Gå til innhold
Arkivverket

Skifte

Kurt Moland
 Del

Recommended Posts

I skifte etter Elling Kieldsen. Døde 1769  går det frem slik jeg forstår det:

" I Godkjendning af den over bords Ejendommer holdes auction er Skiftet endnu uskiftet"

Slik det går frem er det fordelt penger, men verdien av eindommen er da femdeles ikke fordelt?

A: Blir det nytt skifte når eiendommen er solgt på auksjon?

Går det normalt lang tid før en slik auksjon finner sted?

Hvor finner en info om auksjonen

B: Blir det nytt skifte når auksjonen er ferdig?

https://media.digitalarkivet.no/find/24074  s 62

Skiftemateriale Nordhordland sorenskrivar AV_SAB-A-2901_1_H_Ha_L0005 Skifteprotokollar Nordhordland 1764-1770 s. 59b-60a , del2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merknaden J Andleedning af den over boets Eindomme holte auction er Skiftted endnu uslutted gjelder ikke Elling Kjellsens bo, men boet etter Claus Bischop på Store Sandviken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, var usikker hvor skille gikk. Da betyr det at skifte er avsluttet med fordeling av penger. det er da ingen eiendom i skifte selv om Elling Kieldsen tituleres som bonde i noen sammenhenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kurt Moland skrev:

Da betyr det at skifte er avsluttet med fordeling av penger. det er da ingen eiendom i skifte selv om Elling Kieldsen tituleres som bonde i noen sammenhenger

Det er det vel ikkje sagt noko om kontante pengar her.

Arven er verdirekna i pengar - men det kan like gjerne vere lausøyre som er takserte av vurderingsmennene i skifteretten.

"Med disse arve-midler har det samme beskaffenhed, som med nest forrige er melt" - altså skiftet over, der det står

"Arve midlerne, som bestaar i Løsøre er af alle Værgerne modtaget".

Det fortel at det ikkje var pengar fordelt i det heile. (Dersom buet hadde pengar, gjekk dei vel helst til kreditorar og/eller skiftehonorar.)

Dei fleste bønder i 1769-talet var vel leilendingar, og det galdt tydelegvis Elling her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Ser jo formuleringen i skiftedokumentet.  Ut fra skifte må en da konkludere at han ikke eide jord selv om han i noen dokumenter benevnes som bonde.  Det er jo og logisk i forhold til hvem som var jordeiere på Askøy på den tiden.

Med de verdiene som boet ble vurdert til, så var det fattigdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skuld: dette er ikkje skiftet, men ein "designation" (står øvst på s. 1 - og i infoen frå Arkivverket).

Det er ei oversikt over midlar "tilfaldne dels umyndige og dels myndig fraværende arvinger".

Arv til andre arvingar er ikkje med her; særskilt ikkje etterlaten ektefelle.

For det andre:  netto arv gjev ikkje alltid eit uttrykk for levekåra.  Det du seier, er at alle som har netto lån, er fattige.

Det er ikkje sikkert det stemte i 1769 heller.

Men samanlikna med våre vilkår, vert vel det meste armodsleg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.

Hvor finner jeg da "resten" av oppgjøret?

Det er jo av interess å se helheten i det som var arven eller det var etter Elling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Nordhordland sorenskriveri finnes det ikke bevart skifteprotokoller mellom protokoll nr. 4 (fysisk delt i nr. 4a og 4b), som slutter i 1763, og protokoll nr. 6 (fysisk delt i nr. 6a og 6b), som begynner i 1776. I arkivkatalogen er det oppført en protokoll nr. 5 (1769-1776), men denne "mangler". Se

Den gang man mikrofilmet skifteprotokoller, har man tydeligvis ønsket å bøte på dette tomrommet 1763-1776 ved å mikrofilme en protokoll med skifteekstrakter 1764-1770 (jf. etikett på permen: https://www.digitalarkivet.no/sk20081114690002). Dette er den protokollen som her har blitt gjenstand for studier.

Ved publisering i Digitalarkivet har vi (Arkivverket) tydeligvis misforstått og oppfattet protokollen med skifteekstrakter som den manglende skifteprotokoll nr. 5. Det er en feil som vi må rette opp. Det pussige er imidlertid at jeg ikke klarer å identifisere protokollen med skifteekstrakter i arkivkatalogen for arkivet Nordhordland sorenskrivar. Protokollens identitet er dermed et lite mysterium, men jeg vil omgående endre på protokollens metadata, slik at den ikke lenger framstår som skifteprotokoll nr. 5.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det lett å trå feil siden den var market med Skifteprotokoller 1764-1770. Den informasjonen du nå gir tilsier vel da at en ikke vil finne noe etter et dødsfall i 1769 siden neste bevarte protokoll starter i 1776.

Takk for hjelpen . Det var oppklarende

Mvh

Moland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

For Nordhordland sorenskriveri finnes det ikke bevart skifteprotokoller mellom protokoll nr. 4 (fysisk delt i nr. 4a og 4b), som slutter i 1763, og protokoll nr. 6 (fysisk delt i nr. 6a og 6b), som begynner i 1776. I arkivkatalogen er det oppført en protokoll nr. 5 (1769-1776), men denne "mangler". Se

Den gang man mikrofilmet skifteprotokoller, har man tydeligvis ønsket å bøte på dette tomrommet 1763-1776 ved å mikrofilme en protokoll med skifteekstrakter 1764-1770 (jf. etikett på permen: https://www.digitalarkivet.no/sk20081114690002). Dette er den protokollen som her har blitt gjenstand for studier.

Ved publisering i Digitalarkivet har vi (Arkivverket) tydeligvis misforstått og oppfattet protokollen med skifteekstrakter som den manglende skifteprotokoll nr. 5. Det er en feil som vi må rette opp. Det pussige er imidlertid at jeg ikke klarer å identifisere protokollen med skifteekstrakter i arkivkatalogen for arkivet Nordhordland sorenskrivar. Protokollens identitet er dermed et lite mysterium, men jeg vil omgående endre på protokollens metadata, slik at den ikke lenger framstår som skifteprotokoll nr. 5.

Tipper denne: 0004 - Lnr. 1973 - Nordhordland

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Der har vi den, ja. Jeg hadde en mistanke om at den rett og slett tilhørte et annet arkiv. Mange takk skal du ha!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ein søkjer på skifteprotokollar får ein framleis opp dette:

AV/SAB-A-2901: Nordhordland sorenskrivar

1: Nordhordland sorenskrivar - Del 1
H: Skifte (IV)
Ha: Skifteprotokollar
Skifteprotokoll nr. A 5 Nordhordland sorenskr. 1764 - 1770 Første side   Innhold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Når ein søkjer på skifteprotokollar får ein framleis opp dette:

AV/SAB-A-2901: Nordhordland sorenskrivar

1: Nordhordland sorenskrivar - Del 1
H: Skifte (IV)
Ha: Skifteprotokollar
Skifteprotokoll nr. A 5 Nordhordland sorenskr. 1764 - 1770 Første side   Innhold  

Kildeinformasjonen (som jeg viste skjermdump av) henter data direkte fra databasen og er dermed umiddelbart oppdatert. En del andre visninger, herunder søk og treff, baserer seg på en søkeindeks som oppdaterer seg hver natt. Da du skrev i går kveld, var søkeindeksen ennå ikke oppdatert, men nå er alt i orden: https://media.digitalarkivet.no/sk/browse?archives[]=no-a1450-07000000000467&archives[]=no-a1450-07000000066593&start_year=1750&end_year=1780

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Og her er ei problemstilling som er akkurat maken til den ovanfor:

Skifteprotokoll nr. A 3 Nordhordland sorenskr. 1731 - 1748 Første side   Innhold  

Ser man det; her faller det noen metadatalik ut av skapene. Arkivreferansene på de gamle mikrofilmene er ikke alltid tindrende klare, men nå får vi orden på gamle uoverensstemmelser i Digitalarkivet. Mange takk!

Jeg har endret i databasen, og i tråd med forrige innlegg vises dermed protokollens kildeinformasjon umiddelbart som oppdatert, mens søk og treff ikke vil være oppdatert før kommende natt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

... og følgjande to databasar burde knytast til protokollen:

Ja, det må vi visst også se på. Disse to listene ser begge ut til å bygge på samme protokoll, men omfatter de til sammen hele protokollen?

Oppdatert: Det ser slik ut. Listene bør slås sammen til ei, og skanning og transkripsjon bør knyttes sammen.

Oppdatert 2: Jeg kommer tilbake med oppsummering i morgen, når søkeindeksene er oppdaterte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Disse to listene ser begge ut til å bygge på samme protokoll, men omfatter de til sammen hele protokollen?

Ikkje heilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg, med deres gode hjelp, identifisert fire protokoller med skiftedesignasjoner fra stiftamtmannens arkiv, som har feilaktig har blitt framstilt som skifteprotokoller fra sorenskriverarkivene: https://media.digitalarkivet.no/sk/browse?archives[]=no-a1450-07000000066593

En skiftedesignasjon er ei liste eller fortegnelse over skifter. Det kan ha vært ulike kriterier for hva slags skifter som ble tatt med i en designasjon, så skiftedesignasjon er i seg selv en ikke helt tilstrekkelig beskrivelse av arkivmaterialet. Derfor har jeg forsøkt å gi protokollene med skiftedesignasjoner mer presise beskrivelser ved å indeksere dem. I protokollen for Sunnhordland 1731-1745 (https://media.digitalarkivet.no/sk/contents/24024) finner vi f.eks. designasjoner satt opp etter ulike kriterier, som jeg forsøksvis har kalt:

• Designasjon over sluttede skifter med ekstrakter
  • Designasjon over umyndige og myndige fraværende arvingers arv som er falt ved sluttede skifter
  • Designasjon over sluttede skifter som det er betalt til justiskassen for

Det kommer nå også tydelig fram at det er enkelte hull i kronologien. F.eks. mangler "Designasjon over umyndige og myndige fraværende arvingers arv som er falt ved sluttede skifter" for 2. halvår 1739 og 1. halvår 1742, etter hva jeg kan se.

Jeg har gjort tilsvarende indeksering for Nordhordland 1731-1745 (https://media.digitalarkivet.no/sk/contents/24071) og for Nordhordland 1764-1770 (https://media.digitalarkivet.no/sk/contents/24074). I den førstnevnte er designasjonen for 1731 satt opp etter andre kriterier enn de øvrige designasjonene; kanskje forklarer det hvorfor det foreligger separate transkripsjoner av hhv. 1731 og 1735-1748.

For Ytre Sogn 1731-1738 har jeg ennå ikke indeksert på nytt (https://media.digitalarkivet.no/sk/contents/24159). Den gamle, sjablongmessige indekseringa deler inn etter årstall, men overlater til brukerne å forstå hva protokollen faktisk inneholder.

Vi har foreløpig ikke knytta skanningene og transkripsjonene sammen på felles "kilde-id-er" i databasen. Derfor ser det slik ut i "Finn kilde": https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=&st[]=SKDE

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da førte et lite spørsmål til en kjedereaksjon med positivt utslag - det var jo kjekt.

Ellers takk for alle tilbakemeldingene!

Fremdelse er det da slik at  protokoll nr. 5 (1769-1776), mangler. Det betyr jo og at jeg ikke kan få full oversikt over skifte etter Elling.

I designasjonsprotokollen finner jeg de umyndige arvingene - i praksis alle gjenlevende barna til Elling. Men han var gift to ganger og hans siste kone , Siri Samuelsdatter levde fortsatt. De giftet seg i 1755. Hun har rett på deler av arven-men kan den delen av skifet spores opp noen steder?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider