Gå til innhold
Arkivverket

Forlovere har blitt foreldre i AMF avskrift av viede i Sollia , Hedmark.

Recommended Posts

• Ove Gunnar Jacobsen changed the title to Forlovere har blitt foreldre i AMF avskrift av viede i Sollia , Hedmark.

I følge Arkivverket er dette en kjent problemstilling med AMF materialet og har vært diskutert mange ganger i dette forumet. Siden transkriberingene fra AMF kan inneholde endel slike feil så blir ikke feilene rettet opp før de aktuelle filene av materialet blir korrekturlest av frivillige. Så det er lov å delta på dugnaden med korrekturlesning, info finner du i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innlegg var ment som et tips til Arkivverket om at det finnes rariteter også i disse to kirkebøkene. Jeg er kjent med at det drives dugnad, og det er kanskje nødvendig med 100 % gjennomgang av AMF avskriftene.

Mvh Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Ove Gunnar Jacobsen skrev:

Mitt innlegg var ment som et tips til Arkivverket om at det finnes rariteter også i disse to kirkebøkene. Jeg er kjent med at det drives dugnad, og det er kanskje nødvendig med 100 % gjennomgang av AMF avskriftene.

Mvh Ove Gunnar

Det jobbes med korrektur av materialet fra AMF. Feil blir rettet når noen melder seg til å ta korrektur i den aktuelle kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avskriftsfeil/tydefeil er nå en ting, men det er nokså åpenbart at det har skjedd forskyvninger av felt i en database ved håndtering av avskriftene slik som også overskriften i dette emnet indikerer. Med slike feil er man etter min mening på et nivå der disse avskriftene ikke burde ha blitt publisert uten en viss form for kvalitetskontroll. 

Et eksempel på noe tilsvarende i en annen vilkårlig avskrift:

Jens Andreas Rolfsen og Malene Andreassen gift 2.8.1885: https://www.digitalarkivet.no/view/325/hv00000002827970

Ifølge avskriften er både brudgom og brud født i "Rasvåg". 

Kirkeboka forteller imidlertid at de er født i henholdsvis "Hamre, Lunde" og "Hæstad": https://www.digitalarkivet.no/kb20060105030433 (innførsel nr. 12 nederst på siden). Bostedet til ekteparets foreldre er ifølge avskriften "Hamrl Lunde" og "Hostad", noe som indikerer at avskriveren ikke har vært "helt på jordet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider