Gå til innhold
Arkivverket

Adressen til Anna Skjæveland i Oslo på 1950-tallet - med bakgrunn i tvangssalg i Stavanger etter begjæring av kemneren i Oslo?

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Viser til mitt innlegg fra torsdag "Hvor i Oslo bor Anna Skjæveland (f. 1900) fra 1948 - 1960?

Jeg vet at Anna Skjæveland (f. 1900) bodde i Oslo på 50-tallet, og hun er tilbake i Stavanger i 1963 da det holdes tvangsauksjon over hennes bo (hun beholdte huset i Stavanger mens hun bodde i Oslo) etter begjæring av kemneren i Oslo. Kemnerkontoret skal vel kreve inn skatter og inkasso på vegne av bedrifter i Oslo kommune.

Jeg leter etter Annas Adresse i Oslo og legger ved annonsen om tvangsauksjonen.

19630307 auksjon i Klinkenbergbakken 5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

??? Fant en Anna på Nordstrand

IMG_1361.jpeg

Endret av Nina Tiller
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kemneren krever inn skatt/avgift. Inkasso og bøter tar Namsmannen seg av.
Viktig og skille mellom disse.

Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en utpantingsforretning fra 26.05.1961 for kr 836 + + etter begjæring fra Kemneren i Oslo.

vh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du finne denne forretningen fra 26.05.1961. Muligens den finnes. Her må du lete både i Oslo og Stavanger.
Ikke sikkert disse sakene er arkivert. Spør arkivverket er best her.

Ottar

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nina Tiller skrev:

??? Fant en Anna på Nordstrand

IMG_1361.jpeg

Denne Anna er født i 1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Bente Borgen skrev:

Jeg leter etter Annas Adresse i Oslo og legger ved annonsen om tvangsauksjonen.

1 time siden, Ottar Eliassen skrev:

Da må du finne denne forretningen fra 26.05.1961. Muligens den finnes. Her må du lete både i Oslo og Stavanger.
Ikke sikkert disse sakene er arkivert. Spør arkivverket er best her.

Annonsen forteller (jeg har oppløst forkortelsene): Torsdag 7. mars 1963 kl. 10 blir tvangsauksjon holdt på Stavanger Auksjonsretts kontor [...] over Klinkenberggaten 5. Auksjonsgrunnlag: Utpantningsforretning holdt 26/5 1961 tinglyst 9/6-1961 [...]

Opplysninger om auksjonen må følgelig søkes i arkivene etter Stavanger auksjonsrett. Auksjonsvesenet i Stavanger sorterte i perioden 1955-1967 under Stavanger byrett (jf. https://www.arkivportalen.no/contributor/66f12170-db04-4732-9a1f-3209f61d58e2). Her er arkivkatalogen for auksjonssaker: https://www.arkivportalen.no/entity/4a944c88-d97e-4168-9089-4f73d6f0ad5f

Utpantningsforretningen er tinglyst. Pantebøker f.o.m. 1951 oppbevares hos Statens Kartverk, Tinglysingen. Kopi av utpantningsforretningen kan bestilles derfra: https://www.kartverket.no/eiendom/bestille-fra-grunnboken/kopi-dok

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk du bruksanvisning, Bente. 
Viste dette Kristian, men kan være vanskelig i byer.(gater, adresser samenslått)

Ottar

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider