Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp med transkribering - pantebok

Torstein Mossefinn
 Del

Recommended Posts

Hei! 

jeg holder på med bachelor oppgave om eiendom, men sliter med transkribering av en side. Har noen av dere lyst å hjelpe meg? 

Her er linken til pante boken. Det gjelder side 521 der den begynner med "No 5 .. 1854, 96 Sørhaug" osv. Tinglysingsmateriale: Karmsund sorenskriveri, AV/SAST-A-100311/01/II/IIB/L0012: Pantebok nr. 7P, 1851-1854, s. 520-521 - Skanna arkiver - Arkivverket 

Her er også et bilde av den samme siden: 

1952916550_1851-1854s.520-521(002).thumb.jpg.2b5e7fa4f5b904fda79b2066eb458ff4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du har riktig side? Det som begynner med No. 5 O.R. 1854 96 tror jeg ikke har noe med Sørhaug å gjøre. Det står Skilling etter 96.
Jeg ser gårdsnavnene Norem, Haavig, Qualvaag, Torvestad og noen fler brukt om involverte personer, men ikke Sørhaug.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for kjapt svar! Leser jeg riktig at det står noe om matr. nr 51 og 32 på fjerde linje? Klarer ikke å se helt hva mer det står, gjør du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På femte linje står det noe om

Matno. 51 [noe som ser  ut som en to bokstavers forkortelse]  32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Iversen Norem bygsler til Østen Sørensen Haavig (del av?) sin eiende Gaardpart Norem af Skyld 3 Spand Korn 40rd[?] 10 Skl., Matr No 51 gl. [gammelt nr.] 32  – Og så vilkårene etc.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.