Gå til innhold
Arkivverket

Edwin John Swanson. 14.8.1914 - 5.2.1974

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Jeg finner bare WWII-draftet til Edwin J. Swanson født 14.08.1914 på Fold3.  

Samme som er gitt her:

U.S., World War II Draft Cards Young Men, 1940-1947 - Ancestry.com

edwin.thumb.png.dffe1ebaa26766a2cd45f6047dd502d4.png

Det kan hende at Edwin J. Swanson i Census 1940 ikke er vår mann, trenger en bedre knytning enn bare fødested Wisconsin...

Name Edwin J Swanson
Age 25
Estimated Birth Year abt 1915
Gender Male
Race Caucasian (White)[White]
Birthplace Wisconsin
Marital Status Single
Relation to Head of House Soldier
Home in 1940 Wahiawa, Honolulu, Hawaii
Map of Home in 1940 Wahiawa, Honolulu, Hawaii
Street Battery E
House Number 1170
Sheet Number 175A
Institution 13th Field Artillery
Occupation Private First Class
Attended School or College No
Highest Grade Completed High School, 2nd year
Class of Worker Wage or salary worker
Weeks Worked in 1939 52
Income 360
Income Other Sources Yes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: OBIT til vår mann Edwin sier "kun" at han er "member of the Sailors of the Pacific Union"

Sailors' Union of the Pacific - Wikipedia

Dette var en ganske bred fagforening for sjøfolk som seilte på amerikanske båter. Dersom han deltok aktivt i WWII, så ville jeg gjerne forventet at dette var nevnt mer spesifikk i OBIT? Veldig ofte har OBITs WWII-innhold (eller andre kriger).

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Edwin Jonathan Swanson ser ut til å være født i 1908 i Maine, og er nok dermed ingen kandidat for Edwin J Swanson f. rundt 1915 i Census 1940. 

image.png.9e9b83340cb0e9d42d41429afc76ba68.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe flink til dette.  Det jeg har fra militæret om Edwin er fra US census 1940:

"United States, Census, 1940", , FamilySearch (https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:VB9G-9HZ : Fri Jan 17 19:01:12 UTC 2025), Entry for Edwin J Swanson, 1940.

og fra da han blei "drafted" i Washington state 1943:

"Washington, World War II Draft Registration Cards, 1940-1947", , FamilySearch (https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QPHX-RP86 : Sun Mar 10 04:42:59 UTC 2024), Entry for Edwin John Swanson and Harry Dewel, 4 January 1943.

For meg ser servicenummeret ut til å være likt - og da tror jeg det er samme person.   Alle kopiene dine er fra US Navy, og det kan jo passe med at han var sjømann etter krigen, i alle fall fram til 1953.  Jeg får ikke åpnet noen av dem fra min PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, det er noe jeg ikke helt får tak på her:

Edwin i Draften i 1943 (se link et par poster over) må være vår mann. I 1943 bodde han sammen med Harry Dewel i 420 North Henry Street i Olympia i Washington. Dette er ikke langt fra Tacoma/Seattle.

Dersom Hawaii-Edwin i Census 1940 også er vår mann, ville han da trengt å fylle ut et Draft-card i 1943? Da var han jo allerede soldat. Min forståelse er at Draft-kortet var det første som skjedde på veien inn i det militære ("trinn 1"). Men det var mange i WWI og WWII som kun fylte ut Draft-kortet, uten at de noengang senere var i befatning med militæret (draftene hadde som hensikt å gi myndighetene oversikt over mannlig befolkning i stridsdyktig alder).

Det er dette, samt manglelen på militærreferanse i OBIT, som gjør meg usikker på om 1943-Edwin og Hawai-Edwin i 1940 er samme mann.

Kanskje noen med god kunnskap om amerikansk militærhistorie har bedre innsikt her? Kan det faktum at USA ble med i krigen i 1941 spille en rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det er lett og forstå at du lurer på census 1940.  Jeg tror det er rett mann: Navn, alder, sivil status og fødested stemmer.  Og, jeg har ikke funnet han andre steder i US census 1940...Men jeg har jo tatt feil flere ganger, så det er best å være ydmyk her....

Du har funnet han 3 steder i US World War II Navy Muster Rolls: Den 11.51942, 30.6.1942 og 12.3.1944.  Kan du gjengi hvilke opplysninger dette gir?

(Jeg ble overrasket over at Edwin Jonathan Swanson var en annen - med samme servicenr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Per Tore Solheim said:

Du har funnet han 3 steder i US World War II Navy Muster Rolls: Den 11.51942, 30.6.1942 og 12.3.1944.  Kan du gjengi hvilke opplysninger dette gir?

(Jeg ble overrasket over at Edwin Jonathan Swanson var en annen - med samme servicenr)

Alle disse treffene er for Edwin Jonathan Swanson, dette er en annen mann. Denne karen her ble født i 1908, se et par poster over. Grunnen til at dette er samme mann er at han har samme service nummer som går igjen (6064641). Alt treff på dette service nr. gjelder altså ikke vår Edwin.

Det eneste jeg finner om vår Edwin er draftet fra 1943 og kanskje Hawaii-censusen fra 1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider