Gå til innhold
Arkivverket

Bekreftelse av tidligere funn her i forumet?

Erik Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Hei, klarer noen å finne en kilde på digitalarkivet som bekrefter at Lars Pedersen som får familie i Brottøya i Hadsel faktisk kommer helt fra Drevassbotnet i Hemnes/Vefsn med foreldre Peder Thomassen og Aleth Olsdatter? Her er han med familie på Geni: https://www.geni.com/people/Lars-Pedersen-Brotøe/6000000009504865023. Det er altså foreldrene til Lars som er oppført her som jeg er usikker på (etterkommerne er sikre), da jeg selv ikke har funnet en eneste kilde som sier at han kommer fra Hemnes. Vi vet at Peder Thomassen fikk et barn som heter Lars i 1765 i Drevassbuka, men jeg har ingenting som sier at det er den samme Lars som ender opp på Brottøya. I skiftet til antatt far Peder Thomassen, er hans Lars bare 11 år og bor hjemme, så det hjelper ikke noe særlig. Og da Lars på Brottøya gifter seg for første gang er han heller ikke oppgitt med «fra Hemnes» eller liknende. Klarer heller ikke i farten å se at noen av fadderne til Lars Pedersens barn på Brottøyen er søsken av han.

Mvh Erik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være flere skifter her. Jeg har en versjon av "Skifter på Helgeland" som jeg kan slå opp i.

Det var skifte etter Lars sin bror Ole Pedersen Devasbotnet i Hemnes i 1779. Der nevnes arvingene

- Mor Alethe Olsdatter Drevasbugten

- Stefar Niels Nilesen Drevasbugten

- Bror Thomas Pedersen Drevasbotnet 20 år

- Bror Lars Pedersen Drevasbotnet 14 år

- Bror Anders Pedersen Drevasbotnet 8 år

- Søster Kiersten Pedersdatter Drevasbotnet 22 år

- Søster Marthe Pedersdatter Drevasbotnet 17 år

- Søster Rebecha Pedersdatter Drevasbotnet 11 år

Hvis noen av disse søsknene døde uten egne arvinger OG det ble holdt offentlig skifte, så kan vi kanskje få noe mer opplysninger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! 

Skifte etter Rebekka Pedersdatter Almlien i Vefsn åpnet i 1832. Hun var barnløs og arvinger var:

- Hans Emahus Erichsen Almlien i Vefsn

- Avdød bror Thomas Pedersen i Nesna med barn: 1) Ole Tommesen Neippelberg i Nesna, 2) Lars Petter Tommesen Breimo i Nesna, 3) Alette Tommesdatter Sund i Sør-Rana, 4) Øllegard Tommesdatter Breimo i Nesna.

- Bror Lars Pedersen Bradtøen i Hadsel i Vesterålen

- Bror Anders Henrich Pedersen Brennesvingen i Hemnes

- Søster Marit Pedersdatter g.m. Peder Olsen Drevasbugt i Vefsn

- Søster Kjersten Pedersdatter g.m. Hans Adriansen i Træna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Tusen takk for hjelpen 😃 Da er det vel bevist👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider