Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til slektsgranskning

janrikart
 Del

Recommended Posts

Ivar S. Ertesvåg har gitt deg noen gode nettadresser som du kan se på.

Mine forslag:

- Du kan undersøke om det er et aktivt historielag der du bor, de bruker gjerne å ha personer som kan hjelpe.

- Kanskje har organisasjonen Slekt og Data lokallag? De hjelper gjerne.

- Ellers anbefaler jeg å snakke med eldre folk i slekta, hvis det finnes noen. De vet gjerne noe.

- Når du skriver ned informasjon du får, enten du noterer på papir eller på pc, noter samtidig hvor du fikk opplysningene fra. 

- Det finnes mye info på My Heritage og lignende sider. Det kan være god hjelp, men opplysningene må alltid sjekkes med sikrere kilder som kirkebøker og folketellinger. Det finnes utrulig mye feil på disse sidene! Feil finnes også i bygdebøker og slektsbøker, så sjekk selv!

- Det kan være greit med et slektsprogram - jeg har brukt Brothers Keeper i mange år, og det er greit til mitt behov. Men det finnes flere. Ved bruk av online slektssider som My Heritage, vær kritisk til import av data fra andre sider. Du risikerer å importere mange feil samtidig.

Lykke til! Det er en interessant hobby når man blir bitt av basillen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei janrikart - eller er det kanskje Jan Rikart?

Eldbjørg forteller at slektsgransking er en interessant hobby. Og det slutter jeg meg helhjertet til. Slektsgransking er personlig, og for meg er dét en av de viktigste årsakene til at jeg syns det er interessant. Via slektsgranskingen har jeg funnet ut vanvittig mye. Jeg har funnet forfedre og slektslinjer som jeg ikke ante noen ting om. Jeg har funnet nære slektninger som fremdeles er i live som jeg ikke ante at jeg hadde. Jeg har funnet helter, skurker og mordere. Ekteskapsbrytere og kranglefanter. Musikere, kunstnere og sjøfolk. I slekta mi finnes en og annen kjendis og svært mange som har gått i historiens glemmebok. Jeg har funnet ut at jeg er av reisendeslekt, at jeg er dels same og dels kven. Jeg har blitt truet på livet fordi enkelte er av den oppfatning at hevn skal gjelde i syv ganger syv slektsledd. 

Mange slektsgranskere er svært hjelpsomme her inne på forumene til Digitalarkivet. Du vil som regel få mye og god hjelp til å finne din slekt, du vil få tips til hvor og hvordan du kan lete, og du vil oppleve at vi deler med hverandre. Selv har jeg fått mye informasjon fra kjente og ukjente som har kunnskap som gjelder mine forfedre, og selv har jeg delt mine data med svært mange.

Her inne på forumet har det i mange omganger vært lange debatter om visningsnavn, og i ordensreglene for forumene oppfordres vi til å bruke fullt navn som visningsnavn. Og jeg støtter den oppfordringen. Som du ser av innledningen min, er slektsgransking en svært personlig greie, og for min egen del liker jeg ikke å dele det jeg vet med mennesker jeg ikke kan identifisere ved navn. Jeg har ved noen anledninger vært litt for kjapp til å dele med nye brukere her inne på forumet, og ved noen anledninger er det jeg har delt blitt misbrukt. Jeg har opplevd å finne slektsinformasjon jeg har brukt år på å samle, bli brukt i litterær sammenheng, uten at jeg hverken er blitt spurt, eller kreditert.

Det er et ordspråk som heter «brent barn skyr ilden». Erfaring har lært meg å være forsiktig. Selv her inne. I ditt tilfelle nå janrikart, vil jeg ikke gi deg noe som helst før jeg vet hvem du er, og lært gjennom aktiviteten din her inne at du er til å stole på.

For å finne ut hvordan du endrer visningsnavn, kan du scrolle til toppen av denne tråden. Der finner du en «sti» til denne siden. Du kan trykke på «Forside». Da kommer du til denne siden: https://forum.arkivverket.no

Til høyre, under bildet av en megafon finner du en grønn knapp. Trykk på den, så får du vite hva du skal gjøre for endre visningsnavn.

Håper vi kan bli bedre kjent

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

Endret av Morten Aasberg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Morten! Vi bør vise hvem vi er. Jeg vurderte også å oppfordre til å følge ordensreglene og bruke fullt navn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider