Gå til innhold
Arkivverket

25.05.1948 - brann i frisørsalong i Stavanger - reportasje fra avisen 1. MAI

Recommended Posts

Huseier ble mistenkt, politiet forlanger fengslingskjennelse og hun ble framstilt for forhørsretten 26.05.1948.

Er det mulig å vite resultatet av forhørsrettens beslutning?

vh Bente Borgen

19480525 Avisa 1ste MAI brann i Klinkenbergbakkens frisørsalong.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2025 den 7.07, Bente Borgen skrev:

Huseier ble mistenkt, politiet forlanger fengslingskjennelse og hun ble framstilt for forhørsretten 26.05.1948.

Er det mulig å vite resultatet av forhørsrettens beslutning?

Expand  

Jeg siterer en kollegas svar i forbindelse med et liknende spørsmål (https://forum.arkivverket.no/topic/354798-arkiv-over-dømte-personer/) forleden dag:

Politiarkiv og arkiv etter rettsapparatet har normalt en klausul som kan forlenges inntil 100 år. Dvs. at du ikke kan lete selv i materiale som er yngre enn 100 år. Du kan søke om innsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Dette får jeg ikke til, hadde derfor håpet på en litt bedre veiledning i saken med forslag til hvordan og hvor jeg kunne søke.

Det er vedlagt avisutklipp som er mitt utgangspunkt.

Det er nok mange som ikke er så kjent i arkivsystemet som meg som bare legger sakene sine til side.

vh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2025 den 8.27, Bente Borgen skrev:

Takker for svar! Dette får jeg ikke til, hadde derfor håpet på en litt bedre veiledning i saken med forslag til hvordan og hvor jeg kunne søke.

Det er vedlagt avisutklipp som er mitt utgangspunkt.

Det er nok mange som ikke er så kjent i arkivsystemet som meg som bare legger sakene sine til side.

Expand  

Jeg ser at "Søk innsyn til andre faglige formål" forutsetter arkivreferanser. Når du ikke har oversikt over dette, kan du bruke standardskjemaet for henvendelser til Arkivverket (https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0) og redegjøre for de opplysningene du har.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Har nå søkt og håper søknaden kommer dit den skal.

vh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2025 den 8.14, Bente Borgen skrev:

Takker! Har nå søkt og håper søknaden kommer dit den skal.

Expand  

Jeg kan se henvendelsen i vårt saksbehandlingssystem, og det ser greit ut. Jeg legger for ordens skyld inn en referanse til denne forumtråden.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider