Gå til innhold
Arkivverket

Christiania Intelligentssedler, fredag 15. september 1809

Solfrid Kvam Hole
 Del

Recommended Posts

Hei

Christiania Intelligentssedler, fredag 15. september 1809

Jeg knoter litt med å lese artikkel om Christian Halstensen i  Christiania Intelligentssedler, fredag 15. september 1809, side 4.

Slik jeg forstår : Den mistenkte heter Christian Halstensen, er rundt 24 år gammel, tynn av kroppsbygning, har noen kopparr i ansiktet og kalles gjørtlersvenn.. stjålet diverse fra Niels Olsen.

Hvem er barna og Berte kona til ? 

Christian kan jo ikke være far til 13 år gml Ole pga sin alder ? Noen som kan oppklare ?

Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjørtleren har foruten  stjålet gjenstander fra knappestøperen fra Odahlens også hans kone og to barn!

Her er Anne Maria med far og mor. https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000010976225 .

I HBR står to Ole, begge født i Råde, men aldersmessig er disse født litt tidlig. https://www.histreg.no/index.php/person/daid/pd00000010976225 , så trolig har de brukt navnet på nytt.

«Delt visning» tar frem denne teksten som er en anelse lettere å lese:

En Person som her ankom med Pas fra Stiftamtmand Angel i Trønhjem, og paa Grund deraf erholdt zI1te sidsileden mit Pas for sig med Kone og 2de Børn, til Mandahl, over øvre vg nedre Tellemarken, er idag af en Niels Olsen fra Oudalen anklaget for at have berøvet ham Kone og 2de Børn, samt medtaget adskillige Rammager- Redskaber, og Formær til at støde Skeer, Støbde og Knappe udi, med adskillige as hans Gangklæder med mere. Pashaverens Mavn er Christian Halstensen, omtrent 24 Aar gammel. Han er smal af Væxt, lidet køparret, øg haldes Sjømtlersvend; Konens Navn er Berte

Olsdatter, 34 Aar gammel, er maver og ma delig af Størrelse, et Drengebarn hedder Ole, er 13 Aar, og et Pigebarn Anne Maria, 27 Aar gammel. De respective Embedsmænd i Mandahl og ovenmeldte Vei derhen især, men andre Beordrede, tillige anmodes tjenstærbødig at gjøre Almuerne og underordnede Betjentere opmærksomme paa fornævnte Personer, og lade dem anholde hvor de maatte antræffes, samt derom avertere Hr. Foged Høvegh over Solver og Oudalen, der behagentlig tør besørge det mere fornødne for den berøvede Niels Olsen. Endnu anmærkes at Christian Halstensen er en djerv Person og har en besynderlig Udtale, der kan gjøre ham kjendt. Efter Klagerens Forlangende udi Strømsøe den 6te Septbhr. 1809. Lyche.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske besynderlig formulért, men det ser ut som Hr. Halstensen har stjålet Nils Olsen fra Odalen sin kone og barn. (!) […] anklaged for at have berøvet ham [Nils] Kone og 2de Børn. Altså de har dratt avgårde i følge med CH. Som jeg leser det . . .

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, så ikke at Roy-Petter hadde svart . . .

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode hjelpere

Tusen hjertelig for rask oppklaring 

Da fikk jeg oppklart at konen og barna ikke tilhørte  gjørtleren Christian Halstensen.

Solfrid  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider