Gå til innhold
Arkivverket

Nedre Eiker oppgivelsesskifte 1696. Kan ikke se at det står noe om arvinger her??? (Men jeg er ikke så flink, så kanskje noen andre ser noe?)

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Skiftet går over to sesjoner. Jeg har bare skumlest, men her er for mye gjeld og uteståede skatt o.l. Som disputeres hvordan skal utlegges i forhold til øvrige kreditorer.

Sies vel ikke direkte at boet er fallitt, men det er nok grunnen til at ingen arvinger nevnes.

Fant dog en liten ‹raritét› som jeg ikke helt forstår meg på:

[103a, v. kolonne]

06 fandtes ellers en Koe

07 som Encken berettet at

08 vere hende laant, formedelst

09 Melck[?] skyld, hun kunde have

10 til sine smaa Børn, som er

11 tilhørende Berte Olsdtr.

12 boende i Braatten paa Lysagereje.

Går ut fra det er kuen, ikke barna, som er tilhørende Berte . . .? 😉

Vel, det var uansett tydeligvis barn i bildet. Men de er ikke nærmere navngitt her.  Såvidt jeg kan se.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

I og med at boet var fallitt er det  ikke sikkert at eventuelle arvinger ville ha vært nevnt. Men det står noe om familie, og det er du kanskje også interessert i?

Hans Halvorsen, broder til afdöde Gunder, hadde fordring på 4 daler i boet - jeg tror det gjelder bekostning av begravelsen (høyre side, høyre kolonne). Jeg la ikke merke til andre familiemedlemmer nevnt, men jeg kan ha oversett noe.

- det hadde jeg altså, men Even så det.

Endret av Inger Hohler
Evens oppdagelse
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er ikkje noko å arve...

Dama er dundrande konkurs.  Summerer vi inntekta vert det nær 26 rd.

Gjelda er nær 94 rd (begge summane kjapt utrekna, med ein viss fare for reknefeil).

Det er utan kravet frå Kield Myren sine arvingar. (usikker på om det er 84 eller 4 rd)

Eitt krav (frå ein monsr. Trane) vert avvist av retten.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK alle sammen.

Det som forvirret meg var at hun "lever opg. boet" - kunne man bare "oppgi boet" og slippe unna all gjeld?

Selv i dag har du vel fremdeles gjeld om du blir slått personlig konkurs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider