Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av tekst i Solør og Østerdalens Skifteprotokoll, fol.322a 1721

Terje Eriksen
 Del

Recommended Posts

Hei
Jeg trenger å tyde teksten øverst på høyre side i fol.332a som omhandler personene på Mo i Grue; Torsten Nilsen død, gm. Kirsten Larsdatter, Barn Karen Torstensdatter,16aar.
På forhånd takk for hjelpen!

Solør og Østerdalen sorenskriveri, AV/SAH-TING-024/J/Ja/L0003A: Skifteprotokoll, 1716-1725, s. 321b-322a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090106670707
Mvh Terje Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke stort mer enn du har informert om over, men . . .

01 Hans Winsnes Sorenskriver over Soløer og Østerdahlen samt 

02 Niels Thorsten[?] Moe og Peder Rasmussen Hveberg, Eedsvorne Lavrettesmendgiør Vitterligt, at 

03 Anno 1721 dend 18[?] Octobris, var Mand forsambled paa Arfvetompten den gaard Moe i Grue Præ- 

04 stegield, for sammesteds og Registere og Vurderesamt Skiffte og dehlehvis Middel og Formue der fan- 

05 tes effter afdøde Torsten Nielsen, og hand sig kunde have effterladthvilcket nu til dehle og arff forfal- 

06 der mellem hans igienlevende Encke Kirsten Larsdaatterog deres tilsammen avlede eniste Baren 

07 Karen Torstensdaatter 16 aar glNærværende Bøyde Lensmanden Amon Olsen Grinde med 

08 fleere Folck. Blev da forefunden og angifved Sterboets tilstand saaledes. 

[ listes gjenstander etc.] 

Mvh 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Even
Jeg har forsøkt å stave meg gjennom mer av fol.322a fra Solør og Østerdalens skifteprotokoll og finner interessant tekst fra overskriften ca. midt på høyre kolonne på s.322a der jeg ser nevnt bla. "... Larsdatter"....
"datter Maren Povelsdatter ...... far Torkild Olsen Hveberg .....

Nederst på s.323a er er navnet Torkild Olsen Hveberg nevnt - hva er innholdet i den setningen?

Solør og Østerdalen sorenskriveri, AV/SAH-TING-024/J/Ja/L0003A: Skifteprotokoll, 1716-1725, s. 321b-322a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090106670707
Igen - takk for hjelpen!
Mvh Terje Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser deg mener du det som kommer under boets gjeld:

Derimod bortskyldig gield og afgaar 

Rester paa indeværende aars kongl: skatter 2-1-2 

Ligesaa rester kongens anpart korntiende for 3de aaringer a aarlig 3 skjepper giør 1 tønde 1 skeppe 2-2-0

Enken Kirsten Larsdatter sagde at hun nu tillige vil lade hendes hovedlaad, løst og fast gods, komme til skiffte og dehle mellem forbemelte hendes med sidste afdøde mand avled een datter Karen Tostensdatter, samt hendes forhen med Povel Povelsen avlede eene datter Maren Povelsdatter, som har Torchild Olsen Hveberg til ægte, allene hun vil aftage sig til fornøden subsistence i lifved, og effter døeden sømmelig jordeferdts bekostning, halfdehlen af denne paaboende partt i gaarden Moe nemblig 6 kalfskind skyld.... 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider