Gå til innhold
Arkivverket

Formynder for Jemboend: Børn?

Ivar Kristensen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hei. 27. oktober 1702 var det skifte etter Helge Sjursen på Høisetter (Høgset) i Holsen Sogn. Jeg er nesten ferdig med skiftet, men i den siste setningen er det et ord/forkortelse som jeg ikke er helt sikker på at jeg leser riktig: "Formynder for Jemboend: Børn er tilsat Broder Sifer Høgsetter, Olle Grimsbøe og Endre Arnes Nøedal.-" Er det noen som leser noe annet her? 

image.thumb.png.1bbbeabb18b80b88a8717271c7d2cdfd.png

Sunnfjord tingrett, AV/SAB-A-3201/1/H/Ha/Hab/L0002b: Skifteprotokoll, folio 225-451, 1697-1708, s. 344b. Brukslenke: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126630353 

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logisk sett ville jeg forventet ordet forbemeldte, slik at setningen ville bli "[Som] formynder for de foran nevnte barna ...".

Det kan passe at annen halvdel av ordet kan være bem: med en ekstra "sving" for å markere forkortelsen. Det ser imidlertid ikke rimelig ut å lese de tre første bokstavene som for.

Nå ser jeg at også henbemel(d)te forekommer, som synonym til forbemel(d)te (jf. https://www.google.com/search?q=henbemelte), så da blir mitt forslag henbem: som forkortelse for henbemel(d)te.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formynder for Imbrets Børn.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen Imbret her...

Første bokstaven kan vere ein s "smb..."

Det er vel helst ei forkorting for "sambtlige"; eldste bror Sifr  (Sjur, Siver) er formyndar for alle dei andre.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk! Ikke rart at jeg slet litt med denne.😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.