Gå til innhold
Arkivverket

Opprør i Hof (gamle Hedmark) høsten 1814?

Guri Arnesen
 Del

Recommended Posts

Jeg ble overrasket da jeg fant at to av mine slektninger i Åsnes (Hof prestegjeld) Bent Kjelsen Store Glorvigen og Even Olsen Qvernhaugen døde på Kristiania tugthus som tugthuslemmer henholdsvis 22.08.19 og 19.11.1819. Ved å bla i kirkeboken for Christiania tukthus fant jeg uvanlig mange døde fra Hof prestegjeld i 1819 og 1820.

Så fant jeg en artikkel i Den Norske Rigstidende fra 08.06.1819.

Den Norske Rigstidende, tirsdag 8. juni 1819

Her beskrives en sak fra Høyesterett hvor det var 260 anklagede deriblant Bent Kjelsen som ble dømt til fire måneders straffearbeid for første gang begått heleri og Even Olsen som ble dømt til to års straffearbeid for første gang begått simpelt tyveri.

I Høyesterett henvises det til til «den under Almues Inqvisitionen Høsten 1814 udbestædte Gjeldsbeviser,,,,».

Det hadde vært opprettet en kommisjon til å behandle sakene og den hadde avgitt rapport 20.12.1816. De fleste ble anklaget for «anstillede skarve Ingvisitioner m.v.» og her var straffen bot til Hof fattigkasse. Mange ble også frikjent. Det ble ilagt store saksomkostninger. Høyesterett opprettholdt kommisjonens dom med svært få unntak.

Mitt spørsmål er: Hva skjedde i Hof som gjorde at det ble reist sak mot 260 personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes å omtale saken, hvor det ble organisert en ulovlig mobb som gikk rundt på gårdene og lette etter tyvgods og banket fram tilståelser med rogn og bjerke pisker. Kommisjonens navn stemmer, men ikke antall involverte.   https://www.nb.no/items/4e76e8b9ce50fdc289f40e62ba6c3cf5?page=47&searchText="regimentsquartermester"~50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på denne kilden!

Det er trist å erkjenne at slektningene som døde på Christiania tugthus faktisk hadde begått kriminelle handlinger. Men samtidig er det veldig interessant å lese Christian Svenkeruds erindringer. Han er for øvrig også en fjern slektning.

Christian Svenkerud tar bare med de som dømmes for tyveri, heleri og falskt vitnesbyrd, og da stemmer tallene.

Ellers tror jeg også de pådømte saksomkostningene, 80 Spd., var en belastning for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider