before 1951
Issue State Wisconsin
Last Residence 54024, Saint Croix Falls, Polk, Wisconsin, USA
Death Date Aug 1978

Han var forøvrig f. i Polk og bodde i Luck, Polk ved Census 1950 - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:6FMB-N8VY?lang=en

(Kona hans, Stella f. Thorhaug døde i 1967).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god - her ble alt avklart.  Takk igjen. 😊

Nå avslutter jeg notatet  mitt.

mvh Per Tore Solheim

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider