Gå til innhold
Arkivverket

Recommended Posts

Det hender at jeg ikke får tilgang til Lensregnskapene.  504 Gateway Time-out er feilmeldingen jeg får i natt mens jeg driver med avskrifter.

Er det tider på døgnet hvor Digitalarkivet driver vedlikehold e.l. som hindrer tilgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje noko svar, men det ser ut til at dei skanna kjeldene slit generelt. Det er ikkje så enkelt å få opp eit skifte heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går noen oppdateringsrutiner om nettene, og de kan nok i alle fall helt kortvarig (typisk under ett minutt) skape avbrudd. Dersom det har vært kontinuerlige vanskeligheter, kan det ha vært noe uforutsett inne i bildet. Dette har i alle fall ingenting med lensregnskapene som kildetype å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men da må det ha vært noe spesielt sist natt, for jeg måtte bare avslutte det jeg holdt på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortvarige avbrudd  (typisk under ett minutt) stemmer ikke med virkeligheten. Presis kl. 23:00 begynte kveldens problemer med å bla, og en registreringjobb som normalt ville tatt 5 minutter tar minst ½ time.  Jeg vil tro dette vil ta motet fra de fleste.  Det ville vært fordelaktig om DA la ut informasjon på et godt synlig sted på startsiden om hvilke tider man må regne med problemer.  Ikke bare tar det tid å få opp en side, men det tar like lang tid å bla til foregående eller neste side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor Kvien skrev:

Kortvarige avbrudd  (typisk under ett minutt) stemmer ikke med virkeligheten. Presis kl. 23:00 begynte kveldens problemer med å bla, og en registreringjobb som normalt ville tatt 5 minutter tar minst ½ time.  Jeg vil tro dette vil ta motet fra de fleste.  Det ville vært fordelaktig om DA la ut informasjon på et godt synlig sted på startsiden om hvilke tider man må regne med problemer.  Ikke bare tar det tid å få opp en side, men det tar like lang tid å bla til foregående eller neste side.

Skanna kjelder fungerer no.

Men har du prøvd å bruke permanente bildelenker der ein aukar nummeret med 1 for å bla framover?

Eksempel:

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507640129.jpg

Neste side:

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507640130.jpg

Osv.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tor Kvien skrev:

Denne gangen erfarte jeg selv at det var sirup i systemet, og at både henting av bildefiler og - for min del - redigering av metadata ble tålmodighetsprøver. Også forumet fikk jeg time-out på. På klokka mi startet det allerede noen minutter før kl. 23, og ikke lenger etter valgte jeg å sette strek for dagen.

Den daglige oppdateringa av søkeindeksene starter kl. 23, men skal ikke forårsake driftsproblemer av denne typen. Jeg tror dette må være noe ekstraordinært; jeg skal ikke utelukke at noen med overlegg har satt i gang prosesser som belaster serverne, men det er ikke sikkert at konsekvensene har vært kjent eller forutsett (jf. manglende informasjon).

Jeg skal forhøre meg og etterspørre informasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skrivande stund får eg berre gateway timeout om eg prøver media.digitalarkivet.no

Men bildelenker av typen urn.digitalarkivet.no fungerer.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får meldingen 504 Gateway Time-out på alt skannet materiale. Fikk det i hele går kveld, og nå er det samme trøbbelet igjen... Enkelte ganger nå så "åpner" skannet kirkebok seg, men da bare snurrer ventetegnet og ingenting mer skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå ser det greit ut, men det var også treghet og timeouts omkring kl. 11 i formiddag. Det er tidvis ekstremt høy trafikk mot Digitalarkivet, men etter hva jeg har fått greie på, har våre folk foreløpig ikke funnet svar på hvor denne trafikken kommer fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Akkurat nå ser det greit ut, men det var også treghet og timeouts omkring kl. 11 i formiddag. Det er tidvis ekstremt høy trafikk mot Digitalarkivet, men etter hva jeg har fått greie på, har våre folk foreløpig ikke funnet svar på hvor denne trafikken kommer fra.

Jeg hadde mistanke om at det kanskje var bruk av AI som var årsaken, men det er det tydeligvis ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

Så ble det helt håpløst igjen. Ny runde med 504 Gateway Time-out. 

Ja, det er observert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

DDoS-angrep?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å legge noen halmstrå til på lasset: 
Fullstendig sirup som begynte omkring kl. 10:00 i dag. Nettsiden Digitalarkivet.no nede i 10-15 minutter (men ikke forum). I perioder fungerer det helt vanlig og i andre er det dårlig gateway.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2025 den 20.28, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Arkivverkets IT-driftere har blokkert noen IP-adresser som periodevis har forårsaket stor belastning med et stort antall forespørsler på skanna arkivmateriale, både via https://digitalarkivet.no/ og direkte til https://media.digitalarkivet.no/. Det gjenstår å se om dette fjerner problemet, eller om belastningen i stedet vil komme fra nye IP-adresser.

IT-drift fortsetter overvåkningen og vurderer løsninger.

• Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider