Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde festekontrakt fra 1871 – gjelder huset mitt! 🙏

Dammyr,Fredrikstad
 Del

Recommended Posts

Hei, folkens!

Jeg håper virkelig det er noen her som kan gi meg en hjelpende hånd. Jeg har en festekontrakt fra 1871 som handler om huset mitt – det står jo på en festetomt, vet dere. Megleren min ga meg dette dokumentet, men jeg får jo ikke til å lese det i det hele tatt! Den gamle håndskriften og språket er helt umulig for meg å skjønne. Den ligger på Digitalarkivet her:
https://media.digitalarkivet.no/image/635781de-3d5f-4fc8-85d2-017d1e1bebf2

Jeg hadde blitt så glad om noen kunne hjelpe meg å gjøre teksten om til noe jeg faktisk skjønner i dag. Jeg aner ikke om jeg trenger å lese begge sider, eller om det holder med bare den ene – det er så vanskelig å se hva som står der!

Det hadde betydd så mye for meg å få litt klarhet i dette, siden det tross alt handler om hjemmet mitt. Tusen takk på forhånd til alle som har lyst til å hjelpe – dere er helt rå!

spacer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Her ser jeg overskriftene:

Nr. 15 Grundbok, som handler om utleie av en eiendom på Dammyhrløkken, datert i 1870.

Stemmer det at dette er festekontrakten du skikter til? Den ble nok tinglyst i 1871, men ser ut til å ha vært datert året før.

Ellers ser det ikke  ut som noe som kan være festekontrakter:

Nr. 16 Aflæst obligasjon, som handler om et lån med pant i et hus  på Bjølstad i 1871

Nr. 17 Alfæst 828: 52 f, som ser ut til å handle om en arv i 1871

Høstting 1871

Nr. 1 Obligasjon, med pant i Moum
Nr. 2 Salg av gården Wisur

Endret av Inger Hohler
skrivefeilx2, stedsnavn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,
Takk for svar. Det er nummer 15, ja. Megleren hadde markert med grønt rundt denne delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter beste evne,

1. Jacob Apenes Eier af Hovedgaarden Nygaard vedkjenner at

2. have bortleiet til Skiber Hans Edvardt Sakariassen en Tomt paa det

3. lave Fjeld i nordöstre Hjørne af Dammyhrlökken fire Alen fra

4. nordre Væg af Andreas Christophersens Huus begynder Tomten 

5. og er omtrent 40 (firti) Alen lang henimod Dalegjerdet ved 

6. Capt.  Kreftings Markstykke, Tomtens bredde omtent 20 (tyve) Alen

7. Denne Tomt bevilges Hans Edvardt Sakariasen og efterkommende Eiere  af det Huus han her

8. paa lader opföre, til at bebygge og benytte som de forgodt befinder, dog med den Forpligtelse at

9. der paa den nordre Halvdel af Tomten ikke maa opföres noget Huus eller andet Anlæg, der

10. kan henlede Urenlighed i den under Fjeldkanten beliggende Brönd, ligesom der af Tomten ikke

11. maa bortleies noget til Andres Bebyggelse uden Overenskomst med Grundeiere. F[?] Afgift

12. skal betales til Micheli d. A. 2 Spd, men til Micheli (29de. September) 1871 og siden ved hvert

13. Aars Micheli 6 ...[?] ...[?] Speciedaler Sölv, til meg og efterkommende Grundeiere. Leietiden er bestemt
14.  til 200 (to Hundede) Aar, regnet fra Dags Dato, og bortfalder nærværende Contract uden Opsigelse

15. ved Leietidens Udlöb, men i Leietiden har Grundeieren 1st. Prioritet Panteret i Huset for at resteren-

16. de Grundleie med muligens paalöbende Omkostninger, hvilken Panteret er forbeholdt i Assuran-

17. cesummen i Tilfalde det nedbrender indtil nyt Huus atter er opfört paa Tomten.

18. Grundbogs Tinglæsning[?] bekostes av Husets Eier. Foranstaaende bekræfter ved vores Underskrifter

19. i Festeprotocollen for Nygaard og denne Grundbog, hvor alt foranstaaende er ordlydende innfört. -

20.  Nygaard Hovedgaard 5.  April 1870 J. Apenes  Hans Edvardt Sakariassen m. p. P.

21. Til Vitterlighed: N: G[?]: Apenes, J. Andersen -

Ad Jacob Apenes https://www.nb.no/items/4694bdc06d7f62254421010545ee6f1a?page=127&searchText="Jacob Apenes"

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk for hjelpen.

Jeg må bare få si tusen takk for at du tok deg tid til å tyde den gamle kontrakten for meg! Det var skikkelig snilt, og det hjalp meg masse å få alt linje for linje så jeg skjønner hva det handler om. Kjempebra jobba!

Jeg har et lite spørsmål, og håper du kan si hva du tenker. Bildet du viste til (eller var det beskrivelsen?) stemmer ikke helt med huset som står her nå – det ser ganske annerledes ut i dag. Samtidig virker jo beskrivelsen av tomten noenlunde riktig, selv om jeg ikke går god for det 100 %. Det er en brønn her som passer med det som står, men den er lagt i rør av kommunen for lengst. Tror du det kan være feil kontrakt eller feil adresse likevel? Eller er det bare sånn at alt har endra seg skikkelig siden 1870? Fant du forresten noe mer om akkurat denne tomten eller adressen da du lette?

Hadde vært kjempegreit å høre tankene dine om dette, hvis du har tid. Og apropos takk – jeg vil så gjerne sende deg en liten gave i posten eller via Vipps som en takk for hjelpen, hvis du er åpen for det. Bare si fra hva som passer deg! Du har virkelig redda meg her, så det føles helt rett å gi noe tilbake.

Ha det fint

Endret av Dammyr,Fredrikstad
fjernet adressen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Inger Hohler skrev:

13. Aars Micheli 6 ...[?] ...[?] Speciedaler Sölv, til meg og efterkommende Grundeiere. Leietiden er bestemt

13. Aars Micheli 6 er sex Speciedaler Sölv, ...

Du kan ta bort "[?]" i linje 11 og 18

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Søren og! 😉 Akkurat ferdig med transkripsjon, også var du allerede dér, Inger. 🙂

Kan bare fylle i et par bittesmå ‹hull›:

11 maa bortleies noget til Andres Bebyggelse uden Overenskomst med Grundeieren. I  Afgift 

12 skal betales til Micheli d: A: 2 Spd: , men til Micheli (29de September) 1871 og siden ved hvert 

13 Aars Micheli 6 er sex Speciedaler Sølvtil mig og efterkommende GrundeiereLeietiden er bestemt 

1ved Leietidens Udløb, men i Leietiden har Grundeieren 1ste Prioritets Panteret i Huset for al resteren-

18 Grundbogs Thinglæsning bekostes af Husets Eier. - Foranstaaende bekræftes ved vores Underskrifter 

Mvh

:

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også var sannelig Ivar der også . . . Beklager dubléringen, for ikke å si ‹tripléringen›.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Dammyr,Fredrikstad said:

Bildet du viste til (eller var det beskrivelsen?) stemmer ikke helt med huset som står her nå – det ser ganske annerledes ut i dag.

Jeg tror det er en misforståelse her:
Lenken jeg la ved gjaldt Jacob Apenes,  og bildet i boken var av hans bolig Nygaard. Han beskrives  som 'proprietær', så du kan regne med at han eide mange eiendommer og tomter. Ditt hus er ikke Nygaard.

Nei, jeg skal ikke ha noe for den lille transkripsjonsjobben. Jeg gjør det for moro skyld, og for å lære mer om tyding - med god hjelp til læringen fra folk som Ivar og Even og mange fler 🙂

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen, Inger, for all hjelpen med å tyde festekontrakten – og et stort takk til alle dere andre som har hoppet inn og bidratt underveis. Jeg er takknemlig Jeg har selv sittet der med forstørrelsesglass og zoomet som en gal for å skjønne noe av den gamle skriften, men det var bare helt håpløst. Vi fra min generasjon fikk jo knapt lært løkkeskrift på skolen før datamaskinene kom og tok over alt, så dette er virkelig utenfor det jeg er vant 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider