Gå til innhold
Arkivverket

Johanna Lovise Glad, ca 1795-1877. Kanskje den mest bereiste og domfelte kvinne i sin tid. Vi skriver en artikkel om denne kvinnen og trenger kanskje noe nye opplysninger.

Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

For noen år siden skrev vi en artikkel om "Loa-Wilhelm" som ble utgitt i Genealogen, og dette var hans svigermor (mor til Loa-Marja d.e.)

Hun har brukt mange navn, men "Glad" er nok bare sin stefars etternavn. 
Vi har ikke funnet hennes dåp, men hun er nok døpt i årene 1790-1799, enten i Sverige eller i Norge. Vi tror det var i Sverige. (Hun døpte seg forøvrig som voksen i Trondheim i 1824, men var nok kanskje døpt som barn også.

Johanne Lovise reise mye sammen med sin ektemann Johan Fredrik Lindgren, som også brukte flere navn, og som frøs ihjel på Røros i 1831.

Dette paret reiste mye i Sverige, og vi har funnet mer enn 60 passutstedelser, arrestasjoner, dommer og fengslinger i Sverige, så der har vi full oversikt.

I Norge har vi over 30 søknader om reisepass, dåpen og ekteskapet i 1824, og fengslingen i Trondheim Tugthus.

Vi kjenner til hvor hun oppholdt seg i FT 1865 og 1875, og vi kjenner til hva som står om henne i "Fantefortegnelsen" og Anne Minkens avhandling om "Tatere i Norden.", og Harald Meltzers beskrivelse av dette merkelig paret.

Vi kjenner til deres barn, bortsett fra dåpen til deres datter Anne Marie, eller Loa-Marja som hun ble kalt. Den dåpen hadde vært meget interessant å finne.

Jeg tror vi har funnet med meste som er å finne om denne merkelig kvinnen, og har i dag nok materiale til å skrive en stor artikkel, men hvis noen av dere har noen andre eller nye  opplysninger ville vi satt stor pris på det.

• Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, John Aalen skrev:

Kan det være Anne Marie vi finner på Toftes Gave i 1846 ?

Hedmark fylke, Elevprotokoll nr. 1 (1841-1847), Protokollside, Side 120
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10211206110151

Jo det er Anne Marie som er datteren til Johanne Lovise og Johan Frederik Lindgren.
Hun sitter sammen med sin halvsøster Caroline Christiansdatter (no37) som er datter av Johanne Lovise og Christian Fredriksen.
Begge havnet på Toftes Gave, mens Johanne Lovise og Christian havnet på Tugthuset etter en voldsomt slagsmål med et annet taterfølge i Torggaten i Christiania.

Der står det at hun er døpt i juli 1831 i Sverige. Et annet sted står det at hun er døpt i Jemtland, men det er hun ikke. Alle kirkebøker er saumfart

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Nina

Ja, det er dem. Takk skal du ha. Dette var nytt - og totalt overraskende - for meg. Det ble nesten litt meget sånn på morrakvisten.

Med takknemlig hilsen 

Morten Aasberg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove

Glad-Loas datter, Caroline Christiansdatter, fikk tre barn med min tippoldefar, Benjamin Forselius Jacobsen. Her er det jeg har på Glad-Loa og hennes etterkommere. Er det mulig å få en kopi av artikkelen om Loa-Wilhelm av deg? Det ville jeg satt stor pris på. Jeg ville også sette stor pris på om du kunne fortelle når den planlagte artikkelen om Glad-Loa blir publisert, og hvor den da vil være å få tak i. 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

ps - du må gjerne få en GEDCOM-fil av meg. Min erfaring er at de ikke alltid funker, men om du er interessert, når du meg på morten@aasberg.as

Johanne Lovise Mathiasdatter Glad.pdf

Endret av Morten Aasberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nina Tiller skrev:

Er det samme paret som oppholder seg i Brønnøysund i 1827 ?

https://media.digitalarkivet.no/view/16505/20

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000040930338

Ja det er riktig. Men dette barnet ble satt bort noen år senere til en plass i Snåsa

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, AV/SAT-A-1458/749/L0469: Ministerialbok nr. 749A03, 1817-1857, s. 607-608
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050504010265

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Morten Aasberg skrev:

Hei Lars Ove

Glad-Loas datter, Caroline Christiansdatter, fikk tre barn med min tippoldefar, Benjamin Forselius Jacobsen. Her er det jeg har på Glad-Loa og hennes etterkommere. Er det mulig å få en kopi av artikkelen om Loa-Wilhelm av deg? Det ville jeg satt stor pris på. Jeg ville også sette stor pris på om du kunne fortelle når den planlagte artikkelen om Glad-Loa blir publisert, og hvor den da vil være å få tak i. 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

ps - du må gjerne få en GEDCOM-fil av meg. Min erfaring er at de ikke alltid funker, men om du er interessert, når du meg på morten@aasberg.as

Johanne Lovise Mathiasdatter Glad.pdf 396 kB · 0 downloads

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Morten Aasberg skrev:

Hei Lars Ove

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

Johanne Lovise Mathiasdatter Glad.pdf 396 kB · 1 download

Mange takk. Her var det mye jeg ikke visste om 🙂
Jeg har konsentrert meg Loa-Marja og barna (spesielt Loa-Wilhelm) hun fikk med Lars Larsen.
Lars Larsen var jo fra Ringsaker, og var ikke av taterslekt. Dette har DNA-testing bevist.

Artikkelen om Loa-Wilhelm som jeg skrev sammen med Trond Øivindsson Lunde sto i Genealogen for noen år siden, men jeg skal sende deg en kopi via epost.

Jeg har også en artikkel om Stor-Johans aner hvis du er interessert

Artikkelen om Johanne Lovise er under arbeid, men jeg kan ikke gi deg en dato for utgivelse. Vi leter etter en DNA-giver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - jeg kan kanskje hjelpe deg med DNA-giver - sender deg litt info på mail

Morten

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Lars.O.Wangensteen said:

Ja det er riktig. Men dette barnet ble satt bort noen år senere til en plass i Snåsa

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, AV/SAT-A-1458/749/L0469: Ministerialbok nr. 749A03, 1817-1857, s. 607-608
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050504010265

Hei Lars O.

Klarer ikke å tyde, men hvilket år  (og dato)?

hilsen

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kai Ståle Ødegård skrev:

Hei Lars O.

Klarer ikke å tyde, men hvilket år  (og dato)?

hilsen

Kai

År og dato kan ikke jeg se at det står noe om. Men det må vel være ca 1834 og noen år framover https://www.digitalarkivet.no/view/285/pi00000000079559

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider