Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde kirkebok tekst

Per Helgesen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Jeg trenger igjen litt hjelp til å tyde en linje i en kirkebok

Kirkebøker: Rennesøy sokneprestkontor, AV/SAST-A -101827/H/Ha/Haa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1772-1815, s. 350 - Skanna arkiver - Arkivverket

Siste linje nederst på siden over faddere trodde jeg at jeg kunne lese. "faderen Enk man  Mandius Torjer Norbøe"

Men når jeg leser hva som er skrevet her: Torjer - Ministerialbok for Rennesøy prestegjeld 1772-1815 (1142P) - Digitalarkivet , blir jeg litt i tvil og trenger hjelp til en avklaring til hva som står skrevet.

"Faderen skal være Manden Torjer"

Hvis faren var Torger (Olsen) Nordbø Kvitsøy, så fikk han antakelig barn med søsteren til sin kone. Da må konen ha vært utrolig ettergiven, fordi de fikk 3 barn i samme etter 1814

Mvh. Per H.

Endret av Per Helgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2025 den 13.31, Per Helgesen skrev:

Jeg trenger igjen litt hjelp til å tyde en linje i en kirkebok

Kirkebøker: Rennesøy sokneprestkontor, AV/SAST-A -101827/H/Ha/Haa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1772-1815, s. 350 - Skanna arkiver - Arkivverket

Siste linje nederst på siden over faddere trodde jeg at jeg kunne lese. "faderen Enk man  Mandius Torjer Norbøe"

Expand  

Det står: "Faderen skal være Mandius Torjer Norbøe"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2025 den 16.35, Richard Johan Natvig skrev:

Det står: "Faderen skal være Mandius Torjer Norbøe"

Expand  

her er jeg uenig.

Jeg mener det står «Manden Torjer Nordbø»

Manden i betydningen gift mann.

Jeg har ikke sjekket, men jeg tviler på at det finnes noen «Mandius Torjer»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2025 den 16.38, Matthias Kolberg skrev:

her er jeg uenig.

Jeg mener det står «Manden Torjer Nordbø»

Expand  

Det er godt med fleire auge, Matthias har heit rett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også tilbøyelig til å tro at der står Manden Torjer nå.

Jeg sitter nesten daglig å leser i diverse kirkebøker for å kontrollere navn og data i min egen database. Kan ikke huske å ha sett benevnelsen Manden i dåps innføringer når de skulle mene "gift mann", tidligere.

Ble også litt satt ut, når jeg så at han antakelig skulle ha fått et barn med sin kones søster, mens hun fremdeles levde.

Men for all del, når "lysten" tar over, så var det vel ofte litt uklare grenser også den gangen (døds/straffen for slike ting var vel heller ikke lenger gjeldende da).

Takk for tilbakemeldingen fra begge to.

Mvh Per H

Lenke til kommentar
Del på andre sider