Gå til innhold
Arkivverket

Vanskelig dato

Asbjørn Ramsøy
 Del

Recommended Posts

Oppe på siden er viet Asbjørn Olsen og kone, som er greit å tyde.

Men er det noen som kan tyde datoen for vielsen?

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, AV/SAT-A-1456/687/L0991: Ministerialbok nr. 687A02, 1747-1790, s. 189
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050519011291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nok ikke den første, eller den siste, protokollføreren som ikke har klart å holde styr på antall dager per måned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan kalenderen ha vorte endra sidan den tid? I så fall kan eg føre opp 31. juni i ættetavla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kalenderen er ikke endret (med tanke på akkurat dette).

Jeg ville registrert dette i mitt slektsprogram akkurat slik det står, men legge ved et notat om problemet (at protokollfører har rotet det til med hensyn til dato). Siden det er en vielsesdato (så "tidlig"), finner du kanskje ikke andre kilder å sammenligne med. Datoer for andre typer handlinger (dåp, begravelse etc.) kunne man jo kanskje finne andre kilder til, gjennom personers liv.

Som jeg indikerer over (forrige innlegg), har jeg måtte gjøre dette mange ganger. Det er spesielt interessant når det dreier om sist i februar; 29. feb. når det ikke er skuddår, eller 30. og 31. februar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt uklart hvilket år dette skal være. Trolovelsen er ført 21. søndag etter treenighet i 1787 i Horg (Horrig), dvs 28.10.1787:

Sør-Trøndelag fylke, Støren, Soknedal, Horg, Budal i Støren, Ministerialbok nr. 687A02 (1747-1790), Kronologisk liste 1789, Trolovede 1788, Side 167
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050519011269

Så hvis vielsen var i juni/juli må jo det være året etter, 1788.

Men det er antydet 1787 øverst på siden der vielsen er oppført, og vielser for året 1788 i Horg er ført i neste ministerialbok, her:

Sør-Trøndelag fylke, Støren, Horg, Budal, Soknedal i Støren, Ministerialbok nr. 687A03 /1 (1788-1815), Viede 1788, Side 300-301
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050518050153

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Matthias også, men ble usikker på både hva jeg skal føre opp som dato og årstall på ættetavla mi for vielsen

til Asbjørn og Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Liv Torill skrev:

Jeg finner ikke Asbjørn og Berit viet i lenke nummer to?

Nei, det var poenget. De er ikke oppført blant viede i 1788, men ble tilsynelatende trolovet i oktober 1787.

Det er noe galt med kronologien i disse kirkebøkene, men uklart hvor feilen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider