Gå til innhold
Arkivverket

Regler for ekteskap i forbudte ledd midt på 1700-tallet

Bjørn Olav Åsvold
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen med ekspertise på 1700-tallsreglene for ekteskap mellom slektninger kan svare meg:

Hvis din mor hadde vært gift med en onkel av din tilkommende ektefelle, trengtes da ekteskapsbevilling fra kongen?

Bakgrunnen for spørsmålet er ekteparet Ole Olsen og Lisbet Mathisdatter i Gravberget i Våler (https://forum.arkivverket.no/topic/353385-våler-he-gravberget-søskenbarna-ole-olsen-1734-1787-og-lisbet-mathisdatter-ca-1730-–-1824/). Da de giftet seg i 1755, trengte de bevilling fra kongen fordi de var i slekt, og i ekteskapsbevillingen opplyses at de skulle være søskenbarn (Danske Kanselli 1572-1799, AV/RA-EA-3023/F/Fc/Fca/Fcaa/L0039: Norske registre, 1755-1756, s. 49a Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/da20120920680098). Lisbet var datter av Mathis Eriksen og Lisbet Andersdatter. Den ene av to kandidater til hvem Ole var, var sønn av Ole Gudmundsen og Annika Mortensdatter. Denne Annika hadde tidligere vært gift med Henrik Andersen, som var bror av Lisbets mor Lisbet Andersdatter.

Ville et slikt familieforhold nødvendiggjøre ekteskapsbevilling? Her er lenke til annen debatt der reglene om ekteskap mellom slektninger diskuteres, og jeg ser det der nevnes at «Forbudte ledd var også knyttet til svogerskap ved at 1) En enkemann kunne ikke gifte seg med sine (avdøde) kones slektninger osv. 2) Det samme gjelder forholdet til steforeldre og deres slektninger.»: https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?t=109779

Ville en slik bestemmelse om slektskap via steforeldre medføre at bevilling var nødvendig i mitt eksempel?

Mvh Bjørn Olav Åsvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2025 den 18.52, Bjørn Olav Åsvold skrev:

Jeg lurer på om noen med ekspertise på 1700-tallsreglene for ekteskap mellom slektninger kan svare meg:

Hvis din mor hadde vært gift med en onkel av din tilkommende ektefelle, trengtes da ekteskapsbevilling fra kongen?

Expand  

Nei.

Ekteskapsforbod pga svogerskap galdt berre dei som hadde vore gifte. Altså "mor" her kunne ikkje gifte seg med "onkel" sine nære slektningar.

Men slektningane deira kunne gifte seg med kvarandre.

Kristian Vs Norske Lov 3-18-9:

"Og skal herhos agtis, at Svogerskab, som hindrer Egteskab, ikke agtis videre, end iblant een Mand og alle hans Hustruis Slægtinge,

og iblant een Qvinde og alle hendis Mands Slægtinge, og ikke iblant Mandens og Qvindens Slægtinge indbyrdis; Hvorfor Mandens

og Qvindens Slægtinge ikke forbydis for Svogerskab at komme sammen i Egteskab: Saa maa da to Brødre have to Søstre, Fader og

Søn have Moder og Daatter, og en Mand maa have sin Stifmoders Moder eller Daatter, og saa fremdelis. "

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2025 den 19.20, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Nei.

Ekteskapsforbod pga svogerskap galdt berre dei som hadde vore gifte. Altså "mor" her kunne ikkje gifte seg med "onkel" sine nære slektningar.

Men slektningane deira kunne gifte seg med kvarandre.

Kristian Vs Norske Lov 3-18-9:

"Og skal herhos agtis, at Svogerskab, som hindrer Egteskab, ikke agtis videre, end iblant een Mand og alle hans Hustruis Slægtinge,

og iblant een Qvinde og alle hendis Mands Slægtinge, og ikke iblant Mandens og Qvindens Slægtinge indbyrdis; Hvorfor Mandens

og Qvindens Slægtinge ikke forbydis for Svogerskab at komme sammen i Egteskab: Saa maa da to Brødre have to Søstre, Fader og

Søn have Moder og Daatter, og en Mand maa have sin Stifmoders Moder eller Daatter, og saa fremdelis. "

Expand  

Flott, tusen takk for avklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider