Gå til innhold
Arkivverket

Edwin John Swanson. 14.8.1914 - 5.2.1974

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Hei igjen

Jeg fikk god hjelp til å oppklare spørsmål rundt Edwins søstre.   Dette er hva jeg med hjelp via US census/Familysearch, har funnet om han:

"   Yngste sønn Edwin bodde sammen med foreldrene under US census 1930.  Men under US census 1940 var han et helt annet sted, midt i Stillehavet, på Hawaii.  Han var tilsluttet US Army, 13. feltartilleri som «First class private».  Han bodde i de berømte Schofield Barracks (Bygget i flott Art Deco-stil), Pearl Harbour, Honolulu. Han hadde tydeligvis også tjenestegjort i hele 1939, for dette året hadde han tjent $ 360. Om han var på Hawaii den 7.12.1941 er usikkert…  I 1943 var han i alle fall tilbake i USA. Han blei registrert av US Army dette året. Da var han bosatt i Olympia, i staten Washington. Deretter ser det ut til at han har tjenestegjort som sjømann.  Også etter krigen, i 1953, er han registrert som sjømann «Able seaman»  på US President Arthur, som høsten dette året returnerte fra Livorno, Italia.  Edwin døde i Riverside,  California, omtrent samtidig med at hans skilsmisse ble godkjent…."

Edwin John Swanson blei født i Wisconsin 14.8.1914 av foreldre Alex Hjalmar Swanson og Kari K. (Pedersdtr Møvik). Gjennom US census  1920 - 30 -40 kan jeg følge han, deretter er opplysningene få.  Særlig synes jeg det er rart at han tilsynelatende har fått innvilget skilsmisse i februar 1974, samme måned som han døde?

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok Thelma som dør i 1981:

U.S., Find a Grave® Index, 1600s-Current - Ancestry.com

Name Thelma E. Swanson
Maiden Name Irwin
Birth Date 1907
Death Date 1981
Cemetery Bellevue Memorial Park
Burial or Cremation Place Ontario, San Bernardino County, California, United States of America
Has Bio? N
Mother Myrtle Posey
URL https://www.findagrave.com/memorial/151235163/thelma-e.-swanson
Save
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Per Tore Solheim said:

Særlig synes jeg det er rart at han tilsynelatende har fått innvilget skilsmisse i februar 1974, samme måned som han døde?

Skillsmisseprosessen har nok startet en stund før dødsfallet i februar 1974. Sånn sett kan det være litt tilfeldig at skillsmissen ble innvilget samme måned/år som Edwin døde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for hjelp.

Da er det nok slik at Edwin og Thelma gifta seg i 1956, og skilte seg i 1974.  I og for seg ikke så uvanlig.

Men, Edwin var jo ikke mer enn 31 år i 1945.  Han må vel ha hatt et yrke i årene etterpå

a.  Er det mulig å finne ut hva Edwin gjorde i perioden fra 1945 til han døde i 1974.

b.  Når ble barna Jolene og Connie født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U.S., Public Records Index, 1950-1993, Volume 1 - Ancestry.com

Name Colleen B Caroon[Colleen Caroon]
Residence Date 1996
Phone Number 240-6879
Address 21621 Sandia Trlr Rd 22
Residence Apple Valley, CA
Postal Code 92308
Second Residence Date 1996
Second Phone Number 240-6879
Second Address 760 Delaware Way
Second Residence Livermore, CA
Second Postal Code 94551-1647
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Frank Marton Pedersen, som også tidligere har hjulpet meg.

Men i det som framkommer er det noe som "skurrer".  

Thelma Edna (Irwin) Swanson var født i 1907, og døde i 1981, jfr Certificate of death, ovenfor.  Hun var født i Oklahoma.

Det må være henne som jeg finner i US census 1950, med ektemann Orvel Irwin og to barn.  Og hun som gifta seg med Edwin Swanson i 1956.

Men Thelma kan da ikke være mor til Colleen, f 1962?

Begge de to døtrene som er nevnt i Edwins obit, Jolene og Connie/Colleen, må ha en annen mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Per Tore Solheim said:

Begge de to døtrene som er nevnt i Edwins obit, Jolene og Connie/Colleen, må ha en annen mor?

Ja, det er noe litt pussig her. Det kan synes som at Thelma er for gammel til å være mor til Jolene og Colleen dersom disse jentene ble født etter at paret giftet seg i 1956. Det kan se ut som at disse jentene har en annen mor, ja.

Og det kan hende at den Colleen Caroon som er funnet over ikke er "vår" Connie/Colleen. Kanskje er begge jentene født før 1956.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok denne Census i 1950 du viser til:

1950 United States Federal Census - Ancestry.com

Name Thelma Irwin
Age 43
Birth Date abt 1907
Gender Female
Race White
Birth Place Oklahoma
Marital Status Married
Relation to Head of House Wife
Residence Date 1950
Home in 1950 Downey, Los Angeles, California, USA
Street Name Priscilla
House Number 8226
Dwelling Number 521
Farm No
Acres No
Occupation Category Keeping House
Worked Last Week No
Seeking Work No
Employment Status No
Household Members (Name) Age Relationship
Orvel R Irwin 47 Head
Thelma Irwin 43 Wife
Jannette Irwin 14 Daughter
James Irwin 24 On

Men jeg tror ikke dette er vår Thelma. Hun som gifter seg med Orvel R. Irwin heter Thelma Annette Ballard:

U.S., Newspapers.com™ Marriage Index, 1800s-current - Ancestry.com

Name Thelma A. Bailard
Gender Female
Age 18
Birth Date abt 1906
Residence Date Abt 1924
Residence Place Whittier
Marriage Date Abt 1924
Spouse Orval R. Irwin

Denne Thelma døde i 1971:

U.S., Find a Grave® Index, 1600s-Current - Ancestry.com

Name Thelma Annette Irwin
Gender Female
Birth Date 29 Jan 1906
Death Date 27 Jun 1971
Cemetery Rose Hills Memorial Park
Burial or Cremation Place Whittier, Los Angeles County, California, United States of America
Has Bio? N
URL https://www.findagrave.com/memorial/118195218/thelma-annette-irwin
Save

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, sikkert riktig at den Thelma jeg fant i US census 1950  var en annen (selv om både fødselsår og ikke minst fødested stemte, til min unnskyldning)

Men vi må legge til grunn at den obit du fant ved Edwins død i 1974 er korrekt.  Han hadde to døtre, en stesønn og en kone.  Med de oppgitte slektsnavn må jo døtrene ha vært gift i 1974, og sannsynligvis over 20 år gamle, dermed født før 1954 og før giftemålet i 1956.  Det er dermed ikke sikkert at den oppgitte kone Thelma  var mor til døtrene.....  

Colleen Caroon, f 1962?  Hvis hun var Erwins datter burde vel slektsnavnet vært Swanson ved fødselen? Og Caroon ektemannens navn?  Jeg klarer ikke å se hva det er hun undertegner på ved Thelmas død i 1981.

Du har tydeligvis mye bedre kildetilgang enn meg, så jeg håper du fortsetter å spekulere.

Det er merkelig at Edwin ikke er å finne under US census 1950.  Selv om han var sjømann, så skulle han vel ha blitt "telt" på skipet?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi skal legge bort Colleen Caroon f. 1962. Jeg har en mistanke om at dette skyldes feil i transkriberingen.

Merkelig sak, sjekk dette:

Her har vi en Colleen Nagy som gifter seg med Darrel L. (Lee) Caroon i 1966:

Nevada, U.S., Marriage Index, 1956-2005 - Ancestry.com

Name Darrell L Caroon
Spouse Colleen Nagy
Marriage Date 20 Aug 1966
Recorded county Clark
Page K12

Denne Darrell Caroon dør i 1992:

Oct 27, 1992, page 8 - Daily Press at Newspapers.com

Daily Press

Tue, Oct 27, 1992 ·Page 8

image.png.0ff72a7e80534fa1a01ddbd33f38aabc.png

image.png.991e14f4d9c5ebee901a744fe9c7f8f7.png

Merk at konen her er Connie Caroon, akkurat samme navn som i OBIT til Edwin. Merk også at navnet Nagy går igjen blant etterkommerne. 

Hvem kan denne Colleen Nagy/Caroon være? Siden hun giftet seg i 1966 må hun være født senest 1946 om vi antar at hun var 20+ år ved vielsen. Er det en link til Edwin her? Kommer Nagy-navnet fra moren?

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Per Tore Solheim said:

Det er merkelig at Edwin ikke er å finne under US census 1950.  Selv om han var sjømann, så skulle han vel ha blitt "telt" på skipet?  

Spørs hvilket skip han var på. Var han på et militært skip kan det nok hende at han ville blitt telt, men jeg ville ikke forventet å finne han i Census 1950 om han var på et sivilt skip i ordinær handel, spesielt om skipet ikke hadde amerikanske eiere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Irwin-navnet til vår Thelma må komme fra moren:

Nei, det kommer fra faren, Ernest Irwin. Myrtle het Yount til etternavn (fremkommer bl.a. ved Thelma's dødsattest). Myrtle Yount giftet seg med Ernest Irwin i Oklahoma i 1906 - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QVPX-6FG5?lang=en

Thelma Edna ble f. 17. juli 1907 i OK. Dessverre er ikke "Birth Records" tilgjengelig i OK før i 1908. Myrtle giftet seg så igjen med Virgil A Posey - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XVKX-D6F?lang=en og du finner Thelma med mor og stefar i census 1920 - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MHW4-TJM?lang=en

Forøvrig så må en ta utgangspunkt i vielsen til Edwin J og Thelma E i 1956 - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:VVV4-438?lang=en

Der fremkommer det at hun het Leightner (det er nok en skrivefeil for det rette etternavnet var Leightlitner). Hun var gift med William Sheridan Leightlitner. Thelma og William ble skilt og han giftet seg påny i 1948. Etternavnet har nok blitt skrevet feil ved ulike anledninger bl.a. ved census, men du finner familien i census 1930 og 1940 med nettopp barna som er nevnt; George William (Bill), Colleen & Jolene.

1930 - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XCZY-PK8?lang=en

1940 - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:K9Z8-BH2?lang=en

Hos både FS & Ancestry er det familietrær, men her er det koblet feil Thelma (Thelma Annette - også f. i Oklahoma, men i 1906).

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolene Sherlin Leightlitner ble f. i 1940 - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:VLBR-H7W?lang=en og senere (1957) gift med Robert Eugene Diehl - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:K8XD-125?lang=en (Jolene Diehl - ref. OBIT Edwin J. Swanson).

Det som er forvirrende er at det står døtre og ikke stedøtre i OBIT for Edwin J., mao. ingen av disse barna var Edwin John sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved tekst fra OBIT for William S Leightlitner  - Statesman Journal from Salem, Oregon, 29 December 1984 • Page 16

William S. Leightlitner, 84, of Woodburn, died Thursday, He was born in Vandergrift, Pa. He was a manager for Goodyear Tire Manufacturing Co. for 40 years, retiring in 1962, then moved to Silverton and came here in 1972. He was a member of the United Methodist Church. Surviving are his son, George William, La Habra Heights, and daughter, Jolene Diehl, Hemet, Calif.

(Grunnen til at Colleen ikke var nevnt i OBIT var nok fordi hun hadde en annen far - se poster lenger ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

California, U.S., Voter Registrations, 1900-1968

Name Edwin J Swanson
Residence Date 1958
Street Address 1401 W 113th St
Residence Place Los Angeles, California, USA
Party Affiliation Democrat

California, U.S., Voter Registrations, 1900-1968

Name Mrs Thelma Edna Swanson
Residence Date 1958
Street Address 1401 W 113th St
Residence Place Los Angeles, California, USA
Party Affiliation Democrat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Merk at konen her er Connie Caroon

Det ligger også en OBIT på FAG - https://www.findagrave.com/memorial/276201174/darrell-lee-caroon

Der er kona nevnt som Beatrice.

Kan det da være at Thelma fikk Beatrice Colleen før hun ble gift med William S Leightlitner? Jeg finner nemlig dette:

California Birth Index, 1905-1995 - LENKE FS

Name Beatrice Colleen Skeen
Birth Date 1 Jan 1925
Gender Female
Mother's Maiden Name Irwin
Birth County San Bernardino

California, U.S., Marriage Index, 1949-1959

Name Colleen B Skeen
Gender Female
Estimated Birth Year abt 1925
Age 26
Marriage Date 16 Sep 1951
Marriage Place San Bernardino, California, USA
Spouse Clifford A Nagy
Spouse Age 37

Nevada, U.S., Marriage Index, 1956-2005

Name Colleen Nagy
Spouse Darrell L Caroon
Marriage Date 20 Aug 1966
Recorded county Clark
Page B03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. et familietre hos Ancestry så het faren til Beatrice Colleen; John Jackson Skeen - https://www.ancestry.com/family-tree/person/tree/165814248/person/322156370014/facts

Hun var gift en rekke ganger, så ikke rart man blir "litt svimmel" 😵 - United States, Residence Database, 1970-2024 - LENKE FS

I tillegg; 1. gang gift i 1943 (med C E Porter) - LENKE FS - Gift i 1946 (med O R Harris) - LENKE FS

Hun døde i 2020 og her er OBIT for hennehttps://www.legacy.com/us/obituaries/desertdispatch/name/beatrice-ward-obituary?id=8263277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, Egil! Her kom det frem veldig mye bra info, du er god! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tusen takk til dere begge to - for eksellent oppklaring.  Det er fint for meg når jeg skal sammenfatte og videresende opplysningene.😀

Men, som  Egil skriver - det som forvirret ekstra var opplysningen i Obit for Edwin 1974 om at han hadde to døtre.  Hadde det stått stedøtre, i likhet med stesønn, hadde "saken" vært langt enklere.

Jeg kan ikke fri meg for interesse rundt Edwins militære karriere.  Som jeg skrev innledningsvis var han i Pearl Harbour under US census 1940, og hadde tydeligvis tjenestegjort hele 1939, pga den inntekt som ble oppgitt.  Han tjenestegjorde i noe jeg tolker som 13. feltartilleri.  Det er vel et regimentsnavn?  Litt pussig, hæren hadde vel ikke så mye bruk for feltartilleri på Hawaii.

Men vel et år senere - under Japans angrep 7.12.1941 - var han fortsatt der?

Og i 1943 ble han "Drafted" i Olympia, Washington.  Hva deretter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Tore, kan du legge inn alle linker du har som omhandler Edwin J. Swanson sin militære karriere?

Jeg roter litt rundt på militærarkivet Fold3 nå, og her finner jeg en Edwin Jonathan Swanson med service number 6064641, se under. 

Denne Edwin Jonathan Swanson er trolig enn annen en "vår" Edwin J. Swanson (?), så her må vi passe oss for forvekslinger.

image.thumb.png.b0626b593088c993e7208b7ff7167816.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider