Gå til innhold
Arkivverket

Amtmann Johan Frederich Brockenhuus von Løvenhielm, hans kone, sønn og barnebarn. Noe nytt, mye gammelt og noen spørsmål. Ber om innspill

Wenche Hervig
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å tette noen hull i livsløpene til denne dansknorske familien og vil gjerne ha vurderinger og innspill på noe jeg oppfatter som «nye» funn (dvs at jeg ikke finner disse opplysningene i forskjellige trær ol på internett). I tillegg hadde det vært fint om denne tråden kunne hjelpe til å rette opp feil som ligger ute.

Familien har vært debattert flere ganger her i forumet: [#74792] Johan Fredrik Brochenhuus Løvenhjelm og Ingeborg Cathrine Høegh, [#73287] Brochenhuus Løvenhjelm- Robsham,  [#71053] Karen Flo Robsham ft. 1758, Når giftet Hans Brochenhuus Løvenhjelm.

Jeg skal prøve å sette det opp systematisk med kilder og være tydelig på det jeg spør om. Så:

Amtmannen selv er godt dekket, bl.a. er hans forfedre og karriere godt dekket i Danmarks Adels Aarbog 1962 og familien er også godt dokumentert her: https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I73807&tree=2

Men ingen ser ut til å vite mer om Ingeborg Cathrine Høegh enn at hun skal være kjøpmannsdatter, og tidligere ha vært gift med en brygger i København. Hvor kan det finnes originalkilder til dette? Paret blir gift i Gjerpen i 1745, året etter at han ble amtmann i Bratsberg. Sønnen Hans døpes i 1748 og konfirmeres i 1762, begge ganger i Bamble. Etter mannens død, også i Bamble i 1764, flytter hun tilbake(?) til Skien og bor i Schistredet i 1765 og 1767. Hun begraves fra Gjerpen kirke i januar 1770 , 49 år gammel som tilsier at hun er født ca 1721. Hun får bevilling til å sitte i uskifte 14.9.1764  og deretter foreta et samfrendeskifte. Hans var da 16-17 år og 22 når moren dør, umyndig ved begge dødsfall. Jeg har ikke funnet noe på ham om å få kurator el.l. etter morens død.   Altså ingen drahjelp med skifter ser det ut til.

Et annet spørsmål angående Ingeborg Cathrine er om hun kan ha vært «lokal» telemarking? Er det noen der ute med kjennskap til området som har noen ide om det? 

Sønnen Hans er også godt dekket, men så var det de to konene:

Kone 1, Andrina, datter av  Anders Robsahm og Gunnild Andersdatter, døpt på Bragernes i  1761. Gift i huset i 16.6 1780 . Hun dør 10.7.1780, ukjent hvor. Datoen for hennes dødsfall er fra registeret til den alminnelige enkekassen som finnes her: http://www.fogsgaard.org/ . Har noen en ide om hvor hun kan ha dødd?  Hans var da sjef for det Odalske kompani, så kanskje på vei til Odalen?

Kone 2, Karen. Dette er Andrinas eldre søster, døpt 1758 . De gifter seg 22.6.1781. Hun blir stadig forvekslet med den yngre søsteren Karen Flor Robsahm, gift Børresen, som døde på Bragernes i 1825.

Men Karen er søkk borte etter at mannen dør i 1788. I denne debatten antyder Geir K. B. at hun er død før 1801. (For øvrig en debatt der Geir ryddet meget godt opp i de mange feilene om dette paret.) Flere av Karens barn var i Danmark i 1801, det kommer jeg tilbake til ved hvert enkelt barn. Men Karen?  Død eller bare ikke gjenfunnet i tellingen?

Men så kommer jeg altså til noe jeg regner som et nytt funn og gjerne vil ha vurdert: 22.3.1830 begraves fra Vor Frue kirke i København Karen Løvenhielm Enkefrue og Kammerjunkerinde, 70 (år), Halmtorvet no 63. Det holdes skifte og også skiftedokumentene finnes, men ingen arvinger nevnes det jeg kan se.  Halmtorvet 63 er et gjestgiveri ved navn Den lille Norske Løve og hun har neppe bodd der fast. Ellers er informasjonen i skiftedokumentene om begravelseskostnader og pensjonene hennes. https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=21927869#431463,33013113

https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=21912897#432078,33009426

https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=21918498#431691,33012899

https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=21398218#406774,75128313

Er dette Karen Robsahm eller enke etter en fetter eller tremenning innen familien? Kammerjunkertittelen er det flere i Brockenhuus von Løvenhielm-familien som får, men jeg har ikke funnet noen annen Karen Løvenhielm. Er det noen som har noen ide om hvordan jeg kan finne ut av det? Enkekassen skal jeg nok prøve, men må antagelig til København for det. Er det noen som har erfaringer med arkivet etter enkekassen?

Barnebarna, Hans og Karen får 7 barn. Jeg tar dem kronologisk og legger ikke inn mer opplysninger enn høyst nødvendig der de er godt dokumentert andre steder.

1.       Catharina Elisabeth Lytzow von Løvenhielm, døpt allerede 15.8.1781 . I 1801 er hun kanskje i Danmark: Hun gifter seg tre ganger i Danmark, og dør der i 1853 .  Det eneste å bemerke med henne er altså at hun allerede før 1801 er i Danmark. For interesserte er skiftet hennes her.

2.       Johan Friderich Brochenhuus von Løvenhielm. Døpt i Odalen i 1782 , i 1794 blir han tatt opp som elev ved den senere Krigsskolen i Christiania. (Dette er første gang etter 1788 jeg har funnet noen av familien.) Han begraves etter bare noen måneder ved skolen den 11.9.1794 .

3.       Jasper Hendrich Barthold Lytzow von Løvenhielm. Døpt i Odalen i 1783 konfirmert i kirken 20 post Trinitatis.  Ifølge Hirsch og Hirsch blir han og lillebroren landkadetter i København 17.8.1795. I 1801-tellingen er han fremdeles i København her . Han gifter seg med Sarah Ulrikke Eleonora Wichmann i 1803 og har barn. Men hans død er ikke funnet.  Dette er vel kanskje et problem for en dansk slektsside?

4.       Andrine von Løvenhielm, døpt i Sande 6.12. 1784 . Hun er i 1801 i Christiania sammen med en tremenning ser det ut til. Hun gifter seg med Peter Samuel Brochmann i 1803 i Hole. Barn er velkjent, men det er mye feil ute angående dødsfallene. Han begraves i 1838. Hun lever helt til 1871, begravet 15. desember.

5.       Johan Bülow von Løvenhielm døpes i Sande 3.5.1786 . Han blir landkadett i København samtidig med storebroren og i 1801 er han fremdeles  her. Han gifter seg med Caroline Schmidt og dør allerede i 1813 .

6.       Idde Sophie von Løvenhielm døpt i Sande juni 1787 . Det ligger ikke mer informasjon om henne på internett som jeg har funnet, men jeg har to teorier om henne jeg gjerne vil prøve ut.  Den første: Kan dette være Idde Sophie i  Christiania 1801? Hun står som LøvenSCHIOLD, men ved søk på Ida/Ide/Idde Sophie Løvenskiold født rundt 1787 finner jeg ingen, så er dette slurv fra manntallsfører?  Den andre er at hun etter hvert kommer til København og gifter seg to ganger. Første gang i Garnisons kirke i 1824  (No 47 Johan Andersen  fra Hvilsager annecteret ved 2. Livs Regiment, Sophie Løvenhielm). Noen måneder senere er hun enke og føder et barn, Ida Sofrede Johanne, døpt 25.7.1824    (Johan Andersen Wilsagers Enke Ida Sophie Løvenhielm i Holte). Fra bare Sophie Løvenhielm til Ida Sophie Løvenhielm. Barnet dør bare 7 måneder gammelt. Ida Sophie fortsetter å bo i København, hun gifter seg på nytt 4.4.1846 med Hans Christian Hammer. (Ænkemand efter 1. Ægteskab, Hans Christian Hammer,  58 Aar, Forhen Snedkermester, af Kbh. Enke efter 1. Ægteskab med Indsidder Johan Andersen  Sophie Andersen født Løvenhielm, 54 Aar, af Frberg). I de forskjellige folketellingene videre fremover blir det etter min mening tydeligere og tydeligere at dette må være min Ida Sophie. I folketellingen 1850 for København står hun som Ida Sophie Hammer født Løvenhielm i Christiania 58 år. I 1855 er de i Borgergaden, hun står som Ida Sophie Hammer født i Christiania. I 1860 står hun som Ida Sophie født Løvenhielm,  født i Norge. Og i 1870 som Ida Sophie Løvenhielm født i Norge. Hans Christian Hammer begraves fra Garnisons kirke 23.9.1879 . Da som enkemann. Men det var vanskeligere å finne henne død, jeg lurer på om det er hun som står som Sophie Hammer, Arbeidsmand Hammers hustru død 8.8.1879 ?

Spørsmålene om Ida Sophie er to: kan det være henne i Christiania i 1801?  Og, den damen jeg har fulgt i København fra 1824 til 1879, er det sannsynlig at det er Ida Sophie født i Sande i Norge i 1787?

7.       Hanne Brockenhuus von Løvenhielm. Født etter farens død og døpt i Sande 16. desember 1788 . I 1801 er hun hos slektninger i Norderhov . Hun gifter seg i Asker i 1810 med løytnant Henrik Gerner og dør i Moss i 1874 . Hennes etterslekt er også godt dokumentert.

Det er derfor tre personer jeg har spørsmål om:

Ingeborg Cathrine Høegh, foreldre og første ektemann.

Karen Robsahm Løvenhielm, er det hun som dør i København i 1830? Og ideer om hvor hun kan være i 1801?

Ida Sophie Løvenhielm, er det hun som er i Christiania i 1801 under «falskt» navn, og er det hun som dukker opp i København og gifter seg der to ganger?

Alle innspill og forslag mottas med stor takk

Vennlig hilsen

Wenche Dorothea

Lenke til kommentar
Del på andre sider