Gå til innhold
Arkivverket

WW2 Records of Norwegian women having children with German soldier

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Min norske bestemor møtte min tyske bestefar i Tromsø i begynnelsen av okkupasjonen, han var en telegrafist som arbeidet med gåten.  De flyttet til Bergen hvor min mor ble født i 1943. Jeg har prøvd å sette sammen historien deres, under krigen og etterpå.  Jeg vet at min bestemor ble fulgt av Lebensborn-programmet mens hun var gravid.  Jeg leste nylig «Children of World War 2» og fikk vite at den norske regjeringen førte opptegnelser over norske kvinner som fikk barn med tyske soldater.  Jeg har hatt problemer med å finne disse postene i arkivet og lurer på om de er klassifisert som 'private'?  Jeg vil gjerne vite om min Mor Mor tilbrakte tid i noen av interneringsleirene og om mamma dro dit med henne.  Det er fascinerende for meg å se for meg å finne en fil om dem, selv om jeg må gå personlig og begrunne min grunn og/eller rett til å se den.  Jeg er tett på familien min i Tromsø fortsatt og kommer på besøk med noen års mellomrom.  Kan noen gi meg innsikt i hvordan jeg finner disse spesifikke postene?  Min mor lærte meg aldri norsk, så selv med google translate er ikke nettsiden intuitiv.

My Norwegian Grandmother met my German Grandfather in Tromso at the beginning of the occupation, he was a telegraphist who worked the enigma.  They moved to Bergen where my mother was born in 1943.  I have been trying to piece together their story, during the war and after.  I know that my Grandmother was followed by the Lebensborn program while she was pregnant.  I recently read, "Children of World War 2" and learned that the Norwegian government kept records of Norwegian women who had children with German soldiers.  I have been having trouble finding these records in the archive and wonder if they are classified 'private'?  I would like to know if my Mor Mor spent time in any of the internment camps and whether my Mom went there with her.  It is fascinating to me to imagine finding a file about them, even if I have to go in person and justify my reason and/or right to see it.  I am close with my family in Tromso still and visit every few years.  Can anyone give me insight about how to find these specific records?  My Mother never did teach me Norwegian so even with google translate the website is not intuitive.  

Lita Passport.jpg

new016.jpg

Endret av CatskillJ9
translate to norwegian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Information is found in the last section ("Tyskerjentene") here: https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/andre-verdenskrig/han-far-var-med-pa-noe-under-krigen#!#block-body-19

The information is unfortunately in Norwegian only, but most importantly, these archives are still subject to confidentiality. Hence, they are not available for anyone to research.

You may, though, request access to information about your grandmother, by filling in the form "All other enquries": https://www.arkivverket.no/en/about-us/contact

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider