Gå til innhold
Arkivverket

Ekteparet Christopher Halvorsen og Siri Jensdatter fra Hadeland - hvor ble det av dem etter 1729?

Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Christopher Halvorsen kom fra garden Sogn i Jevnaker på Hadeland. Han var født omkring 1700 og var sønn av Halvor Halvorsen og Anne Brynildsdsatter Sogn.

Siri Jensdatter kom fra garden Blekkerud i Gran på Hadeland. Hun var født før 1707 og var datter av kornett Jens Evensen Riise og Karen Olsdatter som bodde på Blekkerud.

Christopher og Siri ble gift i Gran 29.12.1727. De fikk sønnen Even døpt fastelavenssøndag 1728 i Gran. Barnet var født for tidlig i forhold til bryllupet, så de ble stevnet for tinget i Gran av fogden 25.1.1729. Det ble da fortalt at de hadde flyttet til Lysager broe.

Etter det har jeg ikke funnet noen spor etter dem før i 1741. I et tinglyst dokument i Gran 17.10.1742 angående søsknene til Siri Jensdatter oppgis Christopher Halvorsen Grønvoldsbakken på vegne av Siri og hennes søster.

Pantebrev 29.5.1741 tinglyst i Aker. Christopher Halvorsen pantsatte sine hus på Grønvoldbachen som staar paa Frogner Grund i Aggers herret.

Skjøte 20.7.1750 tinglyst i Skedsmo til Christopher Halvorsen Grønvoldsbacken på en del av garden Bårli i Lørenskog (også kalt Bårlibakken).

Skjøte 27.3.1751 fra Christopher Halvorsen, nu boende Borli Bakken under Schedsmoe Præstegield og Løhren Skovens Annex på sine hus på plassen Bakken på garden Frogners grunn i Aker.

Skjøte 21.8.1752 fra  Christopher Halvorsen Baarli af Lørenskougen Annex til Schiedsmoe Prestegl. med samtykke af min k: Hustrue Siri Jensdotter på sin del av Bårli i Lørenskog.

Jeg har funnet to barn i Aker:

- Else døpt 2.9.1736, født på øvre Bestumeie i Aker

- Magrete døpt 22.2.1739, født på Frognereie i Aker.

Etter 1752 "forsvinner" de. Jeg har søkt i Digitalarkivets baser på alle tenkelige måter.

Er det noen som kjenner til dette ekteparet utover det som er nevnt ovenfor?

Fikk de noen barn mellom 1728 og 1736?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider