Gå til innhold
Arkivverket

Rangsskatt

Marit Totland
 Del

Recommended Posts

Fram til 1884 og nokre år før, fantest rangsskatten. Ein skatt for dei utafor bondestanden som skulle ha ein ekstraskatt etter det eg har forstått. det var 9 klassar for denne skatten, med oberster og slikt på toppen. Men eg finn at fleire av husmennene på prestegarden betaler denne skatten. Dei fiskar truleg hummer og finn vrakgods av noko verdi. Men dei har ikkje nokon rang slik me tenkjer det no. kan forklaringa vera at dei blir plassert i "prestens hus"? 

ER det andre som har støytt på denne skatten? Eg finn ikkje dei ulike klassane i noko oppslagsbok e l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette hadde eg sett. Men korleis var denne skalaen? Og kvifor kom husmennene inn under den? Det er dagens mysterium 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Marit Totland skrev:

Ja, dette hadde eg sett. Men korleis var denne skalaen? Og kvifor kom husmennene inn under den? Det er dagens mysterium 😉

Rangtabellen er gjengitt i utdrag nederst i artikkelen, men det er jo vanskelig å se hvordan husmenn skulle kunne innplasseres der. Kanskje du kan vise til dine kilder hvor husmenn betalte rangskatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også på neste side er det på Høsttinget -73 satt en Commmision som skal motta av almuen enhvers Erklæring om og hvad de for Anstundene Aar 1774 frivillig til den Kongelige Cassa ville erlægge; Hvor da efter det der til indrettede oppebarelses[?] Mandtal først blev fremkaldet af Stangelands Schibreede […]

https://www.digitalarkivet.no/rk10051110281451

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt hva du finner, Even! Skulle hatt det klarsynet. Men så "låner" jeg det, jo 😉

Ja, det fantes en frivillig skatt. Den var ikke særlig vellykket. vet ikke hvor frivillig den var heller. 

De saken du tyda for meg før i dag, kommer inn under dette. Tau funnet i sjøen, ekstrainntekta på hummerfisket på Skålevåg. Helt frivillig kan jeg ikke tenke meg at det var. Men det du har funnet forteller i alle fall at navnet på  dokumentet "rangsskatt" er feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg da at det har blitt gjort ei forenkling i Arkivverkets indekseringsarbeid, som har ført til denne misforståelsen. For 1774-1778 omfatter regnskapene både rangskatten og "den Frivillige Avgift"; se f.eks. tittelbladet for 1774: https://www.digitalarkivet.no/rk10051110281442

Jeg har korrigert indekseringa, jf. de nederste radene på innholdssida: https://media.digitalarkivet.no/db/contents/47070

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 takk! Så er mi leiting i blinde og nattlege forvirring blitt til hjelp for andre som søkjer her seinare.

Kanskje du også kan forklara oss uvitande korleis denne frivillige skatten fungerte. Betalte dei det dei ville, eller var det berre at det ikkje blei sendt krav, men at dei sjølv måtte senda inn det dei visste dei skulda staten?

Husmennene sine avgifter gjekk via presten, men "mine" husmenn sel laks og hummar, og det skattar nok ikkje presten av.

Eg er i gong med eit bokprosjekt, så info om dette kan seinare komma fleire til nytte.

Endret av Marit Totland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marit Totland skrev:

Kanskje du også kan forklara oss uvitande korleis denne frivillige skatten fungerte.

Jeg har ikke vært borti denne frivillige avgiften tidligere. Jeg vil tro at den er beskrevet i en kongelig forordning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når du seier det, minnest eg at eg sneia innom opplysning om det då eg streifa rundt på leit i går. Får gå tilbake.

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marit Totland skrev:

Ja, når du seier det, minnest eg at eg sneia innom opplysning om det då eg streifa rundt på leit i går. Får gå tilbake.

Takk for hjelpa!

Lokalhistoriewiki: https://lokalhistoriewiki.no/index.php?title=Ekstraskatten_1762

Ekstraskatten 1762 bortfalt med en forordning av 14. november 1772, som trådte i kraft samme dag. Alle restanser ble da også strøket. Rangskatten ble videreført, og det ble også innført en frivillig avgift for de neste seks åra, med virkning fra 1. januar 1773. Alle som ble ansett som betalingsdyktige skulle da kalles inn for å avgi erklæring om hvor mye de ville betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt; ansett som betalingsdyktige, - det hadde vore noko i dag.

interessant at "husmennene mine" var mellom dei. Husmennene hos presten på Falnes hadde ikkje mykje husmandsånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider